Gemeenteblad van Noordwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2025, 34962 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2025, 34962 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek
De colleges van de gemeenten Lisse, Noordwijk en Teylingen, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gezien de besluiten van de raden tot het verlenen van toestemming aan de colleges tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling in deze;
gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet;
‘Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek’
Artikel 3 Belastingsamenwerking en personeel
De bevoegdheid tot het nemen van besluiten noodzakelijk voor de uitvoering van de taken zoals genoemd in het derde lid worden voor en namens de colleges van de gemeenten Lisse en Teylingen uitgeoefend door het college van de centrumgemeente, waarbij het verlenen van ondermandaat aan functionarissen werkzaam in de ambtelijke organisatie van de centrumgemeente is toegestaan. Voor het instellen van cassatie is instemming van de betrokken portefeuillehouder noodzakelijk.
De belastingsamenwerking maakt jaarlijks voor het jaar erop een ontwerpbegroting van de kosten van de uitvoering van deze regeling met daarbij een toelichting en, met toepassing van de in de dienstverleningsovereenkomst overeengekomen verdeelsleutels, een becijfering van het kostenaandeel van de deelnemers.
De belastingsamenwerking maakt jaarlijks van het daaraan voorafgaande kalenderjaar een ontwerpjaarrekening, waarin de werkelijke kosten van de uitvoering van deze regeling zijn opgenomen met daarbij een toelichting en, met toepassing van de bij de dienstverleningsovereenkomst overeengekomen verdeelsleutels, het kostenaandeel van elk van de deelnemers.
Artikel 7 Betaling financiële bijdragen
De centrumgemeente ontvangt van de gemeenten Lisse en Teylingen een financiële bijdrage in verband met de kosten die zijn verbonden aan de uitvoering van deze regeling. De kostenverdeling verbonden aan de dienstverlening door de belastingsamenwerking wordt uitgewerkt in de dienstverleningsovereenkomst.
Betaling van de gemeentelijke bijdrage door de gemeenten Lisse en Teylingen aan de centrumgemeente geschiedt bij wijze van voorschot per kalenderjaar op basis van de goedgekeurde begroting. Betaling van het voorschot dient plaats te vinden voor 15 juli van het jaar waarop het voorschot betrekking heeft.
Artikel 12 Uittreding uit de regeling
Na ontvangst van de in het derde lid bedoelde brief, wordt in overleg met de uittredende deelnemer aan een onafhankelijke registeraccountant opdracht gegeven om op basis van de gangbare principes bij uittreding, een plan op te stellen dat tenminste inzicht geeft in de gevolgen van de uittreding voor het vermogen van de belastingsamenwerking en de deelnemers. Hierbij moet worden gedacht aan afspraken over personeel, contracten, huisvesting en investeringen en alle kosten, die direct of indirect samenhangen met de uittreding.
Het college van de centrumgemeente draagt zorg voor het vervaardigen, bewaren en, voor zover wettelijk bepaald, vernietigen van de archiefbescheiden van de gemeenschappelijke regeling zodanig dat de duurzaamheid, ordening en toegankelijkheid gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijn zijn gewaarborgd en de authenticiteit ervan kan worden aangetoond.
Van een geschil als bedoeld in artikel 28, eerste lid, van de wet is sprake als ten minste één van de deelnemers zodanige mening is toegedaan.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Lisse op 12 november 2024;
Ondertekend en hiertoe gemachtigd door de burgemeester, door
Portefeuillehouder Financiën en belastingen,
C.P.M. van der Zwet
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Teylingen op 5 november 2024;
Ondertekend en hiertoe gemachtigd door de burgemeester, door
Portefeuillehouder Financiën en Belastingen
M.E.I. Volten
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Noordwijk op 21 januari 2025;
Ondertekend en hiertoe gemachtigd door de burgemeester, door
Portefeuillehouder Financiën en Belastingen
Mr. P.J.T. van Strien
TOELICHTING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING
Sinds 1 januari 2015 werken de gemeenten Lisse, Noordwijk en Teylingen samen op het gebied van de uitvoering van de werkzaamheden WOZ en gemeentelijke belastingen. De uitvoering wordt verzorgd door Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek. Gemeente Noordwijk fungeert als centrumgemeente.
Aan de samenwerking ligt een Gemeenschappelijke Regeling ten grondslag, de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek. Vanwege wijzigingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen is deze gemeenschappelijke regeling aangepast. Dit moment is aangegrepen om ook een aantal bepalingen in de gemeenschappelijke regeling te wijzigen en processen duidelijker te omschrijven. Nadere afspraken over de uitvoering worden vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst.
Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen
Het doel van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen is de gemeenteraden meer invloed te laten hebben op de gemeenschappelijke regelingen. In de wet is een verplichte zienswijze-procedure geïntroduceerd en via een aparte procedure kan de raad goedkeuring geven aan de gemeenschappelijke regeling. Dit geldt bij het treffen, het wijzigen en het beëindigen van de regeling en het uittreden uit de regeling.
De Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek is een lichte gemeenschappelijke regeling met een centrum-gemeenteconstructie. De deelnemende gemeente blijven zelf bevoegd hun beleid vast te stellen. De belastingsamenwerking voert de taken uit. Hierdoor zijn de andere wijzigingen in de wet niet van belang voor deze gemeenschappelijke regeling.
De gemeenschappelijke regeling voldoet aan de wettelijke bepalingen.
Artikel 3 Belastingsamenwerking en personeel
In het derde lid van dit artikel is nieuw opgenomen dat tot de taken van de belastingsamenwerking ook behoort het behandelen en instellen van cassatieberoep. Op grond van artikel 28 Algemene wet inzake rijksbelastingen is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het instellen van cassatieberoep. Daaruit volgt dat ook alleen het college verweer kan voeren op een ingediend cassatieberoep. Het houden van schriftelijk of mondeling pleidooi bij de Hoge Raad mag alleen een advocaat.
Op grond van het vijfde lid van dit artikel valt het instellen van een cassatieberoep onder het mandaat dat door de colleges van Lisse en Teylingen aan het college van Noordwijk is verleend. Ondermandaat is toegestaan. Er moet wel afstemming plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder indien het voornemen er is cassatie in te stellen, omdat er andere (politieke) redenen kunnen zijn om dit niet te doen.
Artikel 4 Beleid en uitvoering
De deelnemers waren onder de oude regeling en blijven onder de nieuwe regeling bevoegd tot het vaststellen van het beleid voor de taken waarop de regeling betrekking heeft. De beleidsvoorbereiding dient dan ook bij de deelnemers zelf plaats te vinden. Daarom is uit de regeling gehaald dat de belastingsamenwerking de beleidsvoorbereiding verzorgt. De belastingsamenwerking is een uitvoeringsinstantie en verzorgt de uitvoering van de taken.
Verder informeert de belastingsamenwerking de deelnemers over ontwikkelingen voor zover die betrekking hebben op de uitvoering van de taken of die van invloed zin op de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst. Het volgen van ontwikkelingen die van invloed zijn op het beleid en de begrotingen van de deelnemers, dient plaats te vinden bij de deelnemers zelf, aangezien de bevoegdheid tot het vaststellen van het beleid bij de deelnemers ligt.
De belastingsamenwerking doet voorstellen tot het maken, wijzigen of schrappen van uitvoeringsregels en legt deze via de regiefunctionarissen aan de deelnemers voor. Een voorbeeld hiervan is de uitbreiding van de automatische incasso naar andere belastingsoorten.
In dit artikel is de procedure met betrekking tot het maken en vaststellen van de begroting van het samenwerkingsverband scherper gesteld en er zijn termijnen opgenomen.
Wat vermeld is onder artikel 5 Begroting geldt ook voor de jaarrekening.
Artikel 7 Betaling financiële bijdragen
De termijn waarbinnen de centrumgemeente de nacalculatie op basis van de werkelijke kosten stuurt is gelijk gesteld aan die van vaststelling van de jaarrekening, namelijk 15 juli. De nacalculatie kan immers pas worden gestuurd als de colleges van de deelnemers het eens zijn over de jaarrekening en het bedrag aan nacalculatie bekend is.
Artikel 8 Overleg, rapportage en evaluatie
De uiterste datum waarop de belastingsamenwerking de jaarlijkse evaluatie aanlevert voor bespreking in het portefeuillehouders-overleg is gesteld op 15 maart.
Opgenomen is dat wijziging van de gemeenschappelijke regeling plaatsvindt met inachtneming van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Bij wijziging geldt dezelfde procedure als bij het aangaan van de gemeenschappelijke regeling.
Artikel 11 Toetreding tot de regeling
Ook bij toetreding tot de gemeenschappelijke regeling wordt artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen in acht genomen.
Artikel 12 Uittreding uit de regeling
Ook bij uittreding uit de gemeenschappelijke regeling wordt artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen in acht genomen.
Verder is bepaald dat een deelnemer pas kan uittreden na afloop van een periode van drie jaar na toetreding tot de belastingsamenwerking in plaats van drie jaar na het aangaan van de regeling. De gemeenschappelijke regeling tussen de colleges van de gemeenten Lisse, Noordwijk en Teylingen is aangegaan op 1 januari 2015. Om te voorkomen dat bij toetreding van een andere deelnemer de termijn van drie jaar voor de al deelnemende gemeenten opnieuw begint te lopen, is gekozen voor een termijn van drie jaar na toetreding tot de belastingsamenwerking.
Artikel 13 Opheffing en liquidatie van de regeling
Ook bij opheffing en liquidatie van de gemeenschappelijke regeling wordt artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen in acht genomen.
In de oude regeling was bepaald dat opheffing niet mogelijk is gedurende de eerste drie jaren na de datum van inwerkingtreding van de regeling. Dit is gewijzigd.
Bepaald is dat opheffing niet mogelijk is gedurende de eerste drie jaar na de datum van het aangaan van de gemeenschappelijke regeling, zijnde 1 januari 2015. Dat is de datum waarop de oorspronkelijke regeling tussen de huidige deelnemers is aangegaan.
Deze bepaling is aangepast aan de standaard bepaling die bij andere samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten wordt gebruikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-34962.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.