Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen naast Hooiland 20 te Lopik

Kenmerk: Z.022405/D.237017

Datum besluit: 7 april 2025

Samenvatting

Namens het college van burgemeester en wethouders van Lopik besluit I. Ponsen, teamleider Civiel tot het definitief aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen naast Hooiland 20 te Lopik. Het besluit geldt in eerste instantie voor één parkeerplaats. Bij voldoende gebruik van de laadvoorziening gaat het besluit ook gelden voor de tweede parkeerplaats. Het besluit wordt aan de weggebruiker kenbaar gemaakt door het plaatsen van een verkeersbord (RVV-bord E8c met onderbord).

Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: de WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: het RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: het BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb).

Gelet op:

  • ▪︎

    artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW 1994, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • ▪︎

    artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd; artikel 12 van het BABW op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • ▪︎

    artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, tweede en derde lid van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • ▪︎

    artikel 24 van het BAWB, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na een voorafgaand advies door tussenkomst van een gemachtigde namens de korpschef van de Nationale Politie Nederland.

Overwegingen

Bij dit besluit is het volgende overwogen:

  • ▪︎

    dat er momenteel nog een beperkt aantal openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar zijn, waardoor er nog geen sprake is van een dekkend bedieningsgebied zoals beschreven in de vastgestelde beleidskaders;

  • ▪︎

    dat er door één of meerdere elektrische rijders een ontvankelijke aanvraag is ingediend voor een openbare elektrische laadpaal;

  • ▪︎

    dat de gemeente Lopik de wens heeft om ruimte te reserveren voor toekomstige laadplekken. En om voldoende geografische dekkingsgraad te hebben voor toekomstige aanvragen van laadlocaties;

  • ▪︎

    dat elektrisch rijden zowel positieve effecten op het klimaat als op de luchtkwaliteit heeft;

  • ▪︎

    dat het aantal elektrische auto’s in Nederland, naar verwachting, sterk zal toenemen in de komende jaren;

  • ▪︎

    dat het om die reden noodzakelijk is dat er openbare locaties binnen de gemeente aanwezig zijn om elektrische voertuigen op te laden;

  • ▪︎

    dat bij deze laadpunten echter wel parkeervakken beschikbaar moeten zijn voor elektrische voertuigen teneinde de laadpaal te kunnen gebruiken;

  • ▪︎

    dat er om die reden twee parkeervakken gereserveerd worden ter hoogte van de laadpalen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties genoemd onder besluiten;

Verkeersbelangen

Gelezen het bepaalde in artikel 2, eerste, tweede en derde lid van de WVW 1994, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • ▪︎

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • ▪︎

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • ▪︎

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Belangenafweging

Bij het vaststellen van de nieuwe laadlocatie is een integrale afweging gemaakt tussen de beleidscriteria (openbaarheid, zichtbaarheid, toekomstgerichtheid, parkeerdruk en uitbreidingsmogelijkheden) en de bestaande (aangewezen) laadlocaties. De nieuwe laadlocatie is gelegen naast Hooiland 20 te Lopik. Deze locatie is eerder integraal afgewogen en scoort goed op het gebied van bereikbaarheid en zichtbaarheid. Alles afgewogen zijn wij van mening dat er geen belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door dit besluit.

Overleg

Conform artikel 24 van het BABW zijn onderhavige verkeersmaatregelen besproken met de door de korpschef van politie gemandateerde vertegenwoordiger van eenheid Midden Nederland, team Verkeer cluster West-Utrecht. Deze heeft positief geadviseerd ten aanzien van onderhavig besluit.

Bekendmaking Gemeenteblad en zienswijze procedure

De bekendmaking van het voorgenomen verkeersbesluit is geplaatst in het gemeenteblad op 24 februari 2025. Inmiddels is de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze verstreken en kan een definitief verkeersbesluit worden genomen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

Besluit

  • 1.

    Tot het definitief aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locatie naast Hooiland 20 te Lopik, zoals weergegeven op onderstaande afbeelding, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat het verkeersbesluit voor een locatie pas in werking treedt na indiening van een verzoek bij de gemeente om op die locatie een laadpaal te kunnen plaatsen.

  • 2.

    Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers door middel van het plaatsen van bord E8c uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504 (pijlen schuin links/rechts wijzend).

  • 3.

    Dit verkeersbesluit in eerste instantie toe te passen voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen, door het onderbord OB504l (pijl schuin links) te plaatsen. De tweede parkeerplaats mag in eerste instantie door elk voertuig gebruikt worden. Bij voldoende gebruik van de laadvoorziening gaat het besluit ook gelden voor de tweede parkeerplaats en wordt het onderbord vervangen door onderbord OB504 (pijlen schuin links/rechts).

Afbeelding

De aangewezen parkeerplaatsen zijn weergegeven op onderstaande afbeelding.

Beroep

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daartegen beroep instellen bij de Rechtbank Midden-Nederland. Voor de wijze en de vereisten voor het instellen van een beroep verwijzen wij u naar bijgevoegde bijlage ‘Beroepsprocedure’.

Lopik, 7 april 2025

Namens het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

Teamleider Civiel

Ilse Ponsen

Bijlage 1

BEROEP EN VOORLOPIGE VOORZIENING BEROEP

Omdat het ontwerp verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (de zogenaamde uniforme openbare voorbereidingsprocedure) is er geen mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, maar kan er op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt beroep worden ingesteld door:

  • degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit; en

  • belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

  • -

    naam en adres van de indiener;

  • -

    datum en handtekening;

  • -

    vermelding van het nummer en de datum van het verkeersbesluit;

  • -

    een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

Daarnaast dient een kopie van het bestreden besluit mee te worden gezonden naar de rechtbank. Het beroepschrift kunt u indienen bij:

Rechtbank Midden-Nederland,

sector Bestuursrecht, locatie Utrecht,

postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl.

Voorlopige voorziening 

Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. De uitvoering van het verkeersbesluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld.

Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Wanneer de voorlopige voorziening wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw beroepschrift is beslist.

Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar:

Voorzieningenrechter van de Rechtbank MiddenNederland,

sector Bestuursrecht, locatie Utrecht,

postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via www.rechtspraak.nl.

Kosten

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. De rechtbank kan en zal u daar nader over informeren.

Vragen

Als u vragen heeft over de reactie dan kunt u desgewenst contact opnemen met het team Civiel, telefoon 0348-559915. Bij vragen over de procedure kunt u contact opnemen met de rechtbank via bovenstaande contactgegevens.

Naar boven