Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit 30 km per uur zone Lindelaan t.h.v. Kerklaan – herinrichting Lindelaan - te Rijswijk.

25.044025

Bevoegdheidsgrondslag

De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

En

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:

• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);

• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);

• het bordenboek (VNVF);

• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

• Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll.

zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Overwegende

- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;

- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;

- dat de gemeente de aantasting van het karakter of de functie van gebieden, die door het verkeer worden veroorzaakt, wil voorkomen of beperken;

- dat het belang van verkeersveiligheid, beperking van hinder en overlast en voorkomen van aantasting van de functie van het gebied zwaarder wegen dan de kleine beperking van vrijheid en bereikbaarheid;

- dat de Lindelaan een weg is in de gemeente Rijswijk;

- dat de toegestane maximumsnelheid op de Lindelaan in de huidige situatie 50 km per uur bedraagt;

- dat de Lindelaan is aangeduid als een gebiedsontsluitingsweg met een doorgaande verkeersfunctie;

- dat in de omgeving van deze weg een basisschool, woningen en een winkelgebied gelegen zijn;

- dat naar verwachting de herinrichting van de Lindelaan fase 2 (tussen de Rembrandtkade en Haagweg) start medio september 2025;

- dat deze werkzaamheden worden gecombineerd met het vervangen van de riolering;

- dat zich in de huidige situatie een voetgangersoversteekplaats (VOP) bevindt ter hoogte van het kruispunt Lindelaan-Kerklaan;

- dat tijdens de herinrichting een VOP wordt toegevoegd aan de oostzijde van dit kruispunt, om de oversteekbaarheid te bevorderen;

- dat in de nieuwe situatie naast voetgangers ook fietsers veiliger kunnen oversteken, door het creëren van opstelruimte op een middeneiland;

- dat de Lindelaan is aangeduid als voorrangsweg in de huidige en toekomstige situatie;

- dat langsparkeren in de huidige en toekomstige situatie mogelijk blijft;

- dat de Lindelaan een belangrijke route is voor lijnbussen, ambulances, politie- en brandweervoertuigen;

- dat in oktober 2020 een motie is aangenomen in de Tweede Kamer dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 km per uur naar 30 km per uur teruggebracht moet worden, met als doel de verbetering van de verkeersveiligheid;

- dat bij deze aangenomen motie het verzoek is geweest aan gemeenten om in overleg met het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom als leidend principe wordt gehanteerd;

- dat in onderzoek van het SWOV naar voren is gekomen dat voetgangers bij een botsing van 30 km/uur met een personenauto een overlevingskans van meer dan 95% hebben, terwijl dit bij een botssnelheid van 50 km/uur ongeveer 85% is;

- dat een lagere maximumsnelheid de verkeersveiligheid dus verhoogd;

- dat de gemeente ervoor moet zorgen dat de maximumsnelheid geloofwaardig is voor de weggebruiker;

- dat een geloofwaardige snelheidslimiet een limiet is die aansluit bij de verwachtingen die het wegbeeld oproept, zodat automobilisten meer geneigd zijn zich aan de limiet te houden;

- dat de geloofwaardigheid van de maximumsnelheid na de herinrichting van de Lindelaan wordt afgedwongen met drempels, het toepassen van een afwijkende verharding en smallere rijstroken (ten opzichte van de huidige situatie);

- dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km per uur zorgt voor een langere aanrijdtijd voor ambulances en brandweervoertuigen;

- dat ook de reistijd voor de lijndiensten hierdoor langer wordt;

- dat deze nadelen zijn afgewogen in het besluit tot verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km per uur op de Lindelaan;

- dat dit tot het besluit heeft geleid dat alleen ter hoogte van het kruispunt Lindelaan-Kerklaan-Eiklaan een 30 km per uur zone wordt ingesteld tussen de Rembrandtkade en de Haagweg;

- dat dit besluit is genomen in verband met de aanwezigheid van een schoolzone en het winkelgebied Oud-Rijswijk, met een groot dagelijks aantal overstekende fietsers en voetgangers tot gevolg, die op een verkeersveilige wijze het kruispunt moeten kunnen oversteken;

- dat de algemene verbetering van de verkeersveiligheid door het instellen van een maximumsnelheid van 30 km per uur zwaarder weegt dan het belang om 50 km per uur te blijven rijden ter hoogte van het kruispunt Lindelaan-Kerklaan-Eiklaan;

- dat door het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 30 km per uur de aantasting van de functie en het karakter van het gebied wordt beperkt;

- dat door de noodzaak om de Lindelaan veiliger te maken geen zwaarder wegende belangen in het geding zijn.

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gevoerd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad Rijswijk.

 

Besluiten

 

  • 1.

    tot het instellen van een 30 km/uur zone met het plaatsen van A01-30zb en A02-30zb bebording [conform de bij dit besluit behorende tekening] ter hoogte van het kruispunt Lindelaan-Kerklaan-Eiklaan, op de Lindelaan en op de Eiklaan;

  • 2.

    tot het verwijderen van de A01-30zb en A02-30zb bebording op de Kerklaan ter hoogte van de Prins Mauritsschool [conform de bij dit besluit behorende afbeeldingen];

  • 3.

    tot het verwijderen van de A01-30zb en A02-30zb bebording op de Kerklaan ter hoogte van Kerklaan 59 [conform de bij dit besluit behorende afbeeldingen];

  • 4.

    tot het nemen van een aanvullende maatregel om de nieuwe maximumsnelheid af te dwingen, met het aanleggen van drempels

     

Rijswijk 25-7-2025

College van burgemeester en wethouders van Rijswijk

Namens deze,

Teammanager Mobiliteit en Parkeren

R. den Dulk

Mededelingen

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 31-7-2025

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk

De openingstijden zijn:

maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;

dinsdag, woensdag van 09:00 uur tot 17:00 uur;

donderdag van 09:00 uur tot 20:00 uur.

Bezwaar- en beroepsclausule

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk

Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/bezwaarschrift-indienen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven