Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen aan Beembreek ter hoogte van huisnummer 8 te Middelbeers

25.I000922

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot;

Gelet op:

  • -

    de artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

  • -

    de artikelen 8, 12, 14, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • -

    het artikel 24, lid 1, sub d, onder 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    de artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Overwegende dat:

  • -

    de betreffende wegen in beheer en eigendom van gemeente Oirschot zijn en het college op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de WVW 1994 het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit;

  • -

    de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten ligt bij het college van de gemeente Oirschot;

  • -

    het college heeft op 20 mei 2025 besloten het verkeersbesluit te publiceren met in achtneming van onderstaande overwegingen;

  • -

    het aantal elektrische voertuigen in Nederland is toegenomen en in de toekomst nog verder zal toenemen;

  • -

    elektrische voertuigen een positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit doordat zij geen CO2 en fijnstof uitstoten;

  • -

    elektrische voertuigen minder geluid produceren en daarmee een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefomgeving;

  • -

    de regering elektrisch rijden stimuleert door diverse financiële voordelen bij de aanschaf en/of bezit van een elektrisch voertuig;

  • -

    de openbare oplaadpunten ook door andere bezitters van een elektrisch/hybride voertuig gebruikt kunnen worden;

  • -

    steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Oirschot beschikken over elektrische voertuigen;

  • -

    onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in de gemeente Oirschot;

  • -

    op basis van prognoses 2030 een plankaart is opgesteld voor de gemeente Oirschot dat voorziet in het realiseren van 182 laadlocaties. De aangewezen locatie is één van die locaties;

  • -

    de betreffende laadpaallocatie in eerste instantie bepaald is op basis van een plaatsingsleidraad Vattenfall dat voorziet in (27) basiscriteria en vanuit de verschillende beheerdisciplines is de locatie nader bekeken en geschikt bevonden, zodat er een passende invulling gegeven wordt aan de Oirschotse inrichting van de openbare ruimte. Een nadere uitwerking van de analyse is weergegeven in bijlage 1 Analyse laadpaal plaatsen. In deze analyse zijn in afwijking op de standaard analyse nadere duidingen gegeven voor wat betreft enkele afgekeurde parkeer plaatsen;

  • -

    door de aanleg van een openbare laadpaal invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid om in de openbare ruimte elektrische voertuigen op te laden en daarmee de toekomstige behoefte op te vangen. Hierbij wordt indien gewenst praktisch omgegaan door in eerste instantie eerst één parkeerplaats te effecturen en pas bij een minimaal gebruik met 50 laadsessies of door 10 gebruikers of een verbruik van 500 kwh per maand de tweede parkeerplaats te effectueren;

  • -

    in de omgeving van de aangewezen locatie de alternatieve laadmogelijkheden beperkt zijn. De voorgestelde locatie draagt zorg voor een goede verdeling in de wijk en ligt logisch op de looproute voor de toekomstige gebruikers;

  • -

    de parkeerdruk in de directe omgeving als goed te betitelen is. Op basis van de parkeertelling uit 2024 blijkt dat de parkeerdruk in de aanliggende straat op de werkdagavond, als tijdens de werkdagnacht 11% is. Voor een volledig beeld zijn parkeerdruk visualisaties in bijlage 2 weergegeven die de parkeerdruk in de omgeving laten zien op zowel de werkdagavond als tijdens de werkdagnacht in 2024;

  • -

    dit maakt dat er in deze straat nog voldoende vrije parkeerplaatsen zijn en het reserveren van twee parkeerplaatsen geen onevenredige parkeerdruk ontstaat;

  • -

    de huidige weginrichting niet geschikt is voor het plaatsen van een laadpaal. Voorafgaand aan het plaatsen van de laadpaal zijn fysieke aanpassingen in de openbare ruimte noodzakelijk. De fysieke aanpassingen zorgen ervoor dat de oversteekplaats haar vrije zicht blijft behouden, dat de toegankelijkheid van de voetgangers (evt. voorzien van hulpmiddelen) optimaal blijft, dat de glasbak goed benaderbaar blijft, dat de parkeerplaatsen de juiste maatvoering krijgen. De aanpassingen vergen ook dat twee lantaarnpalen verplaatst dienen te worden, alsmede dat een boom gekapt dient te worden welke met 2 bomen wordt gecompenseerd in de nabijheid van de locatie;

  • -

    één van de beheeruitgangspunten voor een goede inrichting van de openbare ruimte is zo min mogelijk tot geen aantasting van het groen. Echter op deze locatie is de weginrichting verkeerskundig gezien onder de maat. Zo is het huidige trottoir slechts 1,10, de parkeerplaatsen zelf zijn 1,8 / 1,9 m breed en de weg is, voldoende doch, aan de krappe smalle kant. Voor de huidige locatie en omgeving wordt in de toekomst bij een reconstructie een optimalisatie verwacht. De voorgestelde fysieke aanpassing sluit al aan op de noodzakelijk optimalisatie en is daarmee toekomstbestendig;

  • -

    één van de uitgangspunten voor een zorgvuldige inrichting van de openbare ruimte is het streven om laadpalen bij voorkeur niet in het directe zicht vanuit woningen te plaatsen. Op deze locatie is het echter lastig een plek te vinden waar de laadpaal volledig aan het zicht onttrokken is, zonder dat dit ten koste gaat van het bestaande groen. De laadpaal en het verkeersbord worden geplaatst aan de overzijde van de straat, op ongeveer 15 meter afstand van woning Beembreek 8. Hoewel de voorziening vanaf die afstand enigszins zichtbaar blijft, is deze locatie in de omgeving het meest geschikt gebleken. Bij de keuze is nadrukkelijk gelet op behoud van het groen en een goede inpassing in de bestaande inrichting van de straat. Alles afwegende weegt het college het belang van het realiseren van een laadvoorziening op deze locatie zwaarder dan het nadeel van de beperkte zichtbaarheid vanuit de woning. De fysieke aanpassingen ook noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat voertuigen die er geparkeerd worden om te laden buiten de rijbaan komen te staan en op hun beurt niet het overige verkeer hinderen;

  • -

    na het besluit van het college zal buurtbeheer nog voor publicatie van het besluit worden geïnformeerd;

  • -

    niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan;

  • -

    gelet op artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van de politieregio Oost-Brabant dan wel diens gemandateerde.

Besluit:

  • 1.

    door het plaatsen van verkeersbord model E8c van Bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504, aan de Beembreek ter hoogte van hn 8 te Middelbeers twee parkeergelegenheden voor het opladen van een elektronisch voertuig aan te wijzen, conform de bij dit besluit behorende locatieschets;

  • 2.

    dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat het verkeersbord geplaatst is.

Oirschot, 9 juli 2025

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders,

secretaris

burgemeester

Mededelingen

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien via https://www.officielebekendmakingen.nl/ of www.overheid.nl.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Ondanks de zorgvuldige overwegingen kan het zijn dat u het niet eens bent met dit besluit. Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen. U kunt hiervoor bellen met de behandelend ambtenaar, wiens naam onderaan in het besluit bij ‘vragen’ staat vermeld.

Schriftelijk

Wilt u bezwaar maken, dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het bestuursorgaan van de gemeente Oirschot (het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester) dat het besluit heeft genomen. Het adres is: Postbus 11, 5688 ZG Oirschot.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;

  • een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (door de datum en ons kenmerk van het besluit te vermelden of een kopie van het besluit mee te sturen);

  • de reden waarom u bezwaar maakt;

  • de datum en uw handtekening.

Digitaal

U kunt digitaal een bezwaar indienen via onze website www.oirschot.nl onder Digitaal Loket.

U dient daarvoor te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief bij het betreffende bestuursorgaan worden ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Voorlopige voorziening

Met deze bekendmaking treedt het besluit in werking. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bij voorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is: Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U dient daarvoor te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

U kunt een verzoek om voorlopige voorziening alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt door de rechtbank griffierecht in rekening gebracht.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit verkeersbesluit kunt u tijdens kantoortijden contact opnemen met de verkeerskundige J. Beens via telefoonnummer (0499) 58 33 33 of per mail info@oirschot.nl.

Bijlage 1: Analyse laadpaal locatie aan de Beembreek t.o. hn 8

Bijlage 2: Parkeerdruk visualisaties 2024

Parkeerdruk in het 150 meter gebied is niet exact te bepalen, omdat enkele meetvlakken tellen voor de hele straat, terwijl de 150 meter grens er middenin of gedeeltelijk in valt.

Bijlage 3: Locatieschets

Naar boven