Gemeenteblad van Bergen (NH)
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergen (NH) | Gemeenteblad 2025, 357316 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergen (NH) | Gemeenteblad 2025, 357316 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit GOW30 Zeeweg, Bergen aan Zee
Het college van Burgemeester en wethouders van Bergen,
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Bergen (NH). In het mandaatbesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte van de BUCH – organisatie, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer.
Naar aanleiding van de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) per oktober 2023, alsmede de invoering van het landelijke CROW-afwegingskader voor gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h (GOW30), heeft de gemeente Bergen het Mobiliteitsplan 2025 vastgesteld. In dit plan is vastgelegd welke wegen binnen de gemeente zijn gecategoriseerd als GOW30.
De Zeeweg te Bergen aan Zee, gelegen tussen huisnummers 1 en 21, is in dit kader van opnieuw gecategoriseerd van GOW50 naar GOW30.
- dat het verkeer in kustplaatsen zoals Bergen aan Zee, met name tijdens het toeristisch seizoen, significant toeneemt;
- dat de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, in het bijzonder fietsers, in het geding is bij de huidige snelheidsregime van 50 km/h;
- dat de fysieke inrichting van de Zeeweg reeds voldoet aan de kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 30 km/h, blijkend uit:
- verharding met klinkerbestrating;
- het ontbreken van lange rechtstanden;
- dat uit verkeerskundige inzichten blijkt dat klinkerbestrating een gemiddelde snelheidsreductie van circa 10 km/h ten opzichte van asfalt realiseert;
- dat de Zeeweg zowel een ontsluitende als een verblijfsfunctie heeft, en daarom in het categoriseringsplan is gecatagoriseerd GOW30;
- dat de Zeeweg in beheer is bij de gemeente Bergen en binnen de bebouwde kom is gelegen;
- dat conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, wiens negatieve advies als bijlage bij dit verkeersbesluit is opgenomen. Dit advies wordt niet opgevolgd, omdat het betreffende wegvak zonder zijwegen direct overgaat in een zone 30 km/h. Toepassing van losse snelheidsborden (model A0130) zou ertoe leiden dat een einde-zonebord (model A0230ze) in combinatie met een 30 km/h-bord (model A0130) geplaatst moet worden. Deze combinatie wordt door weggebruikers als tegenstrijdig ervaren, wat de eenduidigheid van het snelheidsregime vermindert en de verkeersveiligheid kan schaden. Door het wegvak in de zone 30 op te nemen, blijft de bebording consistent en wordt de herkenbaarheid van de snelheidslimiet bevorderd.
Het het voorliggende verkeersbesluit wordt uitvoering gegeven aan het gemeentelijk Mobiliteitsplan 2025, waarin de Zeeweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 30 km/h (GOW30). In tegenstelling tot een erftoegangsweg betreft het hier een weg met een ontsluitingsfunctie, die tevens een verblijfsfunctie vervult. De bestaande fysieke inrichting – waaronder klinkerbestrating, smalle rijbaan, fietsstroken en bochtige tracering – draagt bij aan een natuurlijke snelheidsbeperking. Daarmee voldoet het wegvak aan de eisen van een GOW30, zoals geformuleerd in het CROW-afwegingskader 30 km/h. De herplaatsing van de borden A01-30zb en A02-30ze aan het begin van het betrokken wegvak draagt bij aan de duidelijkheid voor de weggebruiker en aan de handhaafbaarheid van het snelheidsregime.
Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:
- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers (verkeersveiligheid);
- Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het voorkomen en/of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Het instellen van een 30 km/h-zone draagt bij aan de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit belang wordt versterkt door de fysieke inrichting van de weg, die niet geschikt is voor hogere snelheden, en door de toename van verkeersdrukte in het toeristisch seizoen. Tegenover dit belang staat het belang van een vlotte doorstroming en het zoveel mogelijk waarborgen van vrijheid van verkeer. De Zeeweg heeft echter een zeer beperkte lengte en bedient als gebiedsontsluitingsweg alleen delen van Bergen aan Zee. De invloed van een lagere maximumsnelheid op de doorstroming is daardoor beperkt. Daarom wordt geoordeeld dat de belangen van verkeersveiligheid zwaarder wegen dan het belang van doorstroming/verkeersvrijheid. Het besluit is daarmee proportioneel en in overeenstemming met de doelen van de Wegenverkeerswet 1994.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen,
Namens deze,
Noud Struijer
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken na publicatie ter inzage in het gemeentehuis.
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken bij de burgemeester van Bergen (Postbus 175, 1860 AD Bergen), door middel van het indienen van een gedagtekend en gemotiveerd ondertekend bezwaarschrift.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.
Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk is?
Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland (Postbus 1621, 2003 BR Haarlem).
Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-357316.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.