(GEDEELTELIJK) AANPASSINGSBESLUIT GOEMANSSTRAAT, RING EN OOSTSTRAAT TE DREISCHOR
(Verkeersbesluit gemeente Schouwen-Duiveland)
Ons kenmerk: 1359649
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,
Gelet op
- Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Schouwen-Duiveland.
- Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.
- Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Grondslag
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
a.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b.
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c.
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d.
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:
het mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
Overwegende dat
•
op 28 maart het verkeersbesluit ‘diverse verkeersmaatregelen Goemansstraat, Ring en Ooststraat te Dreischor’ met kenmerk 1359649 en gemeenteblad nr. 121758 is gepubliceerd;
•
tegen delen van dit verkeersbesluiten zijn ingediend;
•
op 29 juni een overleg heeft plaatsgevonden met de bezwaarmakers en de dorpsraad van Dreischor om de inhoud van de bezwaren te bespreken;
•
hieruit volgt dat besluitpunt 4, het opheffen het eenrichtingsverkeer in de Ooststraat te Dreischor, gedeeltelijk in zou moeten worden getrokken en vervangen moet worden door het opheffen van het eenrichtingsverkeer in de Ooststraat tussen de aansluiting Daniël Ockersestraat en huisnummer 5;
•
het eenrichtingsverkeer tussen huisnummer 5 en de Ring hiermee van kracht blijft;
•
daarnaast besluitpunt 5, het instellen van een lengtebeperking van 6 meter zou moeten ingetrokken en vervangen moet worden door een lengtebeperking van 10 meter op de Ring (tussen Zuidstraat en Ooststraat) en een lengtebeperking van 6 meter tussen de Ooststraat en Zuidstraat (zuidelijk deel van de ring);
•
de gemeente voornemens is om deze besluitpunten over te nemen en aan te passen;
•
de overige besluitpunten niet ter discussie staan en ook niet opnieuw vatbaar zijn voor bezwaar;
•
voor de volledigheid het complete verkeersbesluit hieronder opnieuw is opgenomen en alleen de cursieve delen zijn aangepast;
------------
•
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Schouwen-Duiveland;
•
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom van de kern Dreischor liggen;
•
de Goemansstraat, Ring en Ooststraat erftoegangswegen zijn waarop een maximumsnelheid geldt van 30 km/h;
•
in april 2023 heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een verkeersbesluit heeft genomen voor het afsluiten van het centrum van Dreischor, het instellen van een parkeerverbodszone en het instellen van eenrichtingsverkeer;
•
kort daarna is een aanvullend verkeersbesluit is genomen in de vorm van een lengtebeperking op de Goemansstraat, in verband met schade door aanrijdingen;
•
uit de monitoring en het aanhoudende aantal meldingen is gebleken dat de overlast in het centrum van Dreischor nog niet is opgelost;
•
in samenspraak met de dorpsraad, bewoners en de gemeente gekozen is tot een nieuw voorstel om de verkeersoverlast in het centrum op te lossen;
•
in de huidige situatie geldt een ‘éénrichtingscircuit’ op de Ring waarbij men alleen vanaf de Zuidstraat in kan komen rijden;
•
de Ring verlaten kan worden bij de Goemansstraat en de Ooststraat;
•
dat een linksaf beweging vanaf de Ring naar de Goemansstraat nauwelijks mogelijk is, zonder schade te rijden, door voertuigen op meer dan twee wielen;
•
het instellen van een lengtebeperking hier niet afdoende is gebleken;
•
de enige oplossing is om de Goemansstraat definitief af te sluiten, voor verkeer op meer dan twee wielen, komende vanaf de Ring;
•
hiermee het eenrichtingsverkeer op de Goemansstraat, vanaf de Noordstraat, in de richting van de Ring niet meer handhaafbaar is;
•
verkeer bij het in stand houden van het eenrichtingsverkeer niet meer bij de eigen woning kan komen;
•
op de Ooststraat in de huidige situatie eenrichtingsverkeer (in de richting van de Ring) van kracht is;
•
de verkeersdruk op de Zuidstraat verlicht kan worden door het eenrichtingsverkeer op de Ooststraat gedeeltelijk op te heffen tussen de aansluiting met de Daniël Ockersestraat en de woningen met huisnummer 5;
•
de Ooststraat de extra verkeersbewegingen gemakkelijk kan verwerken zonder dat hier overlast door ontstaat;
•
de Ooststraat voldoende breed is om verkeer veilig in twee richtingen te laten afwikkelen;
•
het voor de verkeerscirculatie wel van belang is om middels bebording aan te geven dat er op de Ring, eenrichtingsverkeer van kracht is;
•
het vanwege de beperkte ruimte en de beperkte draaimogelijkheden het niet wenselijk is om voertuigen met een lengte vanaf 10 meterte laten rijden op de Ring tussen de Zuidstraat en de Ooststraat;
•
het vanwege de beperkte ruimte en de beperkte draaimogelijkheden het niet wenselijk is om voertuigen met een lengte vanaf 6 meter te laten rijden op de Ring tussen de Ooststraat en de Zuidstraat (zuidelijk deel van de Ring);
•
hiermee schades aan woningen wordt voorkomen;
•
met deze verkeersmaatregelen wordt gezorgd voor het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
•
met deze verkeersmaatregelen de wegen zoveel mogelijk in stand worden gehouden en de bruikbaarheid en de veiligheid wordt gewaarborgd;
•
het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven;
•
bij het voorbereiden van dit besluit een integrale belangenafweging is gemaakt op basis van de verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid, inpasbaarheid, uniformiteit en het beheren van de openbare ruimte;
•
er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.
Mede gelet op
Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.
Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen besluit:
1.
tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer in de Goemansstraat te Dreischor, door het verwijderen van de verkeersborden C02 en C03 en de onderborden OB54 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;;
2.
tot het opheffen van de lengtebeperking in de Goemansstraat te Dreischor, door het verwijderen van het verkeersbord C17-6 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
3.
tot het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen in de Goemansstraat naar de Ring toe te Dreischor, door het plaatsen van verkeerspaaltjes;
4.
tot het gedeeltelijk opheffen van het eenrichtingsverkeer in de Ooststraat tussen de Danieël Ockersestraat en de woning met huisnummer 5 te Dreischor, door het (ver)plaatsen van de verkeersborden C02 en C03 en de onderborden OB54conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
5.
tot het instellen van een lentebeperking van voertuigen langer dan 10 meter in de Ring tussen de Zuidstraat en de Ooststraat en tevens tot het instellen van een lengtebeperking van voertuigen langer dan 6 meter in de Ring tussen de Ooststraat en de Zuidstraat (zuidelijk deel van de Ring te Dreischor, door het plaatsen van verkeersborden C17-10 en C17-6 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
6.
tot het verduidelijken van het eenrichtingsverkeer op de Ring komende vanaf de Ooststraat te Dreischor door het plaatsen van een verplichte rijrichting in de vorm van verkeersbord D05l conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
7.
de verkeersmaatregel vast te hebben gelegd op de hieronder opgenomen tekening met kenmerk 1359649 d.d.: 31-07-2025.
.
Aldus besloten te Zierikzee, 07-08-2025
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,
S. Stout
Teammanager Ingenieursbureau
Rechtsbescherming
Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan bestaat de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. U kunt digitaal een bezwaar indienen via onze website www.schouwen-duiveland.nl. Door het correct invullen van het webformulier bevat het bezwaar automatisch de benodigde gegevens.
U kunt ook schriftelijk een bezwaar indienen. Het bezwaar dient u te richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland, Postbus 5555, 4300 JA Zierikzee. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn.
Degene die tegen een beschikking bezwaar heeft gemaakt, kan tevens een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing). Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet gericht worden aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.
U kunt ook langs digitale weg het verzoekschrift indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtbank.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Voor de precieze voorwaarden verwijzen wij u naar de genoemde site.
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.