Gemeenteblad van Roerdalen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Roerdalen | Gemeenteblad 2025, 336437 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Roerdalen | Gemeenteblad 2025, 336437 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit: Instellen eenrichtingsverkeer aan de Sportlaan uitgezonderd fieters, Vlodrop
Specialist/beleidsmedewerker Openbare Werken, Verkeer G. Brings
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Eenrichtingsverkeer in te stellen in de Sportlaan, gelegen tussen de Angsterweg en de Schaapweg in Vlodrop.
In Vlodrop wordt op de plek waar sporthal de Roerhal stond een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) gebouwd. Dit betekent dat behalve de basisschool er gevestigd wordt er ook nog een drietal andere bestemmingen in dit nieuwe gebouw worden gehuisvest. Onder één dak komen daar de basisschool Sint Martinus, schoolbibliotheek, kinderopvang en een sportzaal met foyer. Doordat in de nieuwbouw meerdere bestemmingen komen die ook zorgen voor meer verkeer en dus ook meer verkeersbewegingen. Is er nu een kans om de verkeersituatie en de verkeersveiligheid in de Sportlaan aan te pakken en te verbeteren. Om te voorkomen dat er op de straat gedeeltelijk op de rijbaan geparkeerd gaat worden. Met name tijdens de breng- en haalmomenten van de basisschool is het een verkeerschaos. Doordat ouders, opa’s en oma’s en verzorgers van de kinderen hun auto’s en fietsen overal parkeren en bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de ingang van de school. Hierdoor wordt de doorstroming in de straat belemmerd. Om deze chaos enigszins in goede banen te leiden en meer structuur te brengen in de aan- en afvoer van kinderen is een eenrichtingsverkeer nodig.
Het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de richting komende vanaf de Schaapweg richting de Angsterweg.
Aan de zijde van de Schaapweg ter hoogte van de parkeerplaats wordt he bord C03, eenrichtingsweg, met onderbord OB52 uitgezonderd fietsers, geplaatst. Aan de zijde van de Angsterweg wordt het bord C02, eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, met onderbord OB52, uitgezonderd fietsers, geplaatst.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,
behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,
E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;
b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:
2. aanduiding van fietsstroken;
3. aanduiding van busstroken en busbanen;
4. voetgangersoversteekplaatsen;
5. gele doorgetrokken strepen;
In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
Uitvoering van de maatregel gebeurt door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 (RVV 1990) inclusief het onderbord OB52 (RVV 1990). Uitvoering conform situatietekening Z25-054298
- Het instellen van éénrichtingsverkeer zorgt voor een vlotte doorstroming van het verkeer en dat kinderen veilig kunnen in- en uitstappen. Hiermee wordt het verkeersbeeld overzichtelijker, doordat gemotoriseerd verkeer nog slechts uit één richting komt;
- Het herinrichtingsplan is gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst op 8 oktober 2024 aan omwonenden, ondernemers/bedrijven binnen het projectgebied en schoolbestuur. Binnengekomen reacties zijn beoordeeld op haalbaarheid en waar mogelijk meegenomen in het plan;
- De gemeente de toekomstige schoolomgeving van basisschool Sint Martinus heeft onderzocht op diverse dagen en weken;
- Het instellen van een eenrichtingsverkeer, met uitzondering van fietsverkeer, voor de Sportlaan, een minder chaotische verkeerssituatie met zich meebrengt;
- De richting van de eenrichtingsverkeer gekozen is zodat woon-werkverkeer middels deze route de wijk kan verlaten; Fietsers hierop worden uitgezonderd;
- Hierdoor onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties kunnen worden vermeden;
- Dit een natuurlijke loop van het verkeer tijdens drukke momenten bevestigd;
- Hierdoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid rondom de schoolomgeving wordt verbeterd;
- Doordat de Schaapweg gedeeltelijk tweerichtingsverkeer kent, de ontsluiting van de achterliggende buurt(en) gegarandeerd is;
- Weliswaar enkele bewoners te maken krijgen met een “omrijfactor”, maar dat deze omrijfactor minimaal is en niet opweegt tegen de voordelen van het instellen van een eenrichtingsverkeer voor de straat;
- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende advies is afgegeven op woensdag 18 juni 2025.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-336437.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.