Verkeersbesluit voor het instellen van éénrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers-/bromfietsers in de Jan Wissenslaan te Hendrik-Ido-Ambacht

2025-0024352

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Inleiding:

Al jaren ontstaan er in de Jan Wissenslaan op schooldagen vrijwel dagelijks verkeersconflicten en chaotische situaties op de breng- en haalmomenten van de scholen. Dit levert gevaarlijke situaties op voor met name de fietsende en overstekende kinderen. De gemeente en de scholen hebben geprobeerd deze verkeersconflicten en chaotische situaties tot een minimum terug te brengen met behulp van gedragsaanpak (verkeersprotocol), maar dit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Daarom wordt er nu gekozen voor het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Deze verplichte rijrichting loopt vanaf de Antoniuslaan richting de Pompe van Meerdervoortsingel en geldt voor de gehele Jan Wissenslaan. Deze maatregel is in overleg genomen met de scholen en zal de verkeerssituatie sterk verbeteren. Ook zijn er reeds drie informatieve bewonersbrieven verstuurd waarop diverse bewoners uit de buurt hebben meegedacht en input geleverd. Twee van deze bewoners vertegenwoordigden een groep van 60 buurtbewoners.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Gelet op:

  • -

    artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder de van de WVW 1994 in gevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    het Algemeen Mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2024, vastgesteld d.d. 30 januari 2024;

  • -

    artikel 2 WVW 1994;

  • -

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • -

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

Motivering ten aanzien van dit besluit:

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerst en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstellingen en belangen

Met dit verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen nagestreefd.

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • o

      Door het instellen van een éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer;

    • o

      Waardoor automobilisten elkaar niet hoeven passeren uit tegemoetkomende rijrichtingen en er minder opstoppingen veroorzaakt worden en de situatie minder chaotisch en daarmee overzichtelijker wordt voor vooral de lopende en fietsende kinderen.

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • o

      Doordat het instellen van het éénrichtingsverkeer worden conflicten voorkomen voor fietsende kinderen en ouders die nu vrijwel dagelijks worden belemmert in hun doorgang en onnodig in gevaar worden gebracht door gemotoriseerde voertuigen die vanuit twee richtingen komen en elkaar daarbij regelmatig vastrijden, zeker wanneer er gestopt wordt om kinderen in- en uit te laten stappen;

    • o

      Door het instellen van het éénrichtingsverkeer wordt de verkeerssituatie in de straat overzichtelijker voor met name de kwetsbare fietsende en overstekende kinderen met hun ouders en verzorgers doordat zij alleen nog te maken krijgen met motorvoertuigen uit één rijrichting.

    • o

      Doordat het instellen van de rijrichting vanaf de Antoniuslaan naar de Pompe van Meerdervoortsingel een bestaand zichtprobleem bij het oprijden van de Antoniuslaan vanuit de Jan Wissenslaan wordt voorkomen;

    • o

      Doordat de voertuigen komende van de Jan Wissenslaan die afslaan naar de Pompe van Meerdervoortsingel juist een goed zicht hebben.

    • o

      Door te kiezen voor eenrichtingsverkeer dat 24/7 geldt, zo blijft de verkeerssituatie eenduidig en permanent.

    • o

      Door de hele Jan Wissenslaan in te stellen als eenrichtingsverkeer enerzijds omdat de scholen verspreid over de Jan Wissenslaan liggen en anderzijds omdat de verkeerssituatie op die manier eenduidig is en tevens wordt voorkomen dat automobilisten illegaal keren omdat zij op het aangrenzende stuk weg wel in de andere richting zouden mogen rijden.

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • o

      Door het instellen van eenrichtingsverkeer dat alleen voor gemotoriseerd verkeer geldt en waarbij het brom-/fietsverkeer wordt uitgezonderd;

    • o

      Doordat met de aanwezigheid van de Graaf Willemlaan er op korte afstand een prima alternatief parallel aan de Jan Wissenslaan voor het gemotoriseerde verkeer aanwezig is;

    • o

      Doordat de keuze van de verplichte rijrichting van de Antoniuslaan naar de Pompe van Meerdervoortsingel voorkomt dat er wachtrijvorming op de aansluiting van de Jan Wissenslaan met de Antoniuslaan ontstaat, omdat het daar vooral tijdens de brengmomenten in de ochtend druk is met autoverkeer op de Antoniuslaan wat het oprijden vanuit de Jan Wissenslaan lastig maakt. De keuze van de rijrichting van de Antoniuslaan naar de Pompe van Meerdervoortsingel voorkomt dit probleem.

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer;

    • o

      Het instellen van éénrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers en bromfietsers) meer ruimte biedt aan fietsers en bromfietsers;

    • o

      En er een prima alternatief voor het gemotoriseerde verkeer via de Graaf Willemlaan aanwezig is.

Afwegingen bij dit besluit

Bovenstaande in acht nemend wegen we het volgende tegen elkaar af:

  • o

    Doordat het gemotoriseerd verkeer in één rijrichting gaat rijden wordt de verkeerssituatie overzichtelijker, wordt de situatie op de weg minder chaotisch en daarmee verkeersveiliger;

  • o

    Doordat tegemoetkomende gemotoriseerde voertuigen elkaar niet meer vast kunnen rijden wordt de situatie voor de fietsende en overstekende kinderen, ouders en verzorgers sterk verbeterd;

  • o

    Met het instellen van eenrichtingsverkeer wordt tegemoetgekomen aan het verzoek van omwonenden en de beide scholen om de verkeersveiligheid in de Jan Wissenslaan te vergroten;

  • o

    Het betreffende weggedeelte gelegen is binnen de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

Advies korpschef:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van de politie-eenheid Rotterdam, werkzaam binnen het district Zuid-Holland-Zuid. De politie heeft bij de totstandkoming van dit verkeersadvies geconcludeerd dat door de voorgenomen maatregel de vrijheid van het verkeer, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende wordt bevorderd en de veiligheid op de weg wordt gegarandeerd.

Besluit

Op basis hiervan worden met dit verkeersbesluit de volgende maatregelen genomen:

  • 1.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers-/bromfietsers) in de Jan Wissenslaan door middel van het plaatsen van bord C3 en onderbord OB54 van bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    Het bestaande inrijdverbod door middel van het geplaatste bord volgens model C02 en onderbord OB54 van bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    Op 3 locaties, de 3 t-splitsingen in de Jan Wissenslaan komt 3 maal bord C04 met onderbord OB54 van bijlage I van het RVV 1990;

  • 4.

    Een en ander zal geschiedde op de wijze zoals op de bij dit besluit behorende bijlage is aangegeven.

Bijlage:

Bijlage 1: Overzichtsafbeelding van te plaatsen borden waarmee de te nemen verkeersmaatregelen worden aangegeven.

Bijlage 2: Locatie trottoiruitbouw.

Bijlage 1.

Bijlage 2. Locatie uitbouw trottoir

Bijlage 2.1 Locatie uitbouw trottoir

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 11 augustus 2025

Namens hen,

Mark de Vries

Teammanager Buitenruimte

Bezwaar en voorlopige voorziening

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken ligt met ingang van de dag na bekendmaking gedurende zes weken, tijdens kantooruren, voor een ieder ter inzage in de publiekshal van het gemeentehuis, Weteringsingel 1 te Hendrik-Ido-Ambacht.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht en de gronden van het bezwaar. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn. Het indienen ervan is kosteloos.

Tevens bestaat de mogelijkheid om na indienden van het bezwaarschrift. Bij de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 50954, 3007 BR Rotterdam een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing), indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de indiening hiervan is griffierecht verschuldigd.

Naar boven