Op 7 augustus 2025 heeft de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) namens gemeente Zuidplas een besluit genomen op de aanvraag met kenmerk 2025-00015293. Het gaat over de aanvraag om andere geluidsvoorschriften toe te mogen passen, in verband met wegwerkzaamheden aan de A12 in Zuidplas. Voor werkzaamheden in het weekend is reeds een omgevingsvergunning afgegeven met referentienummer 2025-00010772. De nieuwe aanvraag is om ook werkzaamheden toe te staan van in de nachten van woensdag op donderdag en donderdag op vrijdag. Er is besloten om de gevraagde omgevingsvertunning af te geven.
De werkzaamheden vinden plaats in ten hoogste 8 weken (week 33, 34, 35, 46, 47, 48, 49 en 50 in 2025) van woensdagavond 21:00 uur tot donderdagochtend 05:00 uur, van donderdagavond 21:00 uur tot vrijdagochtend 05:00 uur en doorlopend van vrijdagavond 22:00 uur tot maandagochtend 05:00 uur.
De omgevingsvergunning geldt ook voor werkzaamheden aan viaducten en bruggen ter hoogte van hectometerpaal 20, 20.7 noord, 21 noord en zuid en 22.5 gedurende 8 dagen van 07:00 uur tot 16:00 uur in de periode tussen 15 augustus 2025 (wk 33) en 15 december 2025 (wk 51). Ten slotte wordt er een omgevingsvergunning verleend voor het maken van geluidoverlast bij het aanleggen van geleider railterminals gedurende vijf doordeweekse dagen van week 33 t/m week 51 in 2025.
Waar kunt u terecht voor informatie over het besluit?
Voor informatie over het besluit kunt u bellen met het team Geluid en Lucht van de ODMH via telefoonnummer 088 - 54 50 000. U kunt uw vragen ook per e-mail naar de ODMH sturen. Dat kan via info@odmh.nl.
Wilt u het besluit en de documenten die daarbij horen op het gemeentehuis inzien? Maak dan een afspraak met de gemeente. U vindt de contactgegevens op de website van de gemeente Zuidplas.
Bent u het niet eens met het besluit?
U kunt de gemeente laten weten dat u het niet eens bent met het besluit. Dit heet bezwaar maken. U kunt bezwaar maken als het besluit tegen uw belangen ingaat. De termijn voor het indienen van bezwaar bedraagt zes weken. De termijn start op de dag na de verzending van het besluit aan de aanvrager. Het bezwaarschrift moet uiterlijk op 19 september 2025 zijn ingediend. Het besluit blijft ook bij het indienen van een bezwaarschrift gewoon geldig.
U kunt uw bezwaar per post indienen. Dit kunt u sturen naar: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen. Dat kan via de website van de gemeente: www.zuidplas.nl/bezwaar-maken. Daarvoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) of eHerkenning) nodig.
Zorgt u ervoor dat u in uw bezwaar in ieder geval uw naam en adres, het kenmerk en de datum van het besluit of een duidelijke omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar noemt? Noem bij voorkeur ook uw telefoonnummer en uw e-mailadres. Dan kunnen wij u sneller helpen. Zorg er ook voor dat u uw bezwaar ondertekent en voorziet van een dagtekening.
Wilt u de start van de activiteiten tegenhouden?
Als u niet kunt wachten op de beslissing op uw bezwaar, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de rechtbank, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Dit kan ook digitaal. Daarvoor heeft u wel DigiD nodig. Kijk op de website https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening.
De behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt kosten met zich mee. U kunt alleen een verzoek om voorlopige voorziening aanvragen als u ook bezwaar heeft gemaakt.