Verkeersbesluit Schutterspark.

 

Het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Brunssum

Inleiding:

In Schutterspark is de RVV verkeersbebording niet meer compleet en op veel plekken verouderd. Ook is de bebording niet overal consequent toegepast. Met dit verkeersbesluit wordt er sluitende bebording rondom het park aangebracht en worden met onderborden de uitzonderingen geregeld. Met dit verkeersbesluit worden de maatregelen bekrachtigd.

Juridisch kader:

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, 1994), dient op grond van artikel 15, van de Wegenverkeerswet 1994 en het gestelde in artikel 18 BABW een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

De volgende overwegingen liggen ten grondslag aan dit verkeersbesluit:

  • Geconstateerd is dat de RVV bebording in Schutterspark niet meer compleet is, ontbreekt dan wel niet meer leesbaar is. Hierdoor is er op dit moment onduidelijkheid over welke voertuigen waar exact mogen rijden. Ook maakt het dit voor de handhaafbaarheid van de huidige situatie lastig;

  • Voorafgaand aan dit verkeersbesluit is met alle ondernemers in het Schutterspark gesproken. De maatregelen in dit verkeersbesluit kan rekenen op draagvlak van iedereen;

  • Gekozen is voor C12 bebording: afgesloten voor alle motorvoertuigen. Hierop wordt met onderborden vermeld: “uitgezonderd toeleveranciers”. Hiermee is bevoorrading mogelijk en in het kader van de handhaving moet iemand aantoonbaar bestemmingsverkeer zijn voor laden en lossen.

  • Afspraak is dat onderhoudsvoertuigen die in Schutterspark moeten zijn via parkeerplaats P2 het park inrijden. Hierdoor ontstaat er een autoluwere situatie rondom Schuttershuske – Schutterspromenade. Bij P2 plaatsen we een onderbord: “Uitgezonderd onderhoudsvoer-tuigen en toeleveranciers”.

  • Om te voorkomen dat er nog ongewenst verkeer in het park kan komen worden de ingangen bij P1 en P2 afgezet met klapbare paaltjes. Vooralsnog starten we bij de locatie P1 hiermee. P2 volgt zodra blijkt dat hier onvoldoende effect wordt gesorteerd en er alsnog vreemd verkeer het park inrijdt.

  • De Schutterspromenade is onlangs opnieuw ingericht. Hier verblijven veel fietsers en wandelaars die het Schutterspark in- en uitgaan. Hierdoor is het ongewenst dat er nog conflicten tussen het langzame en gemotoriseerd verkeer ontstaan. De Schutterspromenade wordt daarom met C1 bebording als gesloten verklaard voor alle verkeer maar worden fietsers uitgezonderd en zijn voetgangers toegestaan.

  • De gemeente ontvangt vaak meldingen over ongewenste conflictsituaties tussen fietsers en voetgangers. Beiden maken in Schutterspark gebruik van dezelfde paden. Het is vanuit bestemmingsplan technisch oogpunt geen optie om extra (fiets)paden in het park aan te leggen. Hierdoor wordt gekozen voor het beter aanduiden van de paden door middel van bebording en markering op het wegdek, zodat duidelijk wordt dat fietsers en voetgangers de paden moeten delen. Alle ondernemers beamen dat er ruimte moet zijn voor zowel fietsers als wandelaars.

  • Er zijn een viertal bruggen in het park aanwezig waar een tonnagebeperking voor geldt. Omdat niet duidelijk is of voor al deze borden een verkeersbesluit in het verleden genomen is worden deze maatregelen alsnog met behulp van dit besluit bekrachtigd.

Belangenafweging artikel 2 WVW:

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • A.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Het belang van de voetganger en de fietsers prevaleert in Schutterspark boven het gemotoriseerd verkeer. Voetgangers en fietser moeten alle ruimte krijgen en mogen niet gehinderd worden. In het belang van een veilige situatie tussen voetgangers en fietsers, wordt gekozen om verduidelijkende bebording en markering op het wegdek aan te brengen.

Advisering

Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Brunssum op grond waarvan het college bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen, gelet op het bepaalde van artikel 18 Wegenverkeerswet. Omdat de gemeente Brunssum in dit geval zowel eigenaar als wegbeheerder is, is geen toepassing gegeven aan de hoorplicht, conform artikel 23 BABW.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie, via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd.

Besluit:

Op grond van voorgaande overwegingen wordt besloten tot:

  • 1.

    Door het plaatsen van de borden C12, conform Bijlage 1 van het RVV 1990, en bijgevoegde tekening, Schutterspark af te sluiten voor al het gemotoriseerd verkeer;

  • 2.

    Door het aanbrengen van de onderborden “uitgezonderd toeleveranciers”, deze categorie uit te zonderen op het verbod voor gemotoriseerd verkeer

  • 3.

    Door het aanbrengen van een onderbord “Uitgezonderd onderhoudsvoertuigen en toeleveranciers” bij P2, deze categorieën uit te zonderen op verbod voor gemotoriseerd verkeer;

  • 4.

    Door het plaatsen van de borden C01, conform Bijlage 1 van het RVV 1990 en de onderborden “uitgezonderd fietsers”, de schutterspromenade gesloten te verklaren voor alle voertuigen behalve fietsers;

  • 5.

    Door het plaatsen van de borden G13, conform Bijlage 1 van het RVV 1990, het pad langs de Rode Beek tussen rotonde Rembrandstraat en Schutterspark aan te wijzen als onverplicht fietspad waarbij fietsers en snorfietsers met uitgeschakelde motor (en voetgangers) gebruik van mogen maken.

  • 6.

    Door het plaatsen van de borden C21, conform Bijlage 1 van het RVV 1990, een inrijdverbod voor zware voertuigen in te stellen op de volgende vier locaties:

    • a.

      Brug bij de Kinderboerderij met een vermelding van 20 ton

    • b.

      Brug ontkluizing Rode Beek met een vermelding van 5 ton

    • c.

      Brug bij de Hangvennen met een vemelding van 3 ton

    • d.

      Brug einde Schutterspark met een vermelding van 3 ton

  • 7.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • 8.

    Een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende bijgevoegde situatietekening;

Situatietekening en

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het digitale Gemeenteblad van de gemeente Brunssum, dat te raadplegen is via officielebekendmakingen.nl.

 

Brunssum, 18-08-2025

 

Het college van burgemeester en wethouders van Brunssum,

krachtens mandaat,

 

Team verkeer

 

 

 

Bezwaar

Iedere belanghebbende kan bezwaar maken tegen dit besluit. Wilt u bezwaar maken? Stuur dan een brief aan het college van burgemeester en wethouders binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van het besluit in het Gemeenteblad. Maakt u later bezwaar, dan nemen we uw bezwaar mogelijk niet in behandeling.

De brief stuurt u naar:

Gemeente Brunssum

Postbus 250

6440 AG Brunssum

Ook kunt u digitaal bezwaar maken via: www.brunssum.nl. U moet hiervoor in het bezit zijn van een DigiD.

In de brief schrijft u:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u de brief stuurt;

  • met welk besluit u het niet eens bent;

  • waarom u het daarmee niet eens bent;

  • uw handtekening;

  • of u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van uw kosten, als uw bezwaar gegrond wordt verklaard.

Spoedeisend belang:

Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: www.rechtspraak.nl.

Meer informatie:

Wilt u meer informatie? Lees dan de folder “Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid” op: https://www.rijksoverheid.nl

 

 

Naar boven