Gemeenteblad van Zeewolde
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeewolde | Gemeenteblad 2025, 338216 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeewolde | Gemeenteblad 2025, 338216 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein Zeewolde 2025
Artikel 1. Begripsomschrijving
Beleid: het gemeentelijk (integrale) beleid (waaronder de gemeentelijke verordeningen) op het terrein van het Sociaal Domein. Onder beleid wordt mede de voorbereiding, evaluatie en uitvoering daarvan verstaan. Onder integraal beleid op het terrein van het Sociaal Domein wordt verstaan voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente gericht op brengen van samenhang in het beleid van tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet of daarop gebaseerde regelgeving dat gericht is op de participatie van de inwoners van Zeewolde.
Het doel van deze Verordening is om belanghebbenden optimaal betrokken te laten zijn bij de voorbereiding, vaststelling en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid binnen het Sociaal Domein, zodat wordt bijgedragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk beleid, zowel op lokaal als regionaal niveau.
Artikel 5. Beëindiging van het lidmaatschap
Het lidmaatschap kan tussentijds door het college beëindigd worden op verzoek van de Adviesraad wegens disfunctioneren van een lid en slechts nadat hierover gesprekken tussen het betreffende lid, de voorzitter van de Adviesraad en een door het college aan te wijzen vertegenwoordiger van het college niet tot overeenstemming en oplossing hebben geleid.
Artikel 8. Beleidsmatige ondersteuning
De ambtelijke ondersteuning is geen lid van de Adviesraad. De ambtenaar biedt beleidsondersteuning, stimuleert en signaleert dat relevante (lokale en regionale) beleidsvorming aan de Adviesraad voorgelegd wordt, bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte (regionale) adviezen, ondersteunt bij de werving en selectie van nieuwe leden en adviseert de Adviesraad in brede zin.
Artikel 10. Werkwijze Adviesraad
De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar. De deuren worden gesloten, indien tenminste drie leden dit vorderen of de voorzitter dit nodig acht. De Adviesraad beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. De voorzitter kan ten aanzien van de ínhoud van de stukken de leden (tijdelijke) geheimhouding opleggen.
De Adviesraad kiest (uit zijn midden) een voorzitter en wordt ondersteund dooreen secretaris. Bij afwezigheid van de voorzitter zal een der leden optreden als vicevoorzitter. De Adviesraad draagt zelf zorg voor de verslaglegging van de vergaderingen en de verzending van de vergaderstukken en wordt hierin gefaciliteerd door het college.
De Adviesraad stelt jaarlijks een verslag samen over de werkzaamheden van het afgelopen jaar. Dit jaarverslag wordt binnen een halfjaar na afloop van het verslagjaar ter informatie toegezonden aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Het jaarverslag wordt gepubliceerd op de website van de Adviesraad.
De Adviesraad haalt actief signalen op uit de samenleving, bij de inwoners (vooral belanghebbenden) om zicht te krijgen op de ontwikkelingen en trends in participatie. Dit doet zij onder andere door leden van de Adviesraad als contactpersonen voor verschillende aandachtsgebieden aan te wijzen. Deze leden onderhouden contact met organisaties die actief zijn binnen die aandachtsgebieden en wisselen met hen signalen en beleidsontwikkelingen uit. Specifieke relaties worden onderhouden met de cliëntenorganisaties om het cliëntenperspectief op de (kwaliteit van de) hulp- en ondersteuning in beeld te krijgen.
Het college draagt er zorg voor dat aan de Adviesraad de nodige begrijpelijke informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met vergaderen, cliëntenraadpleging en het instellen van werkgroepen, deskundigheidsbevordering, organisatiekosten, het inhuren van externe deskundigen, voorlichting en andere kosten die noodzakelijk zijn voor het vervullen van de adviesfunctie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-338216.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.