Verkeersbesluit voor het opheffen van het onverplichte fietspad ter hoogte van Zamenhoflaan 13 te Lopik

Kenmerk: Z.021285/D.073625

Datum besluit: 5 augustus 2025

Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: de WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: het RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: het BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb).

Gelet op:

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW 1994, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, eerste lid van de WVW 1994, op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 12 van het BABW op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, tweede lid van de WVW 1994, op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • artikel 24 van het BAWB, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na een voorafgaand advies door tussenkomst van een gemachtigde namens de korpschef van de Nationale Politie Nederland.

Doelstelling

De openbare ruimte is van belang voor het welzijn en de veiligheid van de inwoners. Daarom streeft de gemeente Lopik naar een openbare ruimte die goed toegankelijk is en die als aangenaam en veilig wordt ervaren. Ook zet de gemeente in op openbaar groen dat bijdraagt aan een prettige leefomgeving en uitnodigt tot ontmoeting. Het is daarom belangrijk dat de openbare ruimte een duidelijke structuur heeft, in balans is en aansluit bij de eisen en wensen van deze tijd. Bij grootschalige onderhoudswerkzaamheden onderzoekt de gemeente Lopik daarom altijd of de inrichting van de openbare ruimte kan worden verbeterd. Ten oosten van de Zamenhoflaan is recent het noordelijke deel van de nieuwe wijk ‘Lopik Oost’ opgeleverd en opengesteld voor gebruik. Door de bestaande en nieuwe infrastructuur beter op elkaar aan te sluiten, wordt daarmee meer eenheid gecreëerd. Bovendien willen we meer ruimte maken voor openbaar groen.

Overwegingen

Bij dit besluit is het volgende overwogen:

  • dat de brug aan de Zamenhoflaan toe is aan vervanging en de verharding rondom en naar de brug toe is aan groot onderhoud;

  • dat het onverplichte (noord-zuid) fietspad ter hoogte van Zamenhoflaan 13 geen hoofdfietsroute is, dat het fietspad bovendien smal is en niet meer voldoet aan de hedendaagse eisen voor een fietspad;

  • dat er in de nieuwe wijk ‘Lopik Oost’, op circa 90 meter ten oosten van het bestaande fietspad, een goede alternatieve fietsroute is gerealiseerd;

  • dat het beleid van de gemeente Lopik, zoals beschreven in het MJOP Kunstwerken, de ruimte biedt om bruggen voor langzaam verkeer te laten vervallen, wanneer de reisafstand niet wordt vergroot met 500 meter of meer;

  • dat het onverplichte (noord-zuid) fietspad ter hoogte van Zamenhoflaan 13 daarmee kan komen te vervallen, maar dat de gemeente Lopik de bestaande verbinding voor voetgangers wenst te behouden;

  • dat de gemeente Lopik voornemens is om de kruising van de Zamenhoflaan met Het Veld, ter plaatse van Zamenhoflaan 11 en 13 bij groot onderhoud in 2025/2026 te herinrichten;

  • dat de voorgenomen aanpassingen aan de infrastructuur ruimte geven voor meer en robuuster openbaar groen;

  • dat het ontwerp integraal is benaderd waarbij de verschillende belangen zorgvuldig zijn afgewogen;

  • dat de voorgestelde wijzigingen bijdragen aan een verbetering van de leefomgeving.

Verkeersbelangen

Gelezen het bepaalde in artikel 2, eerste, tweede en derde lid van de WVW 1994, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Belangenafweging

Bij het voorbereiden van dit besluit is een integrale belangenafweging gemaakt tussen de verschillende beleidsterreinen. Het college begrijpt dat het verwijderen van het fietspad weerstand kan oproepen, maar is van mening dat het fietspad door de nieuwe wijk ‘Lopik Oost’ een goed alternatief is. Deze keuze sluit bovendien aan bij het beleid van de gemeente om bruggen voor langzaam verkeer te laten vervallen, wanneer de reisafstand niet wordt vergroot met 500 meter of meer. Het college heeft besloten om deze verbinding wel in stand te houden voor voetgangers. Dit omdat het college van mening is dat de verbinding tussen de Zamenhoflaan en de Vogelzangsekade een belangrijke meerwaarde is voor de bewoners van de wijk. Onder andere voor wandelaars en voor het uitlaten van honden. Het opheffen van het onverplichte fietspad zorgt ervoor dat meer fietsers gebruik maken van de fietsroute door ‘Lopik Oost’, echter gaat dit om een zeer klein aantal fietsers.

Naar aanleiding van de publicatie van het ontwerpverkeersbesluit zijn geen zienswijzen ingediend. Er zijn bovendien geen aanwijzingen dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

Overleg

Conform artikel 24 van het BABW zijn onderhavige verkeersmaatregelen besproken met de door de korpschef van politie gemandateerde vertegenwoordiger van eenheid Midden Nederland, team Verkeer cluster West-Utrecht. Deze heeft positief geadviseerd ten aanzien van onderhavig besluit.

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl (conform de Wet elektronische publicaties) en in Het Kontakt.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik besluit:

  • 1.

    Tot het opheffen van het onverplichte fietspad ter hoogte van Zamenhoflaan 13, zoals weergegeven op onderstaande afbeelding met een blauwe lijn. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers door middel van het verwijderen van verkeersbord G13 alsmede het verwijderen van de wegverharding.

  • 2.

    De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de AWB) toe te passen.

Afbeelding

Op onderstaande afbeelding staan aangegeven:

  • De bestaande hoofdfietsroute over de Vogelzangsekade met een rode lijn;

  • Het op te heffen onverplichte fietspad met een blauwe lijn;

  • De nieuwe fietsstructuur in de wijk met een gele lijn.

Bijlagen

Het nieuwe ontwerp is als bijlage bij dit besluit toegevoegd.

Beroep en voorlopige voorziening

Beroep

Omdat het ontwerp verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (de zogenaamde uniforme openbare voorbereidingsprocedure) is er geen mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, maar kan er op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt beroep worden ingesteld door:

  • degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit; en

  • belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum en handtekening;

  • vermelding van het nummer en de datum van het verkeersbesluit;

  • een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

Daarnaast dient een kopie van het bestreden besluit mee te worden gezonden naar de rechtbank.

Het beroepschrift kunt u indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, locatie Utrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. De uitvoering van het verkeersbesluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Wanneer de voorlopige voorziening wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw beroepschrift is beslist.

Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, locatie Utrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via www.rechtspraak.nl.

Kosten

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. De rechtbank kan en zal u daar nader over informeren.

Lopik, 5 augustus 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

de secretaris,

L. de Graaff

de burgemeester,

L.J. de Graaf

Naar boven