Gemeenteblad van Achtkarspelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2025, 34142 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2025, 34142 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
dat dit een efficiënte en praktische manier is voor de vorming van een nieuwe organisatie, zodat huidige contracten kunnen worden uitgediend en er zo min mogelijk sprake is van bestuurlijke drukte en coördinerende lasten, en dat beide gemeenten gelegenheid en tijd krijgen te onderzoeken hoe de ICT naar de toekomst toe ingericht moet worden;
de op 19 december 2013 getroffen Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD aldus gewijzigd vast te stellen:
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Sociaal Statuut: het reglement dat de ‘spelregels’ bevat waaraan de deelnemers, de medewerkers en de vertegenwoordigers van de deelnemers en de bedrijfsvoeringsorganisatie zich moeten houden bij de organisatievorming en organisatieveranderingen binnen de bedrijfsvoeringsorganisatie in verband met het opdragen van taken door de deelnemers aan de bedrijfsvoeringsorganisatie;
Hoofdstuk 2: Belang, taken en bevoegdheden
Het belang waarvoor de regeling wordt getroffen, is het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering door de bedrijfsvoeringsorganisatie van de door de deelnemers opgedragen taken op het gebied van ICT, zoals bepaald in het door beide colleges vastgestelde en vast te stellen inrichtingsplan en eventueel in de gesloten dienstverleningsovereenkomst tussen de deelnemers en de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Indien sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van de bedrijfsvoeringsorganisatie ten aanzien van een of beide deelnemende gemeenten als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, wordt dit zo snel mogelijk maar uiterlijk binnen drie maanden na constateren van de geleden of dreigende schade bij het betreffende college resp. de betreffende colleges gemeld door het bestuur.
Over de wijze van afhandeling van aan (vertegenwoordigers van) de bedrijfsvoeringsorganisatie toe te rekenen schade die in het kader van de uitvoering van de taken van de bedrijfsvoeringsorganisatieis ontstaan, maar niet voor vergoeding door een verzekeraar in aanmerking komt, wordt besloten door het bestuur.
Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie vergadert zo vaak als het daartoe besluit, maar ten minste tweemaal per jaar en verder als de voorzitter of één college dit onder schriftelijke opgave van de te behandelen onderwerpen verzoekt. Een verzoek van het college dient te worden gericht aan de voorzitter. Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie kan enkel vergaderen wanneer van beide deelnemers het lid van wel het plaatsvervangend lid aanwezig is.
In het bestuur heeft elk bestuurslid één stem. Bij staken van de stemmen wordt het voorstel opnieuw geagendeerd voor een volgende vergadering die tenminste één week later wordt gehouden. Staken de stemmen dan opnieuw, dan is het voorstel verworpen. Besluiten tot vaststelling van de begroting en de rekening, zoals bedoeld in de artikelen 20 en 21 van de regeling, en de benoeming van de manager, zoals bedoeld in artikel 14, lid 1 dienen unaniem genomen te worden.
Artikel 11: Informatie- en verantwoordingsplicht
Het bestuur of een lid daarvan geeft de gemeenteraden ongevraagd alle inlichtingen die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig zijn. Het bestuur informeert de gemeenteraden tenminste eenmaal per half jaar schriftelijk over het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid.
Hoofdstuk 4: Ambtelijke leiding Bedrijfsvoeringsorganisatie
De taken en bevoegdheden van de manager worden vastgelegd in een door het bestuur op te stellen managersreglement. Daarin wordt onder andere de wijze vastgelegd waarop de manager de uitvoering van de taken van de bedrijfsvoeringsorganisatie aanstuurt en de opdrachten aan de opdrachtnemer vertaalt naar opdrachten voor de ambtelijke organisatie.
De manager draagt zorg voor afstemming van capaciteitsverdeling, doorlooptijden, kwaliteit en budgetten van de deelnemers en de bedrijfsvoeringsorganisatie in relatie tot de uitvoering van de vastgestelde begrotingen en wijzigingen op de begrotingen van de deelnemers van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Hoofdstuk 5: Organisatie en personeel
Artikel 17: Bestuursopdrachten
De colleges van burgemeester en wethouders kunnen door middel van gezamenlijke bestuursopdrachten de bedrijfsvoeringsorganisatie via het bestuur opdracht geven tot het uitvoeren van nieuw beleid en/of nieuwe werkwijzen of het aanpassen van de uitvoering van beleid en/of werkwijzen. Zo’n bestuursopdracht kan alleen worden gegeven door de colleges van beide deelnemers gezamenlijk.
Hoofdstuk 6: Financiële bepalingen
Op wijzigingen van de begroting zijn de voorafgaande bepalingen van dit artikel van overeenkomstige toepassing. Wijzigingen in de vastgestelde begroting welke geen effect hebben op het begrote financiële resultaat en de afgesproken prestatie van de bedrijfsvoeringsorganisatie, worden hiervan uitgezonderd. Deze wijzigingen worden door het bestuur vastgesteld.
Het bestuur maakt elk jaar de ontwerprekening van baten en lasten van het voorgaande dienstjaar op. Het bestuur zendt de ontwerprekening ter controle naar de daartoe aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen. Het bestuur zendt voor de in de wet genoemde datum de ontwerprekening met de daarbij behorende bescheiden aan de deelnemers.
Artikel 23: Geschilbeslechting
Mocht er tussen het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie en van een van de deelnemers een geschil ontstaan over de uitvoering van de taken, dan treden het bestuur en het betreffende college van burgemeester en wethouders terstond met elkaar in overleg, teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen. Per situatie wordt bezien welke oplossingswijze het best bij het probleem past (bijvoorbeeld mediation of juridische/financiële toetsing van de verschillende standpunten).
Hoofdstuk 9: Wijziging, opheffing, toetreding, uittreding
Artikel 24: Wijziging en opheffing
De taken zoals genoemd in artikel 4 van deze regeling worden uitgevoerd tot 1-1-2028. Na deze datum zal, wanneer inzichten omtrent de toekomstige inrichting van de ICT van de deelnemers niet leidt tot andere besluitvorming vanuit de deelnemers, de bedrijfsvoeringsorganisatie worden geliquideerd en opgeheven.
De deelnemers verplichten zich in geval van opheffing van de bedrijfsvoeringsorganisatie, mede in het kader van de vereffening van het vermogen van de bedrijfsvoeringsorganisatie, een liquidatieplan op te stellen dat voorziet in de verplichting van de deelnemers alle rechten en verplichtingen van de bedrijfsvoeringsorganisatie over de deelnemers te verdelen op een in het plan te bepalen wijze.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-34142.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.