Amsterdam stadsdeel Centrum, verkeersbesluit voor het toestaan dat fietsers in twee richtingen kunnen fietsen op het zuidelijke deel van het Rembrandtplein tussen de Utrechtsestraat en het Thorbeckeplein

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

Overwegende dat:

 

  • de gemeente Amsterdam signalen van bewoners en ondernemers heeft ontvangen over fietsen door de Bakkersstraat en over het Rembrandtplein terwijl hier een voetgangersgebied van kracht is en fietsen wettelijk gezien is verboden;

  • hierop volgend de gemeente Amsterdam de situatie heeft gemonitord en na onderzoek tot de conclusie is gekomen dat fietsers komende van de Utrechtsestraat richting het Rembrandtplein geen andere mogelijkheid hebben anders dan rechtsaf te slaan richting de Amstelstraat terwijl de behoefte bestaat dat fietsers hun weg kunnen vervolgen naar Rokin of de Vijzelstraat;

  • daarom gelet op bovenstaande fietsers door de Bakkersstraat rijden of het eenrichtingsverkeer van het zuidelijke deel van het Rembrandtplein tussen de Utrechtsestraat en het Thorbeckeplein negeren met de kans op conflictsituaties, voornamelijk tussen voetganger en fiets;

  • om bovenstaande conflictsituaties en fietsen in voetgangersgebieden zo veel mogelijk te voorkomen de gemeente Amsterdam overgaat tot het bieden van een alternatief voor fietsers om linksaf te kunnen rijden via het zuidelijke deel van het Rembrandtplein tussen de Utrechtsestraat en het Thorbeckeplein en daarom overgaat tot het aanbrengen van onderborden ‘uitgezonderd fietsers’ onder de eenrichtingsverkeerbebording op het Rembrandtplein;

  • naast het aanbrengen van de onderborden de gemeente Amsterdam tevens overgaat tot het verbreden van het hierboven genoemde weggedeelte zodat verkeersdeelnemers elkaar (nog) beter kunnen passeren;

  • de hierboven genoemde verkeersmaatregel met alle belanghebbenden is besproken en het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum heeft ingestemd met deze maatregel;

  • de verkeersmaatregel wordt gerealiseerd door het aanbrengen van onderborden zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

 

  • 1.

    Door het aanbrengen van onderborden OB52 onder de bestaande bebording C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 in te stellen: de mogelijkheid dat fietsers in twee richtingen kunnen fietsen op het zuidelijke deel van het Rembrandtplein tussen de Utrechtsestraat en het Thorbeckeplein.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven