Verkeersbesluit instellen diverse verkeersmaatregelen Paul Krugerstraat in Haarlem

Nr. 2025/0551055

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Paul Krugerstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Paul Krugerstraat in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Paul Krugerstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Paul Krugerstraat gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg boven geschikt is aan de verkeersfunctie;

dat de Paul Krugerstraat zich bevindt in de Transvaalwijk en is ingericht als een eenrichtingsweg voor voertuigen, fietsers en bromfietsers, van de Schoterweg richting de President Steijnstraat;

dat de Paul Krugerstraat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid van 2021-2030 is aangewezen als een ‘stedelijke plusroute’ voor fietsers, wat inhoudt dat het een belangrijke hoofdfietsroute is binnen de stad en richting de regio;

dat de straat vanwege de verouderde inrichting toe is aan een herinrichting, waarbij onder meer de verharding wordt vervangen, gescheiden riolering wordt aangebracht en het hoogspanningstracé van Qirion wordt verwijderd;

dat gelet op het huidige gebruik en de functie van de Paul Krugerstraat als hoofdfietsroute het gewenst is om de Paul Krugerstraat in te richten naar een wegprofiel waar de fietsers comfortabel door kan fietsen;

dat de Paul Krugerstraat daarom ingericht wordt als fietsstraat, waarbij fietsers in beide richtingen gebruik mogen maken van de rijbaan als belangrijkste weggebruikers en de auto te gast is;

dat er gelet op bovenstaande daarom een uitzondering voor fietsers zal worden ingesteld op de geldende eenrichtingsweg;

dat de inrichting van de Paul Krugerstraat als fietsstraat, telkens direct bij het begin van een wegvak kenbaar wordt gemaakt door middel van bord L51b ‘fietsstraat’ van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat met de inrichting naar een fietsstraat de gemiddelde gereden snelheid naar verwachting omlaag gaat en de weg verkeersveiliger wordt;

dat er uit het aantal fietsers moet blijken dat er veel van het wegvak door fietsers gebruik wordt gemaakt om te kunnen spreken van een hoofdfietsroute;

dat volgens de richtlijnen van het CROW een wegvak als fietsstraat kan worden aangemerkt, wanneer er ten minste 1.000 fietsers per etmaal passeren;

dat bij een verkeersintensiteit tot 500 motorvoertuigen per etmaal op een fietsroute de bovengeschiktheid van het fietsverkeer goed kan worden gerealiseerd, zonder aanpassingen aan het profiel;

dat hoofdfietsroutes in woonstraten vrijwel uitsluitend door bestemmingsverkeer worden gebruikt en hebben vanzelf een bovengeschiktheid van het fietsverkeer, onafhankelijk van de fietsintensiteit;

dat bij intensiteiten hoger dan 500 motorvoertuigen per etmaal het van belang is dat de fietsintensiteit hoger is dan die van het gemotoriseerd verkeer tot een maximum van 2.500 motorvoertuigen per etmaal;

dat er op basis van de telgegevens blijkt dat er aan bovenstaande richtlijnen voldaan wordt en de Paul Krugerstraat een volwaardige fietsstraat wordt;

dat fietsers nu al de dominante gebruikers zijn van de Paul Krugerstraat;

dat het de verwachting is dat na de herinrichting van de Paul Krugerstraat er voldoende tijdruimte (hiaat) ontstaat voor de voetganger om de Paul Krugerstraat over te kunnen steken;

dat gelet op bovenstaande en het feit dat de fietser de preferente gebruiker wordt, het behouden van de twee voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van de Generaal Cronjestraat niet langer wenselijk wordt geacht;

dat deze verkeersmaatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren, leefbaarheid in de wijk te waarborgen en het gebruik van de fiets in Haarlem-Noord te stimuleren;

dat de fiets een schone manier van verplaatsen is, weinig ruimte in beslag neemt en bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit van de stad;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van een uitzondering voor fietsers op de eenrichtingsweg en het verwijderen van de voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het verwijderen van twee voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 het opheffen van de twee voetgangersoversteekplaatsen op de Paul Krugerstraat, ter hoogte van de Generaal Cronjestraat;

- door middel van het plaatsen van de onderborden OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ onder de bestaande borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 partieel éénrichtingsverkeer in te stellen op de Paul Krugerstraat, tussen de Schoterweg en President Steijnstraat;

- een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets:

 

 

Aldus vastgesteld op 22 juli 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Ing. Dilshad Jabar

Afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven