Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/25/312818 Gemeenteblad: 2025, nr.

 

Onderwerp: Datagestuurd aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van Wagenmaker 152 in Wijchen.

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW);

artikel 18 van de WVW;

artikel 15 van de WVW;

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 januari 2025 positief is geadviseerd.

 

Overwegende dat:

Noodzaak

• de Wagenmaker in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Wijchen;

• de gemeente Wijchen het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) hiervoor de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Wijchen op 18 mei 2021 heeft vastgesteld;

• de strategie mede gebaseerd is op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en de Gelders- Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL);

• de gemeente Wijchen met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfrastructuur als drempel wordt gezien voor de overgang naar elektrisch rijden;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers;

Plaatsingscriteria en -voorkeuren

• het college de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023’ met een wijzigingsbesluit op 17 december 2024 heeft vastgesteld (hierna beleidsregels) om de verdere uitrol van laadinfrastructuur tot stand te laten komen;

• in de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2024’ plaatsingscriteria staan waaraan moet worden voldaan bij de realisatie van laadinfrastructuur. Deze criteria zijn:

- locaties voor nieuwe laadpalen in de openbare ruimte liggen op grond en eigendom van de gemeente Wijchen;

- de aanvrager woont of werkt in de gemeente Wijchen;

- de aanvrager heeft geen mogelijkheid om een laadpunt op eigen terrein te realiseren;

- er zijn geen openbare laadpalen beschikbaar binnen 250 meter loopafstand van het adres waarvoor de laadpaal wordt aangevraagd of deze worden al intensief gebruikt (geprognosticeerd of werkelijk verbruik is meer dan 5.000 kWh per laadpaal over een periode van één jaar);

- als de aanvrager in het bezit is van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, zullen de twee naastliggende parkeerplaatsen worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Als dit niet mogelijk is, zal naar een maatwerkoplossing worden gezocht;

- het is niet toegestaan een laadkabel op, onder of over het trottoir te leggen. De gemeente gaat een proef uitvoeren om ervaring op te doen met kabelgoten. Het is toegestaan als er wordt meegedaan aan de proef kabelgoten;

- er moet op het trottoir altijd een vrije doorgang van 90 centimeter overblijven;

- laadpalen worden zodanig geplaatst dat de verkeersveiligheid is gewaarborgd. Dit houdt in dat de laadpaal verkeersdeelnemers het zicht niet mag ontnemen. Daarnaast mag het gebruik van de laadpaal (de doorstroom van) het verkeer niet hinderen;

- laadpalen worden binnen 25 meter van het elektriciteitsnet (laagspanningsnet) gerealiseerd;

- laadpalen worden gerealiseerd tussen twee bestaande parkeervakken. Er worden dus geen extra parkeerplaatsen aangelegd;

- de laadpalen worden niet binnen 3 meter van brandkranen geplaatst;

- de laadpalen worden op voldoende afstand van bomen geplaatst. Deze afstand is afhankelijk van de grootte en de wortels van de boom. Daarnaast mogen laadpalen niet dicht onder het bladerdek van bomen worden geplaatst;

- de realisatie van laadinfrastructuur moet voldoen aan de wet- en regelgeving, het gemeentelijk beleid en de concessievoorwaarden.

• in de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2024’ plaatsingsvoorkeuren zijn opgenomen waar rekening mee gehouden wordt bij de realisatie van laadinfrastructuur. De belangrijkste zijn:

Bij voorkeur wordt de laadpaal:

op een logische plaats gerealiseerd, en waar mogelijk langs een aanrijroute;

op een parkeerterrein geplaatst;

op de hoek van de straat geplaatst, als plaatsing op een parkeerterrein niet mogelijk is. Dit in verband met vindbaarheid en zichtbaarheid;

bij haakse parkeervakken geplaatst. Als dit, om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, kan worden besloten om deze laadpaal bij langsparkeervakken te plaatsen;

tussen de eerste twee parkeerplaatsen van een rij parkeerplaatsen geplaatst;

niet direct voor een raam van een woning geplaatst;

niet geplaatst in straten met een hoge parkeerdruk;

gesitueerd op goed verlichte locaties en in het zicht van omwonenden;

bereikbaar en bruikbaar geplaatst voor kwetsbare groepen;

zoveel mogelijk uitgelijnd met bestaande voorzieningen, zoals lichtmasten en verkeersborden. Dit voorkomt overmatige verrommeling van de openbare ruimte.

Plaatsing van laadpalen wordt op de volgende plekken zoveel mogelijk vermeden:

in groene openbare ruimte. Dit geldt niet voor een locatie als de groenstrook direct aan de parkeerplaats grenst;

voor en naast monumenten;

langs gevels. Indien dit niet kan worden vermeden heeft de zijgevel de voorkeur boven de voorgevel.

Parkeren

• het de eigenaar of houder van een elektrisch voertuig is toegestaan deze te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van een elektrisch voertuig, indien het voertuig aangesloten en aan het opladen is aan de laadpaal bij de parkeerplaats;

• zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen en elektrische voertuigen die niet zijn aangesloten aan de laadpaal, een laadpaal niet gegarandeerd altijd te gebruiken is voor het opladen van elektrische voertuigen;

• uit de opgedane ervaring blijkt dat als er maar één parkeerplaats wordt aangewezen, deze een zodanig gebruik kent dat al snel de tweede parkeerplaats moet worden aangewezen;

• bij iedere laadpaal daarom twee parkeerplaatsen worden aangewezen;

• het plaatsen van een laadpaal tot gevolg heeft dat het gebruik van twee parkeerplaatsen wordt beperkt tot het opladen van elektrische auto’s. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;

• dit tot gevolg kan hebben dat bewoners en bezoekers niet meer op de ‘gebruikelijke parkeerplaats’ kunnen parkeren en dus een andere parkeerplaats moeten zoeken;

• de gemeente heeft vastgelegd dat, om het elektrisch rijden te stimuleren, een gemeente brede dekking van laadpalen noodzakelijk is. Hiervan is sprake als er voor ieder huishouden een laadpaal binnen 250 meter loopafstand beschikbaar is;

Datagestuurd bijplaatsen van een laadpaal

• op de parkeerplaats ter hoogte van de Wagenmaker 152 al een laadpaal voor het opladen van elektrische voertuigen is geplaatst;

• in de concessie tussen Vattenfall en de Provincie Gelderland, waarbij de gemeente Druten is aangesloten, is opgenomen dat bij een verbruik van meer dan 450 kWh per maand in drie aaneengesloten maanden de gemeente verplicht is om een laadpaal bij te plaatsen;

• uit de gegevens van Vattenfall blijkt dat het verbruik de afgelopen drie maanden boven de 450 kWh ligt. In de maand juni bedroeg het verbruik 2181 kWh. Dit betekent dat de laadpaal intensief wordt gebruikt. Om aan de laadbehoefte te voldoen is het noodzakelijk om een laadpaal bij te plaatsen;

• in de concessie is opgenomen dat een extra laadpaal in beginsel naast de intensief gebruikte laadpaal wordt geplaatst. Als de nieuwe laadpaal niet direct naast de bestaande laadpaal kan worden geplaatst, moet de locatie binnen een loopafstand van 250 meter van de bestaande laadpaal worden gezocht;

• bij het bepalen van de locatie rekening is gehouden met de plaatsingscriteria en -voorkeuren uit de beleidsregels, waarbij voor de locatie Wagenmaker 152 specifiek de volgende afwegingen zijn gemaakt;

Er is gekozen om de laadpaal te realiseren bij de veelgebruikte laadpaal. Dit omdat in de concessie is opgenomen om in beginsel een laadpaal naast een veelgebruikte laadpaal neer te zetten. Daarnaast wordt de laadpaal gerealiseerd tussen twee haakse parkeervakken. Er is niet gekozen deze op de hoek van de straat te plaatsen omdat deze langs de zijgevel van de woning ligt. Ook omdat er vanuit de woning rechtstreeks zicht zou zijn op de laadpaal.

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende

 

B E S L U I T:

De op de tekening 00W1871 aangegeven twee openbare parkeerplaatsen t.h.v. de Wagenmaker 152 te Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemt voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Pim Verweel

Beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 7 augustus 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening 00W1871 in Wijchen

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het Huis van de Gemeente bij de balie van het Omgevingsloket, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Gemeente Wijchen omgevingsloket (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie

 

Naar boven