Verkeersbesluit: Wijziging parkeerregulering gemeente Montferland, per 1 januari 2026

Datum:30 juli 2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeerbesluit te nemen.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van..

  • het voorkomen of het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

is het gewenst om de parkeerregulering in de gemeente Montferland aan te passen. De gemeenteraad van Montferland heeft een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. In aansluiting daarop voeren wij wijzigingen door in de bestaande parkeerschijfzones en vergunninghouderszones binnen de kernen Didam en ’s-Heerenberg, teneinde de parkeerdruk beter te reguleren en een rechtvaardige verdeling van parkeergelegenheid te bevorderen.

In het centrum van Didam breiden wij de parkeerschijfzone over de Spoorstraat met 70 meter in zuidelijke richting uit. Hiervoor verplaatsen wij de verkeersborden E10zb (‘Begin parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf’) en E11ze (‘Einde parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf’) over een afstand van 70 meter. Daarnaast passen wij in het centrum van Didam de venstertijden van de parkeerschijfzone aan naar maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 18:00 uur. Om dit te effectueren:

  • vervangen wij 30 borden E10zb met de huidige vensteraanduiding door 30 reguliere borden E10zb zonder vensteraanduiding, die wij voorzien van een onderbord met de gewijzigde venstertijden;

  • vervangen wij 29 borden E11ze met de huidige vensteraanduiding door 29 reguliere borden E11ze zonder vensteraanduiding, die wij eveneens voorzien van een onderbord met de gewijzigde venstertijden;

  • vervangen wij 4 onderborden met de huidige venstertijden onder bestaande borden E10zb door 4 onderborden met de gewijzigde venstertijden.

In het centrum van ’s-Heerenberg wijzigen wij de venstertijden van de gehele zone naar maandag tot en met zondag van 09:00 tot 18:00 uur. Voor deze aanpassing:

  • vervangen wij 14 borden E10zb met de oude vensteraanduiding door 14 reguliere borden E10zb zonder vensteraanduiding, voorzien van een onderbord met de gewijzigde venstertijden;

  • vervangen wij 12 borden E11ze met de oude vensteraanduiding door 12 reguliere borden E11ze zonder vensteraanduiding, voorzien van een onderbord met de gewijzigde venstertijden;

  • vervangen wij 1 onderbord met de oude venstertijden onder een bestaand bord E10zb door een onderbord met de gewijzigde venstertijden.

Tot slot breiden wij de vergunninghouderszone in het centrum van ’s-Heerenberg uit met de volgende straten: Muntwal, Kerkstraat, ’s Gravenwal, Hofstraat, Oudste Poortstraat, Kellenstraat, Gasthuisplein, Stadswal, Walsteeg en een deel van de Marktstraat. Daarvoor:

  • plaatsen wij 8 borden E09zb (‘Begin vergunninghouderszone’);

  • plaatsen wij 7 borden E09ze (‘Einde vergunninghouderszone’).

De hierboven beschreven maatregelen worden nader verbeeld in de bijgevoegde situatieschetsen. Deze maken integraal deel uit van dit besluit.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerd verkeersadviseur van Politie Oost Nederland, District noord- en oost Gelderland.

Belangenafweging (Awb procedure)

De bekendmaking van de terinzagelegging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 30 juli 2025 gepubliceerd in Montferland Journaal

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • de parkeerschijfzone in het centrum van Didam uit te breiden over de Spoorstraat en de bijbehorende bebording E10zb en E11ze te verplaatsen;

  • de venstertijden van de parkeerschijfzone in Didam te wijzigen naar maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 18:00 uur en de bijbehorende bebording aan te passen;

  • de venstertijden van de parkeerschijfzone in ’s-Heerenberg te wijzigen naar maandag tot en met zondag van 09:00 tot 18:00 uur en de bijbehorende bebording aan te passen;

  • de vergunninghouderszone in het centrum van ’s-Heerenberg uit te breiden met de Muntwal, Kerkstraat, ’s Gravenwal, Hofstraat, Oudste Poortstraat, Kellenstraat, Gasthuisplein, Stadswal, Walsteeg en een deel van de Marktstraat en de benodigde bebording E09zb en E09ze te plaatsen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

30 juli 2025

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Montferland,

J. Baltussen,

Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling & economie

Naar boven