Gemeenteblad van Midden-Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2025, 346174 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2025, 346174 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Midden-Drenthe 2023
De raad van de gemeente Midden-Drenthe;
gelezen het voorstel van het college van 7 november 2023;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet;
besluit: vast te stellen de Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Midden-Drenthe 2023.
Artikel 1 Begripsbepalingen/Definities
1. In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Adviesraad: Adviesraad Sociaal Domein Midden-Drenthe; een onafhankelijke Adviesraad voor het college bestaande uit leden benoemd op basis van deskundigheid en affiniteit met het sociaal domein.
b. Beleid: de gestelde doelen met daaraan verbonden de beschikbare middelen en een tijdpad.
c. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe.
d. Gemeente: de gemeente Midden-Drenthe.
e. Sociaal domein: de beleidsterreinen genoemd in artikel 2 lid 2 van deze verordening.
f. Verbindingsmedewerker: medewerker van gemeente Midden-Drenthe die verantwoordelijk is voor de verbindingen tussen de gemeente (wethouder(s) en medewerkers) en de Adviesraad.
2. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis als de wetten in het sociaal domein en de Gemeentewet
Artikel 2 Doelstelling (positie en taken)
1. De Adviesraad Sociaal Domein is de gesprekspartner en adviseur vanuit inwonersperspectief voor het College van B&W en beleidsmedewerkers op het terrein van beleidsontwikkeling en-uitvoering en vervult de volgende functies:
2. De Adviesraad Sociaal Domein vervult de in hoofdstuk 4 genoemde functies t.a.v.:
Artikel 3 Samenstelling van de Adviesraad Sociaal Domein
1. De adviesraad bestaat uit minimaal 17 en maximaal 20 leden (inclusief voorzitter).
2. Gedurende de periode 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2025 wordt de Adviesraad Sociaal Domein voorgezeten door een in functie benoemde, onafhankelijke voorzitter. Deze voorzitter heeft geen stemrecht.
3. De leden, met uitzondering van de in functie benoemde voorzitter voor de periode tot en met 30 juni 2025, moeten inwoner van gemeente Midden-Drenthe zijn.
4. Een lid van de Adviesraad is niet tevens:
a. onderdeel van het bestuur van een politieke partij, lid van de gemeenteraad, steunfractielid, fractieassisstent of lid van een raadscommissie;
b. lid van het bestuur van een lokale organisatie welke aan belangenbehartiging doet;
i. het college kan hier gemotiveerd van afwijken
c. werkzaam als professional of ondernemer in het sociaal domein in de gemeente Midden-Drenthe;
d. werkzaam bij de gemeente Midden-Drenthe.
5. Leden bekleden geen management- of beleidsfunctie bij een zorg- of welzijnsinstelling die actief is in de gemeente Midden-Drenthe.
1. De adviesraad werkt met de volgende themagroepen:
b. Participeren (meedoen, werk, vrijwilligerswerk, inloop, dagbesteding);
c. Armoede- en minimabeleid en schuldhulpverlening;
2. Iedere themagroep bestaat uit minimaal 2 en maximaal 4 leden.
3. Er wordt naar gestreefd om per themagroep minimaal 1 cliënt als lid te benoemen.
4. Iedere themagroep benoemt uit haar midden 1 lid als voorzitter.
5. De kosten die de themagroepen met zich brengen, zijn onderdeel van het jaarlijks budget van
1. Bij een vacature van de adviesraad wordt in de lokale media een oproep geplaatst.
2. De Adviesraad stelt ten behoeve van de werving een competentieprofiel op.
3. De Adviesraad stelt een werving- en selectiecommissie in, welke bestaat uit de voorzitter, de
ambtelijk secretaris en een lid van de adviesraad.
4. Deze commissie verzorgt de werving en selectie en doet een voordracht aan het College van
Burgemeester en Wethouders van de te benoemen leden. Over het algemeen zal het college de voordracht volgen, tenzij er gegronde redenen om van de voordracht af te wijken
Artikel 6 Aanwijzing en zittingsduur leden
1. De leden worden benoemd door het college.
2. De onafhankelijk voorzitter van de adviesraad wordt voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2025 in functie benoemd.
3. De zittingsduur van de leden van de adviesraad is vier jaar, welke periode maximaal eenmaal
4. Leden die voorafgaand aan de start van de Adviesraad Sociaal Domein lid zijn geweest van de Wmo-raad of de Minimaraad nemen hun zittingstermijn van deze raden mee. Leden die in de eerste twee jaren van het bestaan van de Adviesraad Sociaal Domein een totale zittingstermijn van 8 jaren behalen treden uiterlijk met ingang van 1 januari 2026 af.
5. Een lid van de Adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds middels een schriftelijke kennisgeving beëindigen.
6. Naast het vermelde in het vijfde lid eindigt het lidmaatschap door:
a. aflopen van de zittingsperiode, met inachtneming van het bepaalde in het vierde lid;
Artikel 7 Budget, vergoeding en overige faciliteiten
1. Het college stelt jaarlijks een budget voor de adviesraad beschikbaar, welke wordt beheerd door de verbindingsmedewerker;6
2. Ten laste hiervan worden de vergoedingen voor de leden bekostigd en kunnen onder meer
kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten;
3. Per bijgewoonde vergadering ontvangt ieder lid van de Adviesraad een vergoeding op basis van artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Op het moment van vaststellen van deze verordening bedraagt die vergoeding € 91,28 per bijgewoonde vergadering.
4. De reiskosten worden vergoed conform artikel 3.1 van de Regeling rechtspositie politieke ambtsdragers. Op het moment van vaststellen van deze verordening betekent dat een volledige vergoeding van de kosten voor het openbaar vervoer en bij gebruik van een eigen vervoermiddel een vergoeding van € 0,21 per kilometer in 2023 en een vergoeding van € 0,23 per kilometer vanaf 2024.
5. Bij iedere vergadering tekenen de aanwezigen de presentielijst.
6. De vergoeding wordt per kwartaal uitbetaald.
7. Jaarlijks voor 1 mei brengt de adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen van het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens de verantwoording afgelegd over de besteding van het ter beschikking gestelde .
8. Het college stelt vergaderruimte in het gemeentehuis ter beschikking, inclusief gebruik van koffie en thee.
Artikel 8 Ambtelijk secretaris
1. Het college wijst de ambtelijk secretaris van de Adviesraad aan;
2. De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviesraad;
3. De ambtelijk secretaris dient de Adviesraad desgevraagd van advies.
Artikel 9 Advisering en Termijnen
1. Het college stelt elk jaar in december een jaarplanning voor het daarop volgend jaar aan de
2. De Adviesraad wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en totstandkoming van
3. Het college stelt de Adviesraad tijdig in de gelegenheid zodat het advies nog van invloed kan zijn op het te nemen college besluit.
4. De adviezen van de Adviesraad kunnen:
a. Mondeling gegeven worden in een overleg waarvan een verslag wordt gemaakt, of;
b. Schriftelijk gegeven worden in een brief gericht aan het college.
5. Over een uit te brengen advies beslist de adviesraad bij meerderheid van stemmen. Als bij een stemming de stemmen staken, wordt het voorstel afgewezen.
6. Het advies wordt gemotiveerd en door de voorzitter en de secretaris van de Adviesraad ondertekend.
7. Indien het college de Adviesraad om het advies vraagt, wordt het advies schriftelijk binnen zes weken uitgebracht.
8. Als het college en/of de raad een besluit neemt dat afwijkt van het advies van de Adviesraad,
vermeldt zij de reden voor de afwijking in de motivering van het besluit.
9. Het college geeft de Adviesraad Sociaal Domein binnen drie maanden na ontvangst van het advies een schriftelijke reactie waaruit blijkt hoe het advies wordt benut.
10. In spoedeisende gevallen kan het college de Adviesraad vragen te adviseren waarbij wordt
afgeweken van de termijnen, genoemd in derde lid van dit artikel.
11. De Adviesraad en het college leveren een actieve bijdrage aan een vlotte voortgang van het
beleidsproces, met inachtneming van de kwaliteit van het proces en van het eindproduct.
12. Het advies en het besluit van het college op het advies worden ter informatie gestuurd naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
1. Onverminderd de bevoegdheid van het college om ter zake voorschriften te geven, regelt de
adviesraad zelf zijn wijze van werken, evenwel met inachtneming van het bepaalde in deze
2. De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, dat ter kennisname aan het college
wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:
a. de instelling van een dagelijks bestuur, dat naast de voorzitter bestaat uit een
plaatsvervangend voorzitter en secretaris. Deze functies kunnen ook
b. de taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur;
1. De Adviesraad komt ten minste vier keer per jaar bijeen en verder zoveel als dit nodig is en komt voorts bijeen:
a. wanneer het dagelijks bestuur dit nodig acht,
b. op verzoek van de meerderheid van de leden van de Adviesraad, of
c. op verzoek van het college.
2. Op verzoek van de Adviesraad en na overleg kunnen medewerkers van de gemeente en/of de
verantwoordelijk wethouder aanwezig zijn.
3. Ten minste éénmaal per jaar staat het onderwerp ‘werkzaamheden en het functioneren van de Adviesraad’ op de agenda.
4. De vergaderingen van de Adviesraad zijn besloten.
5. Minimaal 1 en maximaal 2 per jaar vindt er een overleg plaats tussen de voorzitter van de Adviesraad, 2 voorzitters van themaraden en de verantwoordelijk wethouder(s).
6. Minimaal 1 en maximaal 2 keer per jaar vindt er een dialoog plaats tussen gehele de gehele Adviesraad en de verantwoordelijk wethouder(s).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-346174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.