Verkeersbesluit: Wijzigen voorrangsregeling op het kruispunt Waarderweg – Sweeltjesbosweg, Montfort

Gem.reg.nr. Z25-057519

Specialist/beleidsmedewerker Openbare Werken, Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

De huidige voorrangsregeling op de Sweeltjesbosweg te wijzigen. Van een VERLEEN voorrang aan bestuurders op de kruisende weg naar een STOP; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En dan alleen voor het kruisende langzaam verkeer op het eenzijdige, twee richtingen fiets/bromfietspad op de Waarderweg.

Motivering

Bij de gemeente Roerdalen is het verzoek binnengekomen om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (GHPK) te realiseren voor een mindervalide bewoner woonachtig aan Vlasbree in Montfort. Om in aanmerking te komen voor een GHPK dient de aanvrager te voldoen aan allerlei eisen. Voornamelijk medische indicaties en verkeerskundige richtlijnen me betrekking tot de aanvraag worden door de Fietsers/bromfietsers komende vanuit de richting Montfort worden niet tijdig gezien door verkeer en dan met name gemotoriseerd verkeer wat over de Sweeltjesbosweg richting de Waarderweg rijdt. Oorzaak is de haag aan de zuidzijde van het betreffende kruispunt staat. De haag ontneemt het zicht van de automobilist.

In de huidige situatie kan het verkeer zelf bepalen of zij al dan niet stoppen om kruisend langzaam verkeer voorrang verlenen.

Om deze situatie voor de fietsers/bromfietsers veiliger te maken. Is het wenselijk dat alle verkeer komende vanaf de Sweeltjesbosweg richting de Waarderweg verplicht moeten stoppen voor het eenzijdige, twee richtingen fiets/bromfietspad op de Waarderweg. Hierdoor krijgt de automobilist de gelegenheid om fietser/bromfietsers tijdig waar te nemen die vanuit de richting Montfort komen.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

 behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen

 7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Het huidig geldend VERLEEN voorrang aan bestuurders op de kruisende weg te wijzigen door het verkeersbord B06 (RVV 1990) te verwijderen en te vervangen door het plaatsen van verkeersbord B07 (RVV 1990), STOP; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En het verwijderen en weer opnieuw aanbrengen van de daarbij behorende ondersteunden markering op de Sweeltjesbosweg. Door middel van het verwijderen de haaientanden en het opnieuw aanbrengen van een stopstreep.

Belangenafweging

 Overwegende dat:

- Verkeer op Sweeltjesbosweg moet voorrang verlenen aan kruisend verkeer op de Waarderweg, inclusief langzaam verkeer op het fiets/bromfietspad;

- Door het instellen van een STOP-bord wordt bestuurders op Sweeltjesbosweg verplicht om volledig te stoppen en voorrang te verlenen aan het kruisende fiets- en bromfietsverkeer;

- Dit verhoogt de attentiewaarde en verlaagt de kans op ongevallen, vooral met kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en bromfietsers;

- Het fietspad op de Waarderweg is een tweerichtingenpad en wordt intensief gebruikt;

- Door het STOP-bord krijgen fietsers en bromfietsers een duidelijker en veiliger voorrangspositie, wat de doorstroming en het comfort voor deze groep verbetert;

- Een STOP-bord dwingt bestuurders tot een actieve handeling (volledig stoppen), wat effectiever is dan een standaard voorrangsbord;

- Dit draagt bij aan een bewustere verkeersdeelname en verhoogt de naleving van de voorrangsregels;

- Het STOP-bord is een logische keuze op locaties waar de zichtbaarheid beperkt is of waar kwetsbare verkeersdeelnemers extra bescherming verdienen.

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende advies is afgegeven op zaterdag 26 juli 2025.

BESLUIT

 

  • I.

    Wijzigen voorrangsregeling op de Sweeltjesbosweg;

  • II.

    Een en ander uit te voeren door het verwijderen van verkeersbord B6 (RVV 1990) inclusief het verwijderen van de daarbij behorende ondersteunende markeringen. En het plaatsen van het verkeersbord B7 (RVV 1990) inclusief het aanbrengen van de daarbij behorende ondersteunende markeringen.

  • St. Odiliënberg, 7 juli 2025

     

    Hoogachtend,

     

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

    krachtens mandaat,

     

    G (Guus) Brings

    Specialist/beleidsmedewerker Openbare Werken, Verkeer

     

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

 

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z25-057519 Wijzigen voorrangsregeling op de Sweeltjesbosweg ten behoeve langzaam verkeer, Montfort’"

  • d)

    de gronden van het bezwaar  

    Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

 

Naar boven