Verkeersbesluit Instellen 30km/u zone Langs de Korte Vliet Voorschoten
Z/25/100401
Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:
Juridisch kader:
Gelet op:
•
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);
•
artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
•
artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
•
artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;
Uit het oogpunt van:
•
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
•
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Is het gewenst om:
De Langs de Korte Vliet in Voorschoten in te stellen als 30km/uur zone;
Overwegende dat:
•
de Langs de Korte Vliet gelegen is binnen de bebouwde kom van Voorschoten;
•
de Langs de Korte Vliet in beheer is bij de gemeente Voorschoten;
•
de Voorschoterweg (N447) ook gelegen is binnen de bebouwde kom van Voorschoten;
•
de N447 in beheer is bij de provincie Zuid-Holland;
•
de Langs de Korte Vliet en de N447 wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
•
de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit voor een deel ingesteld worden op een nieuw te realiseren kruispunt tussen een bij de provincie Zuid-Holland in beheer zijnde weg (N447) en een bij de gemeente Voorschoten in beheer zijnde weg (Langs de Korte Vliet);
•
voor zover het de verkeersmaatregelen betreft op dit kruispunt zowel de provincie Zuid-Holland als de gemeente Voorschoten dezelfde verkeersmaatregelen instellen op dit kruispunt en dit beiden middels een eigen bekendmaking kenbaar maken aan de weggebruiker;
•
de Langs de Korte Vliet op dit moment een verplicht fietspad is;
•
aan de Langs de Korte Vliet woonwagens worden gesitueerd;
•
deze woonwagens ontsloten moeten worden op het verkeersnet;
•
voor deze ontsluiting gebruik gemaakt moet worden van het huidige fietspad over de Langs de Korte Vliet;
•
het fietspad hierdoor moet worden opgewaardeerd naar een erftoegangsweg;
•
via de nieuwe ontsluiting tevens een gemeentewerf ontsloten gaat worden en dat dit een formalisering is van een situatie die in de praktijk al gedoogd werd, maar met de herinrichting van de Langs de Korte Vliet ook goed gefaciliteerd wordt;
•
ten behoeve van het opwaarderen van de Langs de Korte Vliet, tussen de aansluitingen van de nieuw te realiseren standplaatsen voor woonwagens en de N447, verbreed wordt en ingericht wordt conform de voor erftoegangswegen binnen de bebouwde kom geldende inrichtingsrichtlijnen;
•
daardoor het verplichte fietspad Langs de Korte Vliet deels opgeheven wordt tussen de aansluitingen van de nieuw te realiseren standplaatsen voor woonwagens en de N447;
•
dit gedaan wordt door middel van het verplaatsen, plaatsen of verwijderen van verkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990;
•
dit tevens betekend dat er voor gemotoriseerd verkeer een nieuwe aansluiting gerealiseerd moet worden van de Langs de Korte Vliet op de N447;
•
de N447 middels verkeersbord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangeduid is als voorrangsweg, waardoor verkeer op de N447 voorrang dient te krijgen van verkeer op de kruisende wegen;
•
parallel aan de rijbaan van de N447 tevens een verplicht (brom-)fietspad ligt, dat daarmee ook onderdeel uitmaakt van de voorrangsweg N447;
•
als gevolg van het realiseren van de aansluiting van de Langs de Korte Vliet op de N447 de benodigde bebording om kenbaar te maken dat verkeer op de Langs de Korte Vliet voorrang dient te verlenen aan verkeer op de N447 geplaatst dient te worden;
•
dit kenbaar gemaakt wordt doormiddel van het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met bijbehorende haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;
•
op de N447 voor het kruispunt met de Langs de Korte Vliet de voorrangsweg kenbaar gemaakt wordt middels het plaatsen van verkeersbord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, maar dat gelet op artikel 16 van het BABW de plaatsing van dit verkeersbord verder niet opgenomen wordt in dit besluit;
•
de rijrichtingen op de N447 middels een fysieke scheiding opgedeeld zijn;
•
het vanaf de nieuwe aansluiting van de Langs de Korte Vliet op de N447 alleen mogelijk is om rechtsaf te slaan;
•
het daarom noodzakelijk is om aan verkeer komend vanaf de Langs de Korte Vliet kenbaar te maken dat op deze rijbaan van de N447 sprake is van een verplichte rijrichting;
•
dit kenbaar gemaakt wordt doormiddel van het plaatsen van verkeersbord C4 en D5 (rechtsaf) van bijlage 1 van het RVV 1990;
•
op de locatie waar de nieuwe aansluiting van de erftoegangsweg Langs de Korte Vliet gerealiseerd wordt op dit moment het komportaal van Voorschoten staat;
•
door het verwijderen van het middeneiland verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 overbodig wordt en verwijderd kan worden;
•
op dit moment geen maximumsnelheid is ingesteld op de Langs de Korte Vliet;
•
het gelet op de landelijke principes van Duurzaam Veilig gewenst is om een maximale snelheid van 30 km/uur in te stellen op de Langs de Korte Vliet, wanneer deze wordt opgewaardeerd naar een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom;
•
het instellen van deze maximumsnelheid wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van verkeersbord A1-30 begin zone en einde zone van bijlage 1 van het RVV 1990;
•
er een verplicht voetpad ligt aan de Langs de Korte Vliet;
•
het verplichte voetpad verdwijnt door de komst van de woonwagens;
•
dit verplichte voetpad opgeheven wordt door middel van het verwijderen van verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Langs de Korte Vliet;
•
er ter hoogte van de te realiseren woonwagenstandplaatsen een nieuwe weg wordt gerealiseerd die aansluit op de Langs de Korte Vliet en die de standplaatsen van de woonwagens ontsluit op de Langs de Korte Vliet;
•
deze weg te smal is voor verkeer in twee rijrichtingen;
•
daarom een verplichte rijrichting moet worden ingesteld op deze nieuw te realiseren parallelweg;
•
deze verplichte rijrichting niet geldt voor fietsers;
•
deze verplichte rijrichting ingesteld wordt door middel van het plaatsen van verkeersbord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord uitgezonderd voor fietsers op de nieuwe parallelweg van de Langs de Korte Vliet;
•
gezien artikel 2 van het RVV 1990 gestelde regels strekken tot:
•
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
•
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
•
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is, maar van ondergeschikt belang wordt geacht gelet op de noodzakelijkheid van het voorzien in een ontsluiting voor de nieuwe woonwagenstandplaatsen;
•
de te verwijderen of te plaatsen tekens de borden uit bijlage 1 van het RVV 1990 zijn, dan wel verkeerstekens op het wegdek zijn zoals bedoeld in relevante artikelen van het RVV 1990;
•
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
Horen:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur. Op 23 juli 2025 heeft de politie laten weten XXX tegenover de verkeersmaatregelen te staan;
Besluiten:
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:
1.
door middel van het plaatsen van het verkeersborden A1-30zb en A1-30ze van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 30 km/u in te stelle op de Langs de Korte Vliet vanaf de Voorschoterweg (N447) tot en met de nieuw te realiseren woonwagenstandplaatsen aan de Langs de Korte Vliet;
2.
door middel van het plaatsen of verwijderen van verkeersbord G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990, het verplichte fietspad op de Langs de Korte Vliet op te heffen tussen de Voorschoterweg (N447) en de nieuw te realiseren woonwagenstandplaatsen aan de Langs de Korte Vliet;
3.
door middel van het plaatsen van verkeersbord D5 (aanduiding rechtsaf) van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord uitgezonderd voor fietsers, op de nieuw te realiseren parallelweg aan de Langs de Korte Vliet een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen;
4.
door middel van het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregelingen in te stellen op de aansluiting van de Langs de Korte Vliet met de Voorschoterweg (N447), waarbij verkeer komende vanaf de Langs de Korte Vliet voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Voorschoterweg (N447);
5.
door middel van het verwijderen van het verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte aan de Langs de Korte Vliet, het verplichte voetpad op te heffen;
6.
door middel van het plaatsen van verkeersbord D5 (aanduiding rechtsaf) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de nieuwe aansluiting van de Langs de Korte Vliet op de Voorschoterweg (N447), een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen voor het verkeer dat vanaf de Langs de Korte Vliet komt;
7.
door middel van het plaatsen van verkeersbord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt van de Langs de Korte Vliet met de Voorschoterweg (N447), de Voorschoterweg (N447) aan te duiden als éénrichtingsweg komende vanaf de Langs de Korte Vliet;
8.
door middel van het verwijderen van verkeersbordbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt van de Langs de Korte Vliet met de Voorschoterweg (N447), de verplichting tot het passeren van het bord langs de zijde die op het bord staat aangegeven op te heffen;
9.
het een en ander te realiseren conform bijgevoegde situatieschets.
Situatieschets
Nieuwe kruispunt Voorschoterweg (N447) – Langs de Korte Vliet
Locatie woonwagenstandplaatsen Langs de Korte Vliet
Vastgesteld,
namens het college van burgemeester en wethouders op XXX 2025
D. Koppes
Teamleider Beleid
Bezwaar
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tot zes weken na datum van verzending van deze brief bezwaar maken. Dit kan per brief, digitaal of per e-mail.
Brief: per brief aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ, Voorschoten. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.
Digitaal: via het formulier op de website van gemeente Voorschoten (https://www.voorschoten.nl/bezwaar-maken/), met gebruik van uw DigiD, EHerkenning of e-IDAS.
E-mail: via het mailadres gemeente@voorschoten.nl. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.
Verzoek om voorlopige voorziening:
Kunt u de behandeling van uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan, kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u naar de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (bijvoorbeeld DigiD).
Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.