Verkeersbesluit opheffen voetgangersoversteekplaats Veerweg

 

Datum: 12-8-2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht;

• op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

• gelet op Hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1, van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teamleider van het team Beheer Openbare Ruimte bij collegebesluit van 23 december 2023 (‘Algemeen Mandaatbesluit‘);

• op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluiten worden genomen indien maatregen op of aan de weg leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gevoerd met de korpschef van de politie, waarna de gemandateerde van de politie positief heeft geadviseerd.

 

Overwegende dat,

1. op de Veerweg aan weerszijden van het kruispunt met de Lange Tiendweg een voetgangersoversteekplaats (ook wel zebrapad genoemd) aanwezig is;

2. de voetgangersoversteekplaats ten noorden van het kruispunt hoofdzakelijk gebruikt wordt door voetgangers van en naar de bushalte aan de Veerweg;

3. groot onderhoud uitgevoerd gaat worden aan de rijbaan van de Veerweg;

4. bij de werkzaamheden de bushalte ten noorden van het kruispunt verwijderd gaat worden;

5. na verwijdering van de bushalte er geen oversteekbewegingen meer zullen zijn aan de noordzijde van het kruispunt van en naar de bushalte;

6. langs de Lange Tiendweg alleen aan de zuidzijde van de weg een voetpad ligt;

7. voetgangers van en naar de Lange Tiendweg daarom aan de zuidzijde van het kruispunt de Veerweg oversteken;

8. het gewenst is om oversteekbewegingen zo veel mogelijk te combineren;

9. de voetgangersoversteekplaats aan de zuidzijde gehandhaafd blijft, zodat het voor voetgangers mogelijk blijft om via een voetgangersoversteekplaats de Veerweg over te steken;

10. het voor de veiligheid en duidelijkheid gewenst is de noordelijke voetgangersoversteekplaats te verwijderen;

11. de betreffende weggedeelten zijn gelegen op het grondgebied van de gemeente Papendrecht en bij deze gemeente in beheer zijn;

 

besluiten:

1. de voetgangersoversteekplaats op te heffen op de Veerweg direct ten noorden van de Lange Tiendweg door het verwijderen van de markering van de voetgangersoversteekplaats als bedoeld in art. 49, tweede lid, van het RVV 1990 en het verwijderen van de borden L2 van het RVV 1990;

2. de markering te verwijderen en aan te brengen overeenkomstig tekening ‘situatietekening 2025-0081638.

 

Papendrecht, 12 augustus 2025

 

Burgemeester en wethouders van Papendrecht,

namens dezen,

Teamleider Beheer Openbare Ruimte

 

R. van der Steen

 

Bezwaarclausule Gemeente Papendrecht

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Neem dan contact op met de medewerker verkeer, telefoonnummer 14 078. Hij of zij neemt het besluit met u door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen.

Waar stuurt u het bezwaarschrift naar toe?

1) Per post: U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.

Het college van Burgemeester en Wethouders

Postbus 11, 3350 AA Papendrecht.

2) Of dien uw bezwaar digitaal in via het formulier op de website van de gemeente (DIGID):

Binnen welke termijn stuurt u het bezwaarschrift?

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden. Daarmee voorkomt u dat uw bezwaarschrift te laat binnen is en niet behandeld kan worden. Dat betekent dat uw bezwaarschrift uiterlijk op 23 september 2025 bij de balie van het gemeente huis afgegeven moet zijn (vergeet niet een bewijs van ontvangst te vragen) of dat u het bezwaarschrift uiterlijk op 23 september 2025 in een PostNL-brievenbus moet hebben gepost.

Wat neemt u in ieder geval op in het bezwaarschrift?

- uw naam, adres en handtekening; graag ook het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent en uw e-mailadres;

- de datum van uw bezwaarschrift;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht; vermeld hierbij de verzenddatum en het kenmerk van dat besluit of stuur voor een snellere afhandeling een kopie, scan of foto daarvan mee;

- de reden waarom u vindt dat het besluit onjuist is;

- vermeld bovenaan de brief 'bezwaarschrift'.

Kunt u de uitkomst van de bezwaarprocedure niet afwachten vanwege een spoedeisend belang?

Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, Postbus 50950 3007 BL, Rotterdam. Het besluit geldt namelijk ook tijdens de bezwaarschriftenprocedure. Aan het verzoek zijn kosten verbonden. Voor nadere informatie over de voorwaarden, kijk op https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht/Procedures/Paginas/Voorlopig-voorziening.aspx.

Ook kunt u het verzoekschrift digitaal indienen met DIGID bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven