Gemeenteblad van Oirschot
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oirschot | Gemeenteblad 2025, 332594 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oirschot | Gemeenteblad 2025, 332594 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen aan Beembreek ter hoogte van huisnummer 8 te Middelbeers
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot;
de betreffende laadpaallocatie in eerste instantie bepaald is op basis van een plaatsingsleidraad Vattenfall dat voorziet in (27) basiscriteria en vanuit de verschillende beheerdisciplines is de locatie nader bekeken en geschikt bevonden, zodat er een passende invulling gegeven wordt aan de Oirschotse inrichting van de openbare ruimte. Een nadere uitwerking van de analyse is weergegeven in bijlage 1 Analyse laadpaal plaatsen. In deze analyse zijn in afwijking op de standaard analyse nadere duidingen gegeven voor wat betreft enkele afgekeurde parkeer plaatsen;
door de aanleg van een openbare laadpaal invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid om in de openbare ruimte elektrische voertuigen op te laden en daarmee de toekomstige behoefte op te vangen. Hierbij wordt indien gewenst praktisch omgegaan door in eerste instantie eerst één parkeerplaats te effecturen en pas bij een minimaal gebruik met 50 laadsessies of door 10 gebruikers of een verbruik van 500 kwh per maand de tweede parkeerplaats te effectueren;
de parkeerdruk in de directe omgeving als goed te betitelen is. Op basis van de parkeertelling uit 2024 blijkt dat de parkeerdruk in de aanliggende straat op de werkdagavond, als tijdens de werkdagnacht 11% is. Voor een volledig beeld zijn parkeerdruk visualisaties in bijlage 2 weergegeven die de parkeerdruk in de omgeving laten zien op zowel de werkdagavond als tijdens de werkdagnacht in 2024;
de huidige weginrichting niet geschikt is voor het plaatsen van een laadpaal. Voorafgaand aan het plaatsen van de laadpaal zijn fysieke aanpassingen in de openbare ruimte noodzakelijk. De fysieke aanpassingen zorgen ervoor dat de oversteekplaats haar vrije zicht blijft behouden, dat de toegankelijkheid van de voetgangers (evt. voorzien van hulpmiddelen) optimaal blijft, dat de glasbak goed benaderbaar blijft, dat de parkeerplaatsen de juiste maatvoering krijgen. De aanpassingen vergen ook dat twee lantaarnpalen verplaatst dienen te worden, alsmede dat een boom gekapt dient te worden welke met 2 bomen wordt gecompenseerd in de nabijheid van de locatie;
één van de beheeruitgangspunten voor een goede inrichting van de openbare ruimte is zo min mogelijk tot geen aantasting van het groen. Echter op deze locatie is de weginrichting verkeerskundig gezien onder de maat. Zo is het huidige trottoir slechts 1,10, de parkeerplaatsen zelf zijn 1,8 / 1,9 m breed en de weg is, voldoende doch, aan de krappe smalle kant. Voor de huidige locatie en omgeving wordt in de toekomst bij een reconstructie een optimalisatie verwacht. De voorgestelde fysieke aanpassing sluit al aan op de noodzakelijk optimalisatie en is daarmee toekomstbestendig;
één van de uitgangspunten voor een zorgvuldige inrichting van de openbare ruimte is het streven om laadpalen bij voorkeur niet in het directe zicht vanuit woningen te plaatsen. Op deze locatie is het echter lastig een plek te vinden waar de laadpaal volledig aan het zicht onttrokken is, zonder dat dit ten koste gaat van het bestaande groen. De laadpaal en het verkeersbord worden geplaatst aan de overzijde van de straat, op ongeveer 15 meter afstand van woning Beembreek 8. Hoewel de voorziening vanaf die afstand enigszins zichtbaar blijft, is deze locatie in de omgeving het meest geschikt gebleken. Bij de keuze is nadrukkelijk gelet op behoud van het groen en een goede inpassing in de bestaande inrichting van de straat. Alles afwegende weegt het college het belang van het realiseren van een laadvoorziening op deze locatie zwaarder dan het nadeel van de beperkte zichtbaarheid vanuit de woning. De fysieke aanpassingen ook noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat voertuigen die er geparkeerd worden om te laden buiten de rijbaan komen te staan en op hun beurt niet het overige verkeer hinderen;
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien via https://www.officielebekendmakingen.nl/ of www.overheid.nl.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Ondanks de zorgvuldige overwegingen kan het zijn dat u het niet eens bent met dit besluit. Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen. U kunt hiervoor bellen met de behandelend ambtenaar, wiens naam onderaan in het besluit bij ‘vragen’ staat vermeld.
Wilt u bezwaar maken, dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het bestuursorgaan van de gemeente Oirschot (het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester) dat het besluit heeft genomen. Het adres is: Postbus 11, 5688 ZG Oirschot.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
U kunt digitaal een bezwaar indienen via onze website www.oirschot.nl onder Digitaal Loket.
U dient daarvoor te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.
Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief bij het betreffende bestuursorgaan worden ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Met deze bekendmaking treedt het besluit in werking. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bij voorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is: Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U dient daarvoor te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.
U kunt een verzoek om voorlopige voorziening alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt door de rechtbank griffierecht in rekening gebracht.
Voor meer informatie over dit verkeersbesluit kunt u tijdens kantoortijden contact opnemen met de verkeerskundige J. Beens via telefoonnummer (0499) 58 33 33 of per mail info@oirschot.nl.
Bijlage 1: Analyse laadpaal locatie aan de Beembreek t.o. hn 8
Bijlage 2: Parkeerdruk visualisaties 2024
Parkeerdruk in het 150 meter gebied is niet exact te bepalen, omdat enkele meetvlakken tellen voor de hele straat, terwijl de 150 meter grens er middenin of gedeeltelijk in valt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-332594.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.