Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van het besluit:
Op dit verkeersbesluit is de volgende wet- en regelgeving van toepassing:
- De Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
- Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- De Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Bergeijk 2024
Dat als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.
Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven.
Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Bergeijk een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”.
Dat de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten.
Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Dat in de data gedreven prioritering van de locaties het volgende is meegenomen: geaggregeerde verbruiksgegevens van reeds gerealiseerde laadlocaties in de omgeving en een data gedreven prognose van de te verwachten groei van het elektrisch vervoer in de omgeving.
Dat de laadlocaties op straat- en adresniveau zijn bepaald aan de hand van verzoeken van inwoners en de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale behoefte vanuit gemeente Bergeijk.
Dat de onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 WVW 1994, kan leiden tot het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet Milieubeheer.
Dat het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats.
Dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit.
Dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s.
Dat door het tegelijk nemen van een verzamelverkeersbesluit voor diverse locaties de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort.