Verordening Platform inclusie gemeente Midden-Drenthe 2023

De raad van de gemeente Midden-Drenthe;

  • gelezen het voorstel van het college van 7 november 2023;

  • gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, het VN-verdrag handicap en de Wet gelijke behandeling van mensen met een handicap of chronische ziekte;

besluit: vast te stellen de Verordening Platform inclusie gemeente Midden-Drenthe 2023.

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen/Definities

1. In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. Beleid: de gestelde doelen met daaraan verbonden de beschikbare middelen en een tijdpad.

b. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe.

c. Gemeente: de gemeente Midden-Drenthe.

d. Platform: het Platform Inclusie van gemeente Midden-Drenthe; een onafhankelijk adviesorgaan voor het college bestaande uit leden benoemd op basis van deskundigheid en affiniteit op het gebied van inclusiviteit.

e. Verbindingsmedewerker: medewerker van gemeente Midden-Drenthe die verantwoordelijk is voor de verbindingen tussen de gemeente (wethouder(s) en medewerkers) en het Platform.

2. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis als de wetten in het sociaal domein en de Gemeentewet

 

Artikel 2 Doelstelling (positie en taken)

1. Het Platform Inclusie is signaleerder en gesprekspartner vanuit inclusieperspectief voor het College van B&W en beleidsmedewerkers op het terrein van beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering en vervult de volgende functies:

a) Signaleren en agenderen van obstakels, drempels beperkingen die de inclusie belemmeren

b) Meedenken aan de voorkant met nieuw/verbouw/herinrichting van gemeentelijke gebouwen en (her)inrichting van publieke en openbare ruimtes

c) Meedenken aan de voorkant met beleidsstukken

d) Feedback geven op (concept) communicatieproducten

2. Het Platform Inclusie vervult de hierboven genoemde functies m.b.t. de thema’s:

a) Bouwen en Wonen

b) Openbare/publieke gebouwen en ruimtes

c) Thuis

d) Werk en Inkomen

e) Onderwijs en Ontwikkeling

f) Vervoer en Verkeer

g) Vrije tijd en bewegen (sport)

h) Participatie en Toegankelijkheid,

i) Welzijn, Gezondheid en Ondersteuning

 

Artikel 3 Samenstelling van het Platform Inclusie

1. Het Platform Inclusie bestaat uit minimaal 8 en maximaal 10 leden.

2. De leden moeten inwoner van gemeente Midden-Drenthe zijn.

3. Een lid van het Platform is niet tevens:

a. onderdeel van het bestuur van een politieke partij, lid van de gemeenteraad, steunfractielid of lid van een raadscommissie;

b. lid van het bestuur van een lokale organisatie welke aan belangenbehartiging doet;

c. werkzaam als professional of ondernemer in het sociaal domein in de gemeente Midden-Drenthe.

4. Leden bekleden geen management- of beleidsfunctie bij een zorg- of welzijnsinstelling die actief is in de gemeente Midden-Drenthe.

5. Het Platform benoemt vanuit zijn midden een voorzitter en een vicevoorzitter.

 

Artikel 4 Werving en Selectie

1. Bij een vacature van het Platform Inclusie wordt in de lokale media een oproep geplaatst.

2. Het Platform Inclusie stelt ten behoeve van de werving een competentieprofiel op.

3. Het Platform Inclusie stelt een werving- en selectiecommissie in, welke bestaat uit de voorzitter, de ambtelijk secretaris en een lid van het Platform Inclusie.

4. Deze commissie verzorgt de werving en selectie en doet een voordracht aan het College van

Burgemeester en Wethouders van de te benoemen leden.

 

Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur leden

1. De leden worden benoemd door het college.

2. De zittingsduur van de leden van het Platform Inclusie is vier jaar, welke periode maximaal eenmaal

verlengd kan worden.

3. Het lidmaatschap van het Platform eindigt door:

a. aflopen van de zittingsperiode;

b. overlijden;

c. ontslag door het college;

d. verhuizing buiten de gemeente Midden-Drenthe.

 

Artikel 6 Budget, vergoeding en overige faciliteiten

1. Het college stelt jaarlijks een budget voor het Platform beschikbaar, welke wordt beheerd door de verbindingsmedewerker;

2. Ten laste hiervan worden de vergoedingen voor de leden bekostigd en kunnen onder meer

kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten;

3. Per bijgewoonde vergadering ontvangt ieder lid van het Platform een vergoeding op basis van artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Op het moment van vaststellen van deze verordening bedraagt die vergoeding € 91,28 per bijgewoonde vergadering.

4. De reiskosten worden vergoed conform artikel 3.1 van de Regeling rechtspositie politieke ambtsdragers. Op het moment van vaststellen van deze verordening betekent dat een volledige vergoeding van de kosten voor het openbaar vervoer en bij gebruik van een eigen vervoermiddel een vergoeding van € 0,21 per kilometer in 2023 en een vergoeding van € 0,23 per kilometer vanaf 2024.

5. De vergoeding wordt ieder kwartaal uitbetaald door de verbindingsmedewerker.

6. Jaarlijks stelt het platform een begroting op. Deze wordt aan het college voorgelegd. Het college stelt op basis van de begroting een jaarlijks budget ter beschikking voor kosten die verband houden met:

a. het organiseren van bijeenkomsten voor inwoners;

b. het ontwikkelen en bijhouden van een website;

c. het organiseren en volgen van deskundigheidsbevordering.

7. Jaarlijks brengt het platform verslag uit aan het college over de activiteiten en bevindingen van het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financiële paragraaf verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

8. Het college stelt vergaderruimte in het gemeentehuis ter beschikking, inclusief gebruik van koffie en thee.

 

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

1. Het college wijst de ambtelijk secretaris van het Platform Inclusie aan.

2. De ambtelijk secretaris is geen lid van het Platform.

3. De ambtelijk secretaris dient het Platform desgevraagd van advies.

 

 

Artikel 8 Advisering en Termijnen

1. Het college stelt elk jaar in december een jaarplanning voor het daarop volgend jaar aan het Platform beschikbaar.

2. Het Platform wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en totstandkoming van

uitvoeringsmaatregelen.

3. Het college stelt het Platform tijdig in de gelegenheid zodat het advies nog van

invloed kan zijn op het te college nemen besluit.

4. De adviezen van het Platform kunnen:

a. Mondeling gegeven worden in een overleg waarvan een verslag wordt gemaakt, of;

b. Schriftelijk gegeven worden in een brief gericht aan het college.

5. Over een uit te brengen advies beslist het Platform bij meerderheid van stemmen. Als bij een stemming de stemmen staken, wordt het voorstel afgewezen.

6. Het advies wordt gemotiveerd en door de voorzitter en de secretaris van het Platform ondertekend.

7. Indien het college het Platform om het advies vraagt, wordt het advies schriftelijk binnen zes weken uitgebracht.

8. Als het college en/of de raad een besluit neemt dat afwijkt van het advies van het Platform,

vermeldt zij de reden voor de afwijking in de motivering van het besluit.

9. Het college geeft het Platform binnen drie maanden na ontvangst van het advies een schriftelijke reactie waaruit blijkt hoe het advies wordt benut.

10. In spoedeisende gevallen kan het college het Platform vragen te adviseren waarbij wordt

afgeweken van de termijnen, genoemd in derde lid van dit artikel.

11. Het Platform en het college leveren een actieve bijdrage aan een vlotte voortgang van het

beleidsproces, met inachtneming van de kwaliteit van het proces en van het eindproduct.

12. Het advies en het besluit van het college op het advies worden ter informatie gestuurd naar de gemeenteraad.

 

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

1. Onverminderd de bevoegdheid van het college om ter zake voorschriften te geven, regelt het

Platform zelf zijn wijze van werken, evenwel met inachtneming van het bepaalde in deze

verordening;

2. Het Platform stelt een huishoudelijk reglement vast, dat ter kennisname aan het college

wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:

a. de instelling van een dagelijks bestuur, dat naast de voorzitter bestaat uit een

vicevoorzitter, secretaris en penningmeester. Deze functies kunnen ook

gecombineerd worden;

b. de taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur;

c. de vergaderorde.

 

Artikel 10 Overleg

1. De leden van het Platform Inclusie de agenda en de frequentie van overleggen.

2. Op verzoek van het Platform Inclusie en na overleg kunnen medewerkers van de gemeente en/of de verantwoordelijk wethouder aanwezig zijn.

3. De verbindingsmedewerker draagt onderwerpen ter bespreking vanuit de gemeente aan bij de voorzitter.

4. Het college wijst één lid aan als verantwoordelijke voor het Platform Inclusie.

5. De vergaderingen van het Platform zijn besloten.

6. Minimaal 1 en maximaal 2 per jaar vindt er een overleg plaats tussen de voorzitter en een lid van het Platform, de verantwoordelijk wethouder, de ambtelijk eindverantwoordelijke voor het VN-verdrag en de verbindingsmedewerker.

 

Artikel 11 Recht op informatie

Het college geeft het Platform tijdig en volledige informatie over:

a. de adviesvragen, die het college en/of de raad aan het Platform stellen;

b. de aandachtsgebieden die het Platform bestrijkt.

 

Artikel 12 Geheimhouding

Het Platform is verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke gegevens.

 

Artikel 13 Slotbepalingen

1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Platform inclusie gemeente Midden-Drenthe 2023.

2. Deze verordening treedt in werking op 14 december 2023.

Besloten in de openbare vergadering van de raad,

gehouden op 14 december 2023.

de raadsgriffier, de voorzitter,

C.A.M. Bodewes J. Zwiers

Naar boven