Verkeersbesluit voor het wijzigen van de verkeerssituatie aan het wegvak tussen Lopikerweg Oost 153A en Lopikerweg Oost 200 te Lopikerkapel

Kenmerk: D.079093

Datum besluit: 17 juni 2025

Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: de WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: het RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: het BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb).

Gelet op:

  • artikel 2, eerste, tweede en derde lid van de WVW 1994, op grond waarvan de verkeersveiligheid, gezondheid en bescherming van de weggebruiker in acht dient te worden genomen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW 1994, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, eerste lid van de WVW 1994, op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 12 van het BABW, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, tweede lid van de WVW 1994, op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • artikel 24 van het BAWB, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na een voorafgaand advies door tussenkomst van een gemachtigde namens de korpschef van de Nationale Politie Nederland.

Doelstelling

De openbare ruimte is van belang voor het welzijn en de veiligheid van de inwoners. Daarom streeft de gemeente Lopik naar een openbare ruimte die goed toegankelijk is en die als aangenaam en veilig wordt ervaren. Het is daarom belangrijk dat de openbare ruimte een duidelijke structuur heeft, in balans is en aansluit bij de eisen en wensen van deze tijd. Bij grootschalige onderhoudswerkzaamheden onderzoekt de gemeente Lopik daarom altijd of de inrichting van de openbare ruimte kan worden verbeterd. Met dit verkeersbesluit wordt het volgende beoogt:

  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Lopikweg Oost en het Kapelsepad;

  • Het ontmoedigen van sluipverkeer over de Lopikerweg Oost;

  • Het verbeteren van de leefbaarheid langs de Lopikerweg Oost en in de kern Lopikerkapel;

  • Het mogelijk maken van een verkeersveilige aansluiting voor een nieuwe wijk ten noordoosten van de bestaande kern.

Overwegingen

Bij dit besluit is het volgende overwogen:

  • dat de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Lopik;

  • dat het oostelijke deel van Lopikerweg Oost en de Biezendijk worden gereconstrueerd;

  • dat deze erftoegangswegen een ontsluitende functie hebben voor de kernen Uitweg en Lopikerkapel;

  • dat de verkeersveiligheid op de Lopikerweg Oost voor de gemeente en inwoners een belangrijk punt van aandacht is;

  • dat sluipverkeer en weggedrag belangrijke redenen zijn dat inwoners de Lopikerweg Oost als onveilig ervaren;

  • dat een veilige oversteekplaats op de Lopikerweg Oost ter hoogte van de Sevenhovenstraat een lang gekoesterde wens is van de bewoners van de kern Lopikerkapel;

  • dat de gemeente streeft naar een herkenbare en duurzaam veilige en herkenbare weginrichting die aansluit bij de functie van de weg;

  • dat het Kapelsepad een erftoegangsweg in het buitengebied is welke onderdeel is van de provinciale hoofdfietsroute en hoofdzakelijk wordt gebruikt door bestemmingsverkeer, langzaam- en recreatief verkeer.

  • dat de kruising van het Kapelsepad met de Sevenhovenstraat onoverzichtelijk is;

  • dat de gemeenteraad op 24 september 2024 het bestemmingsplan heeft vastgesteld voor een nieuwe wijk ten noordoosten van de bestaande kern en dat de ontsluiting van deze wijk moet plaatsvinden via de Lopikerweg Oost;

  • dat het college van burgemeester en wethouders op 20 augustus 2024 het schetsontwerp voor de nieuwe weginrichting van de Lopikerweg Oost en de Biezendijk heeft vastgesteld;

  • dat het ontwerp integraal is benaderd waarbij de verschillende belangen zorgvuldig zijn afgewogen;

  • dat bewoners via informatieavonden bij de nieuwe weginrichting zijn betrokken;

  • dat het ontwerp voor de nieuwe weginrichting is afgestemd met belanghebbende partijen, waaronder de hulpdiensten en de busmaatschappij.

Verkeersbelangen

Gelezen het bepaalde in artikel 2, eerste, tweede en derde lid van de WVW 1994, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Belangenafweging

Bij het voorbereiden van dit besluit is een integrale afweging gemaakt tussen de verschillende belangen; onder andere verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid, inpasbaarheid, uniformiteit en het beheren van de openbare ruimte. Tijdens de presentatie van het ontwerp op een informatievond kregen we voornamelijk positieve feedback. Dit heeft ons geen aanleiding gegeven om aanpassingen te doen. Er zijn bovendien geen aanwijzingen dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

Zienswijzen

De vier ingediende zienswijzen hebben betrekking om alsnog een voetgangersoversteekplaats te realiseren ter hoogte van Huis te Vliethof. De indieners geven aan dat zij de veiligheid voor voetgangers op deze locatie onvoldoende vinden en verzoeken het besluit/ontwerp op dit punt te herzien. Na zorgvuldige beoordeling is geconcludeerd dat het realiseren van een voetgangersoversteekplaats op deze specifieke plek niet haalbaar is. De beschikbare ruimte laat geen veilige inpassing toe zonder nadelige gevolgen voor de gebruiker.

Daarnaast heeft de verkeersspecialist van Politie Midden-Nederland negatief geadviseerd over het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats in een 30 km/uur zone. Op basis van de landelijke richtlijn ‘Oversteekwijzer’ is vastgesteld dat de locatie onvoldoende voldoet aan de criteria voor het aanleggen van een oversteekvoorziening. Dit heeft onder meer te maken met het ontbreken van gefaciliteerde looproutes (voetpaden), de beperkte intensiteit van voetgangersverkeer en het ontbreken van een duidelijke functieverbinding tussen de twee zijden van de weg. Ter hoogte van de Sevenhovenstraat wordt wel een voetgangersoversteekplaats gerealiseerd. Deze locatie verbindt twee voetpaden en biedt een directe verbinding tussen de woningen en (openbare) voorzieningen. Deze locatie voldoet wel aan bovengenoemde criteria en is vanuit verkeerskundig, ruimtelijk en technisch oogpunt geschikt voor een veilige oversteek.

Overleg

Conform artikel 24 van het BABW zijn onderhavige verkeersmaatregelen besproken met de door de korpschef van politie gemandateerde vertegenwoordiger van eenheid Midden-Nederland, team Verkeer cluster West-Utrecht. Deze heeft positief geadviseerd ten aanzien van onderhavig besluit.

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl (conform de Wet elektronische publicaties) en in Het Kontakt.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik besluit:

  • 1.

    Het verplaatsen en herinrichten van de 30 km/uur zone ter hoogte van Lopikerweg Oost 157 naar Lopikerweg Oost 155A, ca. 175 m naar het westen. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker.

    • -

      door het verplaatsen van de aanwezige borden A01-30zb en A01-60zb conform bijlage 1 van RVV en bijbehorende wegmarkering met de snelheidsaanduidingen voor 30 en 60 km/uur;

    • -

      door het plaatsen van borden F05 en F06 conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      door het aanbrengen van een fysieke barrière in de vorm van een chicane.

  • 2.

    Het verplaatsen en herinrichten van de 30 km/uur zone ter hoogte van Lopikerweg Oost 197 naar Lopikerweg Oost 200A, ca. 175 m naar het oosten. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker.

    • -

      door het verplaatsen van het aanwezige bord A01-30zb conform bijlage 1 van RVV en bijbehorende wegmarkering met de snelheidsaanduidingen voor 30 en 60 km/uur;

    • -

      door het verwijderen van het aanwezige bord A01-30ze conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      door het plaatsen van bord A01-60zb conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      door het plaatsen van borden F05 en F06 conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      door het aanbrengen van een fysieke barrière in de vorm van een chicane.

  • 3.

    Het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de chicanes. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

    • -

      door het aanbrengen van borden F05 en F06 conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      door het aanbrengen van fysieke maatregelen in de vorm van een wegversmalling.

  • 4.

    Het instellen van een verboden te parkeren zone in het centrumgebied van Lopikerkapel. Geldend tussen Lopikerweg Oost 175 t/m Lopikerweg Oost 194.

    • -

      Door het plaatsen van borden E01zb en E01ze conform bijlage 1 van RVV ter hoogte van Lopikerweg Oost 175;

    • -

      Door het plaatsen van borden E01zb en E01ze conform bijlage 1 van RVV ter hoogte van Lopikerweg Oost 194.

  • 5.

    Het opheffen van het parkeerverbod tussen Lopikerweg Oost 179 en 170.

    • -

      Door het verwijderen van de aanwezige E01 borden conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      Door het verwijderen van de aanwezige onderborden OB501R en OB501L conform bijlage 1 van RVV.

  • 6.

    Het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Lopikerweg Oost 179 incl. bijbehorende wegmarkering. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker.

    • -

      Door het plaatsen van L02 bebording conform bijlage 1 van RVV ter hoogte van Lopikerweg Oost.

  • 7.

    De bushalte “NH kerk” gelegen ter hoogte van Lopikerweg Oost 181 te verplaatsen naar de nieuwe locatie tussen Lopikerweg Oost 185 en 188. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker.

    • -

      Door het aanwezige L03 bord conform bijlage 1 van RVV te verplaatsen zoals aangegeven op tekening.

    • -

      Door het verwijderen van de aanwezige abri;

    • -

      Door het aanbrengen van een in-/uitstapvoorziening zoals aangegeven op tekening

  • 8.

    Het opheffen van het inhaalverbod ter hoogte van Lopikerweg Oost 200A

    • -

      Door het verwijderen van de aanwezige bord F01 conform bijlage 1 van RVV;

    • -

      Door het verwijderen van het aanwezige onderbord OB101 conform bijlage 1 van RVV.

  • 9.

    De genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

  • 10.

    Dit besluit in werking te laten treden op de dag waarop de (tijdelijke) bebording en fysieke aanpassingen aan de weg zijn gerealiseerd.

  • 11

    Dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen.

  • 12

    De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de AWB) toepassen.

Bijlagen

De volgende bijlagen zijn bij dit besluit gevoegd:

  • Bijlage 1: Schetsontwerp

  • Bijlage 2: Bebordingstekening

Beroep en voorlopige voorziening

Beroep

Omdat het ontwerp verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (de zogenaamde uniforme openbare voorbereidingsprocedure) is er geen mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, maar kan er op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt beroep worden ingesteld door:

  • degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit; en

  • belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum en handtekening;

  • vermelding van het nummer en de datum van het verkeersbesluit;

  • een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

Daarnaast dient een kopie van het bestreden besluit mee te worden gezonden naar de rechtbank.

Het beroepschrift kunt u indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, locatie Utrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. De uitvoering van het verkeersbesluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Wanneer de voorlopige voorziening wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw beroepschrift is beslist.

Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, locatie Utrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via www.rechtspraak.nl.

Kosten

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. De rechtbank kan en zal u daar nader over informeren.

Lopik, 23 juli 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

de secretaris,

L. de Graaff

de burgemeester,

L.J. de Graaf

Naar boven