Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam heeft op 15/07/2025 besloten inspraak te verlenen op het ontwerp-saneringsprogramma verkeersgeluid 'Rijnstraat'. In dit saneringsprogramma zitten in totaal 38 woningen in de Rijnstraat, het Scheldeplein.
Wat houdt het saneringsprogramma eigenlijk in?
In het ontwerp-saneringsprogramma staan maatregelopties beschreven om verkeersgeluid door de Rijnstraat en het Scheldeplein, zoveel mogelijk te verminderen. De maatregelen zijn vooral bedoeld voor direct langs deze wegen gelegen woningen. Met het saneringsprogramma gaat de gemeente een verzoek indienen bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Hierbij vraagt de gemeente om een maximaal mogelijke geluidwaarde en de maatregelen vast te stellen. Dit geldt voor woningen die aan de voorwaarden voldoen. De woningen die aan de voorwaarden voldoen zullen via de post worden aangeschreven.
Wat voor maatregelen staan in het saneringsprogramma?
De maatregelen bestaan met name uit geluidsisolerende maatregelen (zogenoemde geluidwerende maatregelen) aan de gevels (inclusief dak) van de woningen. Wel onderzoeken we eerst of de maatregelen echt nodig zijn en welke maatregelen het worden. Pas nadat het Ministerie van IenW het saneringsprogramma heeft vastgesteld, wordt dit onderzoek gestart. De eigenaren (bewoners) van de betrokken woningen worden hier later verder over geïnformeerd.
Terinzagelegging
Het ontwerpsaneringsprogramma ligt, met alle bijbehorende stukken, met ingang van 15-08-2025 tot en met 26-09-2025 voor iedereen ter inzage. Als u de documenten op papier wilt inzien dan kunt u een afspraak maken met de mevrouw J. van Pullen via het e-mailadres gemeente@alblasserdam.nl.
Indienen zienswijze
Heeft u een inhoudelijke reactie (zienswijze) dan kunt u dit binnen de bovengenoemde termijn indienen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam. Dit kunt u zowel per post als digitaal verzenden. Per post is het adres Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam. Als u per mail wilt reageren doet u dat aan gemeente@alblasserdam.nl onder vermelding van het zaaknummer 2025-0065530.
De zienswijze dient de volgende informatie te bevatten: naam en adres van de indiener, datum, inhoud van de zienswijzen en het saneringsprogramma waarop de inspraak betrekking heeft.
Indien u gebruik wenst te maken van de mogelijkheid om uw zienswijze mondeling kenbaar te maken wordt u verzocht een dergelijk verzoek uiterlijk 14 dagen voor het einde van de terinzagelegging in te dienen. Voor het geven van een mondelinge zienswijze of voor een meer uitgebreide toelichting kan vanaf 1 september 2025 telefonisch een afspraak worden gemaakt met de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ), die dit project voor ons begeleidt en coördineert. OZHZ is op elke werkdag te bereiken tussen 9.00 en 16.00 uur via telefoonnummer 078 – 770 85 85. U kunt dan vragen naar de heer R.E.W. Kunkels.