Wijzigingsbesluit 2024-III Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen wijziging 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023,

 

besluit:

Artikel I Wijziging van de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen in verband met de klushub

  • a.

    ‘Aan Artikel 3.1 Definities van de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen wordt een nieuw onderdeel j toegevoegd, dat luidt:

  • j.

    De klushub : een hub in de Piet Heingarage, zoals op de site Externe link: https://logistiek020.nl/klushubs/ beschreven en waarin MKB-bedrijven hun bestelbus kunnen parkeren en overstappen op een uitstootvrij voertuig om klanten binnen de uitstootvrije zone te bezoeken.

 

  • b.

    Aan de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen wordt een nieuw artikel 3.10 toegevoegd, dat luidt:

‘Artikel 3.10 deelname aan de klushub door MKB-bedrijven gevestigd buiten Amsterdam

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3.5 kan ook subsidie worden aangevraagd voor deelname aan de klushub , en specifiek het bedrag in de factuur dat het gebruik van het uitstootvrij voertuig betreft, door de in artikel 3.5 genoemde MKB-onderneming die volgens de Kamer van Koophandel niet zijn hoofdvestiging in de gemeente Amsterdam heeft en die ten tijde van de aanvraag nog gebruik maakt van een fossiel aangedreven voertuig.

  • 2.

    MKB-ondernemingen die volgens de Kamer van Koophandel niet hun hoofdvestiging in Amsterdam hebben komen niet in aanmerking voor andere subsidies op grond van deze Subsidieregeling.

  • 3.

    Voor aanvragen om subsidie voor deelname aan de klushub en wel specifiek het bedrag in de factuur dat het gebruik van het uitstootvrij voertuig betreft, door de in het eerste lid bedoelde ondernemingen geldt een subsidieplafond van €40.000,-. Subsidieverstrekking aan de in het eerste lid genoemde ondernemingen komen niet ten laste van het in artikel 3.4 genoemde subsidieplafond.

  • 4.

    De aanvraagtermijn voor het verkrijgen van de subsidie door bedrijven als bedoeld in het eerste lid loopt van 1 januari 2025 tot 1 augustus 2025. Het college kan besluiten de klushub voor 1 augustus te beëindigen. In dat geval kan na dat besluit geen subsidie meer worden aangevraagd.

  • 5.

    Het bepaalde in de artikelen 3.3, 3,7, 3.8 en 3.9 is van overeenkomstige toepassing op de aanvragen door MKB-ondernemingen als bedoeld in het eerste lid. In aanvulling op het bepaalde in artikel 3.7 bevat de subsidieaanvraag tevens een verklaring vanuit de gemeentelijke projectorganisatie van de klushub dat aanvrager hieraan deelneemt en de hiervoor benodigde voorwaarden in de deelname-app heeft geaccepteerd.

 

  • c.

    Aan de artikelsgewijze toelichting bij de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen wordt een toelichting op het nieuwe artikel 3.10 toegevoegd die luidt:

 

Artikel 3.10 deelname aan de klushub door MKB-bedrijven gevestigd buiten Amsterdam

De subsidie als bedoeld in artikel 3.2 kan op basis van artikel 3.5 alleen aangevraagd worden door ondernemingen en instelling die in Amsterdam gevestigd zijn. Het college wil het echter tevens mogelijk maken voor MKB-ondernemingen die buiten Amsterdam gevestigd zijn en deelnemen aan de klushub een subsidie te verkrijgen voor de kosten verbonden aan hun deelname aan deze hub. Deze MKB-ondernemingen kunnen dus geen subsidie aanvragen voor andere activiteiten die in artikel 3.2 zijn benoemd. Voor subsidieverstrekking aan MKB-ondernemingen van buiten Amsterdam voor deelname aan de klushub geldt een apart subsidieplafond van €40.000,-. Subsidieverstrekking aan deze ondernemingen komt dus niet ten laste van het in artikel 3.4 genoemde subsidieplafond.

 

Deelnemers aan de klushub krijgen een factuur voor het gebruik van de hub. Daarin worden de bedragen gespecificeerd voor het parkeren van het fossiel aangedreven voertuig en het gebruik van het uitstootvrij voertuig. De subsidie volgens deze regeling is enkel van toepassing op het gebruik van het uitstootvrij voertuig. De parkeerkosten van het fossiel aangedreven voertuig zijn niet subsidiabel.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel III Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Wijzigingsbesluit 2024-III Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen wijziging 2024

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 januari 2025.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Algemene Toelichting

Dit wijzigingsbesluit bewerkstelligt een wijziging van de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen.

 

De wijziging is een toevoeging aan het recente subsidie-instrument in Hoofdstuk 3 in de Subsidieregeling om Amsterdamse ondernemers en instellingen de mogelijkheid te bieden te experimenteren of over te stappen naar duurzame, uitstootvrije vervoersmiddelen in de stad. Deze toevoeging biedt MKB die deelnemen aan de klushub, maar niet in Amsterdam gevestigd zijn, een subsidie voor de deelnamekosten aan de klushub.

Naar boven