Amsterdam stadsdeel Zuid, verkeersbesluit Van der Helstplein, afsluiting voor gemotoriseerd verkeer

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • de gemeente de leefbaarheid op het Van der Helstplein graag wil vergroten, het verblijfsklimaat wil verbeteren en de verkeersveiligheid wil vergroten;

  • bovenstaande bereikt kan worden door het weren van het doorgaand gemotoriseerd verkeer, waarbij de noord-zuid gelegen rijbaan van het Van der Helstplein aangewezen wordt als fietspad in twee rijrichtingen waar snorfietsen niet zijn toegestaan;

  • hiermee het bestaande fietspad naast de rijbaan opgeheven kan worden;

  • de bestaande parkeervakken voor laden en lossen verplaatst worden naar locaties waar deze wel bereikt kunnen worden;

  • de bestaande laad- en losplekken venstertijden hebben, en dat op de nieuwe locatie voor de laad- en losplekken geen venstertijden worden besloten, omdat deze niet op bestaande parkeerplekken gerealiseerd worden en op die manier voorkomen wordt dat buiten eventuele venstertijden deze plekken een parkeerfunctie zouden krijgen;

  • op het van der Helstplein twee parkeerplekken voor het opladen van elektrische auto’s liggen, waarvan de laadpalen op de dag van inwerkingtreding van dit besluit buiten werking gesteld worden en die inmiddels al met een separaat verkeersbesluit zijn opgeheven en dat om de hoek van het Van der Helstplein, twee andere plekken voor elektrisch opladen in de plaats zijn gekomen;

  • en dat deze plekken al met een verkeersbesluit zijn opgeheven en dat om de hoek, buiten het gebied waar het en dat de laadpalen op het Van der Helstplein afgekoppeld worden op de dag dat de maatregelen van dit besluit in werking treden;

  • bij wijze van pilot de rijbaan van het Van der Helstplein afgesloten is geweest in de periode van 30 mei tot 11 juli 2023;

  • tijdens de pilot een enquête is uitgevoerd onder de bewoners en ondernemers van de buurt waarbij zij hun mening over de pilot kenbaar hebben kunnen maken;

  • tijdens de pilot de effecten op de verkeersafwikkeling in de buurt zijn gemeten en dat hieruit bleek dat er een forse afname was van doorgaand verkeer in de buurt en een toename van de verkeersintensiteit op de Rustenburgerstraat tussen het Van der Helstplein en de Ferdinand Bolstraat;

  • het voordeel dat met de in dit besluit te nemen maatregel bereikt wordt in de leefbaarheid, verblijfsklimaat en verkeersveiligheid van het Van der Helstplein zwaarder weegt dan het gegeven dat het doorgaande verkeer in het vervolg een andere route moet rijden;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • op 22-04-2025 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden, waarbij het Toetsteam op het plan heeft geadviseerd;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • gezien artikel 2 van de WVW 1994, deze maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast of hinder;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

 

  •  

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, inclusief onderbord met de venstertijden, op te heffen: drie gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van de westelijke zijde van het Van der Helstplein voor perceelnummer 4.

  • 2.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het RVV 1990, inclusief onderborden met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan”, op te heffen: het verplichte fietspad, waar snorfietsen niet zijn toegestaan, dat over het Van der Helstplein loopt.

  • 3.

    Door het verwijderen van verkeersbord conform model C6 van Bijlage I van het RVV 1990, op te heffen: de geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen op het Van der Helstplein.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen: twee gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van de noordelijke zijde van het Van der Helstplein tegenover perceelnummer 3.

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen: een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van de zuidelijke zijde van het Van der Helstplein tegenover perceelnummer 16 van de Karel du Jardinstraat.

  • 6.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 en G12 van Bijlage I van het RVV 1990, inclusief onderbord met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan”, aan te wijzen: een verplicht fietspad over de voormalige rijbaan van het Van der Helstplein en deze maatregel fysiek te ondersteunen door het plaatsen van verkeerspalen, zodat voertuigen op meer dan twee wielen hier fysiek niet meer kunnen doorrijden en deze fysieke ondersteuning met palen te plaatsen vanaf zes weken na publicatie van dit besluit.

 

 

 

 

 

 

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

Amsterdam, 29-07-2025

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

 

 

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven