Verkeersbesluit – Vaststellen fysieke maatregel - In de Wieën Venray

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Nummer: 2025-011-VEN

Wettelijke grondslag

Op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of een weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit genomen worden.

Ingevolge artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Ingevolge het tweede lid van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels voorts strekken tot:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers is het gewenst ter hoogte van de oprit N270, In de Wieën door middel van een fysieke maatregel af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat tussen de Zuidsingel en de N270 sportpark De Wieën ligt;

  • Dat het sportpark vanuit 3 richtingen wordt ontsloten, via In de Wieën, Langstraat/Hoebertweg/Sportlaan en Sportlaan/Zuidsingel;

  • Dat de Sportlaan/Zuidsingel de hoofdontsluiting van het sportpark voor gemotoriseerd verkeer is;

  • Dat de ontsluitingsroutes via In de Wieën en Langstraat ondergeschikte ontsluitingen zijn;

  • Dat In de Wieën (vanaf de splitsing met de oprit naar de N270) en in het verlengde daarvan de Sportlaan smalle wegen met een wegbreedte van 3,5 meter zijn;

  • Dat In de Wieën onderdeel uitmaakt van de ontsluiting van het sportpark voor langzaam verkeer;

  • Dat over het sportpark (In de Wieën-Sportlaan) een knooppuntenfietsroute loopt;

  • Dat in de huidige situatie In de Wieën gebruikt wordt door gemotoriseerd verkeer als ontsluiting van en naar het sportpark;

  • Dat dit verkeer voor onveilige verkeerssituaties zorgt voor fietsers op de route en ter hoogte van de voetbalvelden/-kantine/-kleedlokalen;

  • Dat ter hoogte van de voetbalvelden/kantine fietsers en kinderen aankomen om hun fiets te stallen;

  • Dat op deze locatie veel oversteekbewegingen van en naar de sportvelden en kleedlokalen plaatsvinden;

  • Dat fietsers en kinderen kwetsbare verkeersdeelnemers zijn die extra beschermd moeten worden;

  • Dat gelet op het smalle wegprofiel, relatief hoge fietsaantallen en oversteekbewegingen bij de sportvelden/kantine en kleedlocatie het ongewenst is dat In de Wieën intensief gebruikt wordt door (doorgaand) gemotoriseerd verkeer;

  • Dat in het gebied de nieuwbouw van het ziekenhuis VieCuri is gepland;

  • Dat het ziekenhuis een ontsluiting aan de Leunseweg (uitrit) en In de Wieën (in-/en uitrit) krijgt;

  • Dat voorkomen moet worden dat verkeer van het ziekenhuis gebruik maakt van de route over het sportpark;

  • Dat dit met een toekomstige drukkere Leunseweg door de komst van het ziekenhuis en mogelijk overige ontwikkelingen een mogelijk gevolg is;

  • Dat vijf varianten voor het weren van doorgaand verkeer over het sportpark zijn onderzocht:

    • 1.

      Fysieke maatregel ter hoogte van splitsing In de Wieën met de oprit N270;

    • 2.

      Fysieke maatregel op de Sportlaan tussen de kantine SV Venray en Sportlaan nr. 10;

    • 3.

      Eenrichtingsverkeer op het Sportlaan tussen kantine SV Venray en Sportlaan nr. 10 richting zuiden, in combinatie met fysieke maatregel op onverharde gedeelte Sportlaan;

    • 4.

      Eenrichtingsverkeer op het onverharde gedeelte van de Sportlaan richting oosten, in combinatie met een fysieke maatregel op de Sportlaan tussen kantine SV Venray en Sportlaan nr. 10;

    • 5.

      Eenrichtingsverkeer op de Sportlaan tussen kantine SV Venray en Sportlaan nr. 10 richting zuiden, in combinatie met eenrichtingsverkeer op het onverharde gedeelte van de Sportlaan richting oosten;

  • Dat variant 1 de meest voordelen op het vergroten van de verkeersveiligheid en duidelijkheid oplevert;

  • Dat bij alle andere varianten de betreffende verkeermaatregel vanaf In de Wieën ter hoogte van de splitsing met de N270 niet goed zichtbaar is met het risico dat verkeer toch in gaat rijden wat zeer onwenselijk is;

  • Dat het kruispunt Sportlaan - Zuidsingel dit najaar wordt heringericht waarbij onder andere het middeneiland wordt verbreed;

  • Dat hiermee de oversteekbaarheid voor fietsers verbetert en een positief effect heeft op de verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer op het kruispunt/ de hoofdontsluiting van het sportpark, door het creëren van meer opstelruimte;

  • Dat de afsluiting van In de Wieën wordt uitgevoerd met een afzetpaal voorzien van een standaardslot waarvan de hulpdiensten over een sleutel beschikken;

  • Dat hiermee ook wordt gewaarborgd dat de route beschikbaar blijft in geval van calamiteiten en stremmingen op de hoofdontsluiting;

  • Dat op het kruispunt Sportlaan – In de Wieën een verkeersbord doodlopende weg uitgezonderd (brom)fietsers geplaatst wordt zodat gemotoriseerd verkeer niet onnodig In de Wieën inrijdt.

Ove rleg

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met:

  • Politie Eenheid Limburg

  • De politie heeft ingestemd met de verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW;

  • Provincie Limburg

  • De provincie heeft ingestemd met de verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaald in artikel 23 van het BABW;

  • Veiligheidsregio Limburg Noord

  • De veiligheidsregio heeft ingestemd met de verkeersmaatregel.

Belangenafweging

Op het sportpark bevinden zich naast sportverenigingen ook een woning en een winkel. De mogelijkheid tot afsluiting is besproken met de bewoners van de woning, de eigenaar van de winkel en de Stichting Sportparkbeheer Venray. Door het fysiek afsluiten van In de Wieën blijven het sportpark, de woning en winkel bereikbaar via de Zuidsingel/ Sportlaan en Langstraat-Hoebertweg-Sportlaan. Door de afsluiting van In de Wieën moet gemotoriseerd verkeer vanaf de rotonde Leunseweg omrijden. Vanaf de rotonde kan via de route Leunseweg – Zuidsingel – Sportlaan omgereden worden. De omrijdafstand naar de winkel en woning via deze route bedraagt respectievelijk circa 650 meter en 1,1 kilometer. In alle andere situaties zal de omrijdafstand korter zijn. Deze beperkte omrijdafstanden beschouwen wij als acceptabel en vinden wij minder zwaar wegen dan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de route In de Wieën en Sportlaan.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het plaatsen van een paal In de Wieën na de splitsing met de oprit naar de N270 fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt 6 weken na bekendmaking in werking en wordt geëffectueerd op het moment dat de paal geplaatst is.

Burgemeester en wethouders van Venray, namens dezen,

Afdeling Stad, Dorpen en Wijken

Teammanager Openbare Ruimte

Lonneke Koenen

Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken.

Dit kan via www.venray.nl/bezwaarschrift-indienen . Daarvoor heeft u uw elektronische handtekening ( DigiD ) nodig. Ook kunt u schriftelijk bezwaar indienen. Dit bezwaarschrift stuurt u naar burgemeester en wethouders van Venray, Postbus 500, 5800 AM Venray.

In het bezwaarschrift schrijft u tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u het niet eens bent met ons besluit. Denkt u eraan dat u het bezwaarschrift ondertekent en dat u uw naam en adres vermeldt. U heeft zes weken om het bezwaarschrift in te dienen. De uiterste datum is zes weken na de datum waarop wij het besluit gepubliceerd hebben in de Staatscourant. Als u bezwaar maakt, treedt het besluit toch in werking. Alleen als er spoedeisende belangen zijn die dat nodig maken, kunt u bij de rechter om een tijdelijke maatregel vragen. Dat heet een voorlopige voorziening. Alle informatie hierover kunt u krijgen via de griffie van de rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

Naar boven