Amsterdam Noord, verkeersbesluit Mercuriusplein, instellen twee laad- en losplaatsen met venstertijden

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

 

g elet op :

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

 

Overwegende dat :

  • in het kader van het Programma Nieuwe Groene Plekken het Mercuriusplein wordt heringericht;

  • als onderdeel van deze herinrichting parkeervakken op het Mercuriusplein worden opgeheven om ruimte te maken voor groen;

  • er verschillende ondernemers zijn die afhankelijk zijn van leveranciers voor hun goederen;

  • om te voorkomen dat voor het laden en lossen ten behoeve van deze bedrijven gekozen wordt om op de rijbaan te parkeren, waardoor het verkeer belemmerd wordt en de verkeersveiligheid in het geding is, besloten is om twee verlengde parkeervakken te reserveren voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen, gedurende de venstertijden van maandag tot en met zaterdag, tussen 04.00 en 13.00 uur, waarvan één aan de oostzijde van het Mercuriusplein, ter hoogte van de Centaurusstraat 22 en één aan de westzijde van het Mercuriusplein, ter hoogte van de Mercuriusstraat 15;

  • met het instellen van deze gelegenheden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen bewerkstelligd wordt dat:

  • 1.

    de bereikbaarheid van Mercuriusplein en de directe omgeving daarvan voor laad- en los activiteiten wordt gewaarborgd;

  • 2.

    onwenselijke en verkeersonveilige situaties als gevolg van laad- en losactiviteiten zoveel mogelijk worden beperkt;

  • de gemeente Amsterdam twee inloopavonden heeft georganiseerd en afstemming heeft plaatsgevonden met betrekking tot de hierboven genoemde verkeersmaatregelen op het Mercuriusplein en alle belanghebbenden zijn geïnformeerd;

  • het voordeel dat met deze maatregel ontstaat in verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het nadeel dat twee parkeerplaatsen gedurende de op het onderbord genoemde venstertijden niet meer gebruikt kunnen worden om op te parkeren;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • gezien artikel 2 van de WVW 1994, deze maatregel strekt tot het verzekeren van veiligheid op de weg;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

Besluit:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 uit bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met daarop de tekst ‘ma t/m za 4 – 13 h’, in te stellen: twee gelegenheden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen, waarvan één aan de oostzijde van het Mercuriusplein, ter hoogte van de Centaurusstraat 22 en één aan de westzijde van het Mercuriusplein, ter hoogte van de Mercuriusstraat 15, in de nieuw aan te leggen en verlengde parkeergelegenheden (parkeervaknummers nog niet bekend), gedurende de venstertijden van maandag tot en met zaterdag tussen 4.00 en 13.00 uur.

  • 2.

    De onder punt 1 genoemde verkeersmaatregelen worden gerealiseerd tijdens de uitvoering van het gehele project van de herinrichting van het Mercuriusplein (vierde kwartaal 2025), of zoveel langer of korter als nodig is voor de werkzaamheden die de aanleiding zijn van dit besluit.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

 

Amsterdam, 13 augustus 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

•    Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

•    Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

•    Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

•    De datum

•    Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

•    Waarom u het niet eens bent met het besluit

•    Uw handtekening

•    Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Naar boven