Verkeersbesluit Instellen maximumsnelheid 30 km/u en wijzigen voorrangsregeling op een deel van de Wolweg te Stroe

 

Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- de teamleider van team Beheer op grond van de Mandaatregeling gemeente Barneveld door het college van burgemeester en wethouders van Barneveld van 21.06.2024, gemandateerd is voor het nemen van verkeersbesluiten voor de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens en/of maatregelen op of aan de weg;

- volgens artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 een verkeersbesluit wordt genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens voor zover daardoor een verbod of gebod ontstaat;

- de Wolweg een weg is zoals bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de WVW 1994 en gelegen is binnen de bebouwde kom van Stroe;

- de Wolweg in beheer is bij de gemeente Barneveld;

- vanuit het Beheerplan wegen 2023-2027 is beoogd om het wegennet van de gemeente Barneveld een positieve impuls te geven;

- een veilig wegennet belangrijk is voor de bereikbaarheid van de gemeente Barneveld, haar dorpen en het buitengebied;

- bewoners, agrarische en andere bedrijven, bezoekers en recreanten belang hebben bij een goed functionerend en veilig wegennet;

- het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid van Barneveld is vastgesteld in het GVVP 2018-2021;

- in het ‘GVVP Maatregelenpakket 2024’, voortvloeiend uit het GVVP, is opgenomen om de Wolweg binnen de bebouwde kom van Stroe her in te richten als een weg met een maximumsnelheid van 30 km/u;

- deze herinrichting betrekking heeft op het gedeelte van de Wolweg tussen de Houtbeekweg en de bebouwde komgrens ten zuiden van de Anastatiusweg;

- het doel van deze herinrichting is om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Stroe te verbeteren;

- het gemotoriseerd verkeer met de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u een maximumsnelheid krijgt die past bij de huidige vorm van het verblijfsklimaat zodat een betere balans ontstaat tussen de verkeersfunctie en verblijfsfunctie op de Wolweg;

- het wegprofiel van de Wolweg wordt versmald en de rijbaan van de Wolweg met klinkerverharding wordt ingericht;

- bovendien op vijf locaties op de Wolweg plateaus worden gerealiseerd, ter hoogte van de Houtbeekweg, Ericaweg/Hogekampweg, Bakkerspaadje, Anastatiusweg en komgrens;

- hiermee de omstandigheden op zodanige manier aangepast zijn dat de beoogde snelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de Wolweg en van zijn omgeving, waarmee voor de weggebruiker een logische en geloofwaardige snelheidslimiet ontstaat;

- de inrichting van de Wolweg wezenlijk verschilt van de wegen in het aanliggende verblijfsgebied, welk verschil door de weginrichting van de Wolweg en de overgang naar het verblijfsgebied in stand blijft;

- gezien bovenstaande overwegingen het geen bezwaar is om de Wolweg toe te voegen aan de bestaande 30 km/u zone, waarbij de begrenzing van het verblijfsgebied blijft bestaan door uitritconstructies en voorrangskruispunten van de zijwegen;

- dit wordt gerealiseerd door borden begin/einde zone 30 op de Wolweg te plaatsen, ter hoogte van de Houtbeekweg en ter hoogte van de bebouwde komgrens ten zuiden van de Anastatiusweg;

- verder de bestaande borden begin/einde zone 30 op de Ericaweg, Hogekampweg en Anastatiusweg, ter hoogte van de Wolweg, worden verwijderd;

- om de gemengde functie van de weg beter tot zijn recht te laten komen, de aanduiding van de Wolweg als voorrangsweg wordt opgeheven;

- dit wordt gerealiseerd door het verwijderen van borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, evenals het verwijderen van haaientanden;

- op de Houtbeekweg en Stroeërschoolweg de voorrangsregelingen in stand blijven, om ter hoogte van de spoorwegovergang de doorstroming van het verkeer te waarborgen;

- dit gedeelte van de Wolweg een relatief lage verkeersintensiteit kent, zowel voor fietsverkeer als gemotoriseerd verkeer, wat het makkelijker maakt voor het verkeer om gezamenlijk gebruik te maken van de beschikbare verkeersruimte;

- op de Wolweg de bushalte ‘Stroe, Centrum’ is gelegen, ter hoogte van de Hogekampweg;

- het halteperron voor de buslijnen in zuidelijke rijrichting is gelegen aan de tegengestelde zijde van de Hogekampweg;

- het halteperron voor de buslijnen in noordelijke rijrichting is gelegen aan de voorzijde van supermarkt Spar, naast tankstation Tinq;

- vanwege de huidige inrichting bestuurders zijn genoodzaakt om via of naast het halteperron te rijden om de Spar en Tinq te bereiken;

- de ligging van dit halteperron hierdoor verkeersveiligheidsrisico’s voor busreizigers met zich meebrengt,

- het daarom is gewenst om het halteperron voor de buslijnen in noordelijke rijrichting te verplaatsen;

- aan de Wolweg ter hoogte van huisnummer 32 een geschikte alternatieve locatie voor een halteperron is gevonden;

- er bij de bushalte zwart-witte blokmarkering wordt aangebracht zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990;

- het opheffen of instellen van een bushalte wordt gerealiseerd door het verwijderen of plaatsen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990;

- ter hoogte van het Bakkerspaadje de voetgangersoversteekplaats wordt herplaatst en wordt aangelegd op een plateau;

- tijdens een inspraakbijeenkomst bewoners en belanghebbenden het voorlopig ontwerp hebben bekeken en zij reacties konden indienen;

- deze reacties zijn meegewogen in het definitieve ontwerp, welke is gepresenteerd tijdens een informatiebijeenkomst;

- het plaatsen of verwijderen van de in dit verkeersbesluit opgenomen verkeerstekens geschiedt, conform artikel 12 van het BABW, krachtens een verkeersbesluit;

- de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

- Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de bovengenoemde verkeersmaatregelen bijdraagt aan het

Het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1, sub a); Het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1, sub b); Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost-Nederland leidend tot een positief advies;

BESLUIT

Op grond van bovenstaande motivering:

  • 1.

    Een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op de Wolweg tussen de Houtbeekweg en de bebouwde komgrens ten zuiden van de Anastatiusweg door: 

    • a.

      Het verwijderen van borden begin/einde zone A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Ericaweg, Hogekampweg en Anastatiusweg, ter hoogte van de Wolweg;

    • b.

      Het plaatsen van borden begin/einde zone A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Wolweg, ter hoogte van de Houtbeekweg en de bebouwde komgrens ten zuiden van de Anastatiusweg;

  • 2.

    De aanduiding van de Wolweg tussen de Houtbeekweg en de bebouwde komgrens ten zuiden van de Anastatiusweg als voorrangsweg op te heffen door:

    • a.

      Het verwijderen van borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Wolweg, ter hoogte van de Ericaweg, Hogekampweg en Anastatiusweg;

    • b.

      Het verwijderen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund door haaientanden op de Ericaweg, Hogekampweg en Anastatiusweg, ter hoogte van de Wolweg;

  • 3.

    De bushalte aan de Wolweg aan de voorzijde van supermarkt Spar op te heffen, door het verwijderen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    Een bushalte aan de Wolweg ter hoogte van huisnummer 32 in te stellen, door het plaatsen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990

  • 5.

    Bovenstaande maatregelen uit te werken volgens bijgevoegde situatieschetsen.

  •  

Situatieschets

Wolweg-Houtbeekweg

Wolweg - Ericaweg

 

Wolweg - Hogekampweg en Bakkerspaadje

 

Wolweg - Anastatiusweg

 

Wolweg - Bebouwde komgrens ten zuiden van Anastatiusweg

Barneveld, 14-08-2025

Burgemeester en Wethouders,

Namens deze,

I.Albers

Teamleider Beheer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden die het besluit om bepaalde redenen onjuist vinden, kunnen binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit in het digitaal Gemeenteblad een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Dit kan schriftelijk via Postbus 63, 3770 AB Barneveld of digitaal op https://www.barneveld.nl/over-barneveld/bezwaar-maken-tegen-een-besluit/ Hiervoor heeft u wel uw DigiD of eHerkenning nodig.

Belanghebbenden die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen tevens de Voorzieningenrechter van de Rechtbank in Arnhem verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed dit vereist. Dit verzoek kan in tweevoud gericht worden aan: Rechtbank Gelderland, Locatie Arnhem, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Het verzoek om een voorlopige voorziening kan ook digitaal worden ingediend bij genoemde rechtbank via Voorlopige voorziening aanvragen | Rechtspraak. Kijk op genoemde website voor de precieze voorwaarden. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven