Verkeersbesluiten Aanwijzing parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s, 20 locaties

VB-2025-101

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994;

Het Reglement Verkeersregels- en Verkeerstekens 1990;

Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

De Algemene wet bestuursrecht;De Mandaatkaderregeling Heusden 2022 vastgesteld bij besluit van 8 maart 2022 van het college en van de burgemeester van de gemeente Heusden waarbij het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandelend ambtenaar. 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Doelstelling(en) van dit besluit;

Het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49% ten opzichte van 1990;

Elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, het milieu en het bevorderen van doelmatig en zuinig energiegebruik;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik. 

Overwegende dat;

De provincies Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Zuid vormen; 

De provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Heusden een contract met Vattenfall InCharge hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

De gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall InCharge voor het verlenen van openbare laaddiensten;

De provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

Er een plankaart is opgesteld met locaties waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;De laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit gemeente Heusden;

Er bij het beoordelen van de locaties is gekeken naar plaatsingscriteria zoals groenvoorzieningen, spreiding, ondergrondse infrastructuur en de openbare ruimte;In deze fase 20 laadpalen worden geplaatst. Vooral op locaties waar nog geen ‘dekkend netwerk’ aan laadpalen is. Dit maakt de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s voor inwoners aantrekkelijker;

Inwoners via een online platform de mogelijkheid hebben gehad om mee te denken over de definitieve locatie van de laadpalen; 

Het college bevoegd is om parkeerplaatsen aan te wijzen voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen (laadplaats), door middel van een verkeersbesluit;

Voor een goede laadinfrastructuur en de daarmee beoogde doelen, het nodig is dat bij een laadpaal parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen;

De laadpalen geschikt zijn om twee elektrische voertuigen’ tegelijk te kunnen opladen;

Per laadpaal twee laadplaatsen nodig zijn om de laadpaal optimaal te kunnen benutten;

Voor een goede spreiding van openbaar beschikbare laadpunten in ieder geval één laadplaats per laadpaal nodig is en bij voldoende gebruik pas een tweede;

Een besluit om een laadplaats aan te wijzen pas werking heeft als het feitelijk is uitgevoerd door het plaatsen van een verkeersbord bij de parkeerplaats;

Door nu al een tweede laadplaats bij een laadpaal aan te wijzen, maar hier pas bij voldoende gebruik van de laadpaal uitvoering aan te geven, worden eventuele, nadelige gevolgen voor de parkeerdruk tot een minimum beperkt en kan, indien nodig, snel worden voorzien in de behoefte aan een (extra) laadplaats;

Door de besluitvorming voor alle 20 locaties in een verkeers-verzamelbesluit te bundelen, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort. 

Belangenafweging;

Het plaatsen van laadpalen draagt bij aan een duurzame mobiliteit en sluit goed aan bij het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

De gemeente werkt mee aan de aanvraag omdat dit bijdraagt aan het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik (overeenkomstig artikel 2, lid 3, van de WVW1994) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoel in de Wet Milieubeheer (overeenkomstig artikel 2, lid 2, sub a, van de WVW1994).

Het is niet gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan.

GehoordOver deze maatregelen is overleg gepleegd met de politie-eenheid Oost-Brabant basisteam Meierij conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

BESLUIT;

 

  • 1.

    In totaal 40 parkeerplaatsen in de gemeente Heusden aan te wijzen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen, 2 per laadlocatie zoals opgenomen in bijlage 1 & 2 Lijst laadlocaties VB-2025-10, Situatieschetsen met voor- en zijaanzichten VB-2025-101, waarbij de aanwijzing per locatie wordt aangemerkt als zelfstandig (deel) besluit;

  • 2.

    Het plaatsen van het verkeersbord model E8c van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het onderbord OB504, voorzien van pijlen, gericht op de parkeervakken waar deze regeling voor geldt;

  • 3.

    In eerste instantie uitvoering te gegeven aan het besluit door één van de twee per laadlocatie aangewezen parkeerplaatsen conform het besluit in te richten;

  • 1.

    De aanwijzing van de tweede parkeerplaats op de laadlocatie wordt geeffectueerd door deze parkeerplaats conform het besluit in te richten als het verbruik van de laadlocatie meer dan 3500 kWh per jaar is of wanneer de laadlocatie wordt gebruikt door meer dan vijf unieke gebruikers per maand over een periode van een jaar of een equivalent hiervan gedurende een periode van minimaal drie maanden).

 

 

Namens het college van Heusden,

Team Beleid en Beheer openbare Ruimte,

Heusden 14-8-2025

Medewerker Verkeer.

D. Valkhoff.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u belanghebbend en het niet eens met dit (deel)besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:

 

  • 1.

    1.

uw naam en adres;

  • 1.

    2.

de datum;

  • 1.

    3.

een omschrijving (of een kopie) van het (deel)besluit (locatie) waartegen u bezwaar maakt;

  • 1.

    4.

argumenten voor het bezwaar;

De gemeente Heusden behandelt het deelbesluit waartegen bezwaar wordt gemaakt als een separaat verkeersbesluit. De overige locaties blijven onderdeel van het verzamelverkeersbesluit. Voor deze locaties wordt de inrichting van de laadlocatie in gang gezet.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op https://www.heusden.nl/mijn-loket/bezwaar-en-beroep. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via Externe link:http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

 

 

 

Naar boven