Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties Eindhoven 2025-2026
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
- 1.
De definities uit artikel 1 van de ASV Eindhoven zijn op deze subsidieregeling van overeenkomstige toepassing.
- 2.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene Subsidie Verordening van de gemeente Eindhoven;
- b.
buurtsportcoach/ combinatiefunctionaris: verschillende benamingen voor dezelfde professional, namelijk functionaris met als specifieke opdracht het organiseren van sport- en beweegaanbod in de buurt en het maken van een verbinding tussen sport- en beweegaanbieders en andere sectoren, zoals zorg, welzijn, jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs;
- c.
cultuurcoach: functionaris met als specifieke opdracht het organiseren van activiteiten en het bevorderen van de kwaliteit van cultuureducatie en het leggen van verbindingen tussen cultuur en andere sectoren, zoals zorg, welzijn, jeugdzorg, sport en onderwijs;
- d.
vakleerkracht bewegingsonderwijs: professional die bewegingsonderwijs aan leerlingen op een spil-centrum of op het speciaal basisonderwijs geeft.
- e.
jongerenwerkers: functionarissen die laagdrempelige ondersteuning bieden aan jongeren in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Ze doen dit door contact te maken, signaleren, motiveren, opvoeden en activeren.
- f.
inwoners met een lage sociaal economische status (SES): inwoners met een lage plaats op de maatschappelijke ladder vanuit sociaal en economische status gezichtspunt, deze is bepaald aan de hand van o.a. opleidingsniveau, beroep of inkomen;
- g.
jongeren: in de leeftijd van 12 tot 18 jaar;
- h.
senior: in de leeftijd van 65 jaar of ouder;
- i.
klokuren: het aantal uren bewegingsonderwijs waarop een school recht heeft op grond van de grootte van de school, dat wordt bepaald door het aantal groepen van 6 tot en met 12 jarigen te vermenigvuldigen met 1,5;
- j.
positieve gezondheid: de uitwerking in 6 dimensies (lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren) van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en om zo veel mogelijk eigen regie te voeren;
- k.
speciaal basisonderwijs: onderwijs met dezelfde kerndoelen als gewoon basisonderwijs, waarbij leerlingen meer tijd krijgen om deze te halen. De groepen zijn kleiner en er zijn meer deskundigen om te helpen met leren;
- l.
sport en beweegaanbieders: sportverenigingen en commerciële aanbieders.
- m.
MRT: Motorische Remedial Teaching, kinderen die minder vaardig zijn in bewegen, plezier laten krijgen of behouden in spelen en bewegen, om bewegingsmotivatie te ontwikkelen en de motorische vaardigheden te verbeteren.
Artikel 2 Doelstelling
De doelstelling is gebaseerd op al de landelijke doelstelling vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties, om door de inzet van vakleerkrachten bewegingsonderwijs, buurtsportcoaches of cultuurcoaches de cultuurdeelname en/of sportdeelname duurzaam te verhogen en daarmee de positieve gezondheid van de inwoners van Eindhoven te bevorderen.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd om activiteiten te stimuleren die bijdragen aan:
- •
het bereiken van inwoners met achterstand in sport- of cultuurparticipatie;
- •
inwoners duurzaam te laten participeren aan bewegen en/ of cultuur activiteiten;
- •
samenwerking met sectoren, zoals onderwijs, sportaanbieders, welzijn, zorg en/ of bedrijfsleven.
Artikel 3 De te subsidiëren activiteit
Een jaarlijkse subsidie wordt verleend voor activiteiten die bijdragen aan de doelstelling, zoals beschreven in artikel 2.
Voor subsidie komen in aanmerking:
a. Aanvullende (beweeg)activiteiten in het (speciaal) basisonderwijs die gericht zijn op:
i. het bevorderen van de gezondheid van leerlingen en het organiseren van extra beweegmomenten voor kinderen met motorische achterstand op en rond (speciaal) basisonderwijs en deze duurzaam te borgen, of
ii. het begeleiden van leerlingen bij het vinden van een geschikte sport/ cultuur en hulp bieden bij het wegnemen van (financiële) drempels;
b. Activiteiten georganiseerd door een buurtsportcoach, cultuurcoach of combinatiefunctionaris gericht op het in beweging krijgen van jongeren en/of senioren in Eindhovense wijken die belemmeringen daarbij ondervinden en/ of achterstand hebben op dit vlak, door laagdrempelig beweeg- en cultuuraanbod in de wijk te creëren.
Artikel 4 Subsidieaanvragers
Voor subsidie komen in aanmerking scholen voor primair onderwijs of rechtspersonen actief op het gebied van sport/ bewegen en/of cultuur, actief en/ of gevestigd zijn in Eindhoven, zonder winstoogmerk, die een vakleerkracht bewegingsonderwijs, buurtsportcoach, cultuurcoach of combinatiefunctionaris in dienst neemt of inhuurt voor de realisatie van de doelstellingen uit artikel 2.
Artikel 5 Subsidievereisten
- 1.
Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 3, onder a, is vereist dat de aanvrager:
- 2.
een vakleerkracht bewegingsonderwijs in dienst heeft of inhuurt voor het jaar dat subsidie verstrekt wordt;
- a.
meewerkt aan het tweejaarlijks onderzoek van Eindhoven Sport om de sportinteresse en het zwemdiploma bezit onder kinderen in kaart te brengen;
- b.
de motorische vaardigheden van leerlingen uit groep 3 t/m 8 meet;
- c.
subsidie aanvraagt voor aanvullende sport- of culturele activiteiten, die bijdragen aan meer bewegen of participatie en dus het verbeteren van de (motorische) vaardigheden van leerlingen die op dit gebied achter blijven en aansluiten bij de wensen en behoefte van de leerlingen;
- d.
samenwerkt met sport- en cultuuraanbieders;
- e.
aandacht heeft voor financiële drempels en inwoners in armoede toe leiden naar een passend fonds.
- 2.
Om in aanmerking te komen voor subsidie, als bedoeld in artikel 3, onder b, is vereist dat de aanvrager:
- f.
de subsidie uitsluitend inzet voor de loonkosten van een buurtsportcoach, cultuurcoach of combinatiefunctionaris die direct verbonden is aan de uitvoeringen van de in artikel 3 onder b, bedoelde activiteiten;
- g.
subsidie aanvraagt voor activiteiten, die bijdragen aan een duurzame cultuur- of beweegparticipatie van jongeren en/of senioren die daarbij belemmeringen ervaren en dus achterstand hebben;
- h.
aantoonbaar ervaring en een netwerk heeft met het bereiken van jongeren en/of senioren;
- i.
samenwerkt met onderwijs, sport- of cultuuraanbieders, welzijn, zorg of bedrijfsleven;
- j.
inwoners in armoede helpt de financiële drempels weg te nemen, door toeleiding naar een passend fonds.
Artikel 6 Subsidieplafond / verdeling van de subsidie
- 1.
Het subsidieplafond, voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling wordt vastgesteld door het college, deze is onder voorbehoud van voldoende middelen uit de Brede SPUK Brede Regeling Combinatiefuncties.
- 2.
Indien het aangevraagde bedrag van alle tijdig ingediende aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 onder a, groter is dan het vastgestelde subsidieplafond, dan wordt de subsidie naar evenredigheid van het aantal klokuren van de aanvragers lager vastgesteld.
- 3.
Indien het aangevraagde bedrag van alle tijdig ingediende aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 onder b, groter is dan het vastgestelde subsidieplafond, dan wordt op de aanvragen beslist in de volgorde waarin de aanvragen zijn binnengekomen. Indien het subsidieplafond bijna is bereikt en er meer aanvragen dan middelen zijn worden de aanvragen die dan voorliggen inhoudelijk gewogen, waarbij degene die het meest aansluit bij de doelstellingen van deze subsidieregeling als eerste wordt gehonoreerd.
- 4.
In het geval dat het deelplafond na beoordeling van de aanvragen niet bereikt is, kan het college besluiten het restant plafond te publiceren voor nieuwe aanvragen of deze toe te voegen aan een ander deelplafond.
Artikel 7 Subsidiebedrag
- 1.
De subsidie bedraagt ten hoogste 40% van de loonkosten per fte per jaar, met een maximaal van € 20.000,- per kalenderjaar per formatieplaats.
- 2.
Bij een subsidieaanvraag voor een deeltijdfunctie bedraagt de subsidie een naar rato verlaagd percentage per jaar en een naar rato verlaagd maximumbedrag.
- 3.
De overige loonkosten van 60% dekt de subsidieaanvrager door middel van cofinanciering uit eigen inkomsten of cofinanciering van derden.
Artikel 8 Bij aanvraag in te dienen gegevens
- 1.
De aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk gedaan aan de hand van een vastgesteld aanvraagformulier.
- 2.
Op grond van artikel 4:2 lid 2 van de Algemeen wet bestuursrecht en gelet op artikel 16 en 17 van de ASV Eindhoven dient door een subsidieaanvrager bij de aanvraag te worden overlegd:
- a
voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 onder a, een plan van aanpak, waarin is opgenomen:
- i.
hoeveel uren (in fte) een vakleerkracht bewegingsonderwijs wordt ingezet voor aanvullende activiteiten, naast het geven van het bewegingsonderwijs, zoals het meten van de motorische vaardigheden van kinderen, naschoolse activiteiten om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren, MRT, bewegend leren, gezonde school en de doorverwijzing van kinderen naar sport- en/ of cultuuraanbieders;
- b.
voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 onder b, een plan van aanpak, waarin:
- i.
is opgenomen op welke manier aan cultuur- en/ of beweegparticipatie gewerkt gaat worden en wat de verwachte resultaten zullen zijn:
- ii.
hoeveel inwoners met achterstanden (de doelgroep) bereikt gaan worden;
- iii.
hoe duurzame verankering van de sport-, beweeg- en cultuurparticipatie plaats vindt.
- iv.
met welke organisaties wordt samengewerkt en
- v.
de ervaring, die de organisatie heeft met het bereiken van jongeren en/ of senioren met achterstand.
Artikel 9 Aanvraagtermijn
- 1.
In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven met betrekking tot de aanvraagtermijn geldt dat subsidie tussen 1 augustus en 1 oktober in het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft kan worden aangevraagd.
- 2.
De aanvragen worden inhoudelijk beoordeeld en afgehandeld op volgorde van binnenkomst en toegekend tot het subsidieplafond bereikt is.
Artikel 10 Beslistermijn en wijze van besluitvorming
In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven met betrekking tot de beslistermijn geldt dat het college binnen 12 weken na indiening van de aanvraag beslist over de aanvraag. Deze beslistermijn kan nog worden verdaagd met 4 weken.
Artikel 11 Verantwoording, bevoorschotting en vaststelling van de subsidie
De verantwoording wordt getoetst op het plan van aanpak met de voorwaarden, zoals in artikel 8 lid 2 benoemd. Bevoorschotting en vaststelling van de subsidie geschiedt overeenkomstig de bepalingen uit de ASV Eindhoven.
Artikel 12 Evaluatie
- 1.
De subsidieontvanger verleent medewerking aan een evaluatie van de effecten van de door hem uitgevoerde activiteiten, bedoeld in artikel 3, voor zover deze medewerking redelijkerwijs van hem verlangd kan worden en in lijn met de verantwoordingseisen die de landelijke subsidie Brede Regeling Combinatiefuncties vereist;
- 2.
De subsidieontvanger, bedoeld onder artikel 3a, participeert aan een tweejaarlijks onderzoek in de sport- en beweegparticipatie en de motorische vaardigheden van kinderen, om inzicht te krijgen in de resultaten van deze subsidie.
Artikel 13 Citeertitel, inwerkingtreding en overgangsrecht
1. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties Eindhoven 2025-2026’ en treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie van het Gemeenteblad waarin zij wordt bekendgemaakt onder intrekking van de Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties Eindhoven 2023-2026.
2. Beschikkingen die zijn verleend op grond van de ‘Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties Eindhoven 2023-2026’ worden nog wel verantwoord en vastgesteld conform die subsidieregeling.
3. Deze subsidieregeling loopt tot en met 31 december 2026, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op verantwoording en vaststelling van subsidies die voor deze datum zijn verleend.