Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid van 60 km/u op de Woudenbergseweg, tussen komgrens en beheergrens provincie, in de gemeente Zeist

Datum: 24 juli 2025

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is middels het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager Beheer Openbare Ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

1. De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

2. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een negatief advies afgegeven. De politie geeft aan dat de maximumsnelheid niet in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse. Vanuit het CROW zijn geen richtlijnen bekend hoe GOW60 in te richten en het is dus niet mogelijk om te controleren of de weg aan de inrichtingseisen vanuit de CROW voldoet. Handhaving op de geplaatste borden A1-60 is wel juridisch mogelijk.

De gemeente Zeist is van mening dat door aan te sluiten op de weginrichting en maximumsnelheid van de aangrenzende provinciale wegen er juist sprake is van een uniforme, herkenbare situatie. Dit leidt tot minder snelheidsverschillen en lagere snelheden in het algemeen, waardoor de verkeersveiligheid bevordert.

Motivering

De wegen genoemd in dit besluit zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. Daarnaast zijn deze wegen gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Zeist en in beheer bij de gemeente Zeist. De gemeentelijke wegencategorisering van Zeist sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Woudenbergseweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.

Landelijk beleid

Ten behoeve van het creëren van een veilige verkeersomgeving worden in Nederland de principes van Duurzaam Veilig toegepast bij het categoriseren en inrichten van wegen. Duurzaam Veilig gaat ervanuit dat de verkeersomgeving zo is ingericht dat er geen ernstige ongevallen kunnen gebeuren. Daarbij staan drie ontwerpprincipes centraal:

- Functionaliteit van wegen: de functie van de weg;

- (Bio)mechanica: het gebruik van de weg, zowel qua type voertuigen en de eigenschappen van die voertuigen als de rijrichtingen;

- Psychologica: de relatie tussen de inrichting van de weg en de gebruiker van die weg en wat die gebruiker kan en mag verwachten.

Duurzaam Veilig gaat ervan uit dat door te kijken naar deze ontwerpprincipes, op een weg functie, gebruik en inrichting in overeenstemming met elkaar gebracht kunnen worden, waardoor een veilige verkeersomgeving ontstaat. Op basis hiervan wordt in Nederland buiten de bebouwde kom onderscheid gemaakt tussen de volgende wegtypes:

- De erftoegangsweg (ETW60), waar de uitwisselingsfunctie centraal staat. De wegen liggen in het landelijk gebied en polders én bestaan veelal uit historische wegen op dijken en langs landerijen en bossen. Hier geldt doorgaans een maximumsnelheid van 60 km/uur.

- De gebiedsontsluitingsweg (GOW80), waar de uitwisselingsfunctie op kruispunten en de stroomfunctie op wegvakken centraal staan. Dit type weg heeft voor het langzaam verkeer parallelvoorzieningen in de vorm van een parallelweg of fiets/bromfietspad. Hier geldt doorgaans een maximumsnelheid van 80 km/uur.

Landelijke ontwikkelingen en inzichten hebben ertoe geleid dat buiten de bebouwde kom een nieuwe wegcategorie is ontstaan in de vorm van de gebiedsontsluitingsweg 60 km/uur (GOW60). De provincie Utrecht heeft hiervoor inmiddels een afwegings- en inrichtingsmethodiek vastgesteld.

Zeists beleid

Op 14 maart 2025 is het ‘Wegencategoriseringsplan Gemeente Zeist’ openbaar geworden. Hierin is vastgesteld dat alle bij de gemeente in beheer zijnde gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet krijgen van 60 km/uur. In 2025 gaat de provincie Utrecht de snelheid op de N224 (ten oosten van de rotonde De Krakeling) verlagen van 80 naar 60 km/uur. In juli 2022 heeft de Provincie Utrecht het Netwerkperspectief provinciale wegen 2040 vastgesteld.

De N224 tussen de Krakelingweg in Zeist en de Doornseweg (N227) in Woudenberg is een van de wegen die is genoemd in het Netwerkperspectief. Deze weg komt in aanmerking voor een snelheidsverlaging van 80 naar 60 km/uur. De gemeente Zeist wil hierbij aansluiten door op het gemeentelijke deel van de Woudenbergseweg buiten de bebouwde kom (tussen beheergrens provincie Utrecht tot aan de bebouwde komgrens van Zeist) eveneens de snelheid te verlagen van 80 naar 60 km/uur.

Extra argument om de snelheid te verlagen is dat langs de weg veel bomen aanwezig zijn, waarbij de afstand tussen de bomen en de rijbaan in veel gevallen ongeveer 3 meter is. Voor een snelheid van 80 km/uur is een zogeheten obstakelvrije afstand van 6 meter nodig.

Nieuwe kruispunt Woudenbergseweg - Jagersingel

Op de Woudenbergseweg ligt een kruispunt geregeld door verkeerslichten met de Jagersingel, welke toe is aan onderhoud. Dit kruispunt wordt, op basis van onafhankelijk onderzoek, heringericht als rotonde (zie separaat verkeersbesluit). De rotonde is als voorkeursvariant naar voren gekomen op basis van onderstaande conclusies:

- Een enkelstrooksrotonde kan het verkeersaanbod in 2040 nog goed afwikkelen

- De rotonde zorgt voor circa 20 seconden minder verliestijd voor zowel het auto- als fietsverkeer

- Op het bestaande kruispunt bestaat een hoog risico op ernstige ongevallen

- Een rotonde zorgt voor een lager ongevalsrisico ten opzichte van een kruispunt met verkeerslichten, omdat de kans op ernstige letselongevallen afneemt door de lagere snelheid voor autoverkeer.

Op basis van bovenstaande uitgangspunten voor het realiseren van een rotonde, in combinatie met het verlagen van de snelheid op de N224 (ten oosten rotonde De Krakeling) van 80 naar 60 km/uur en het ‘Wegencategoriseringsplan Gemeente Zeist’ is besloten om de snelheid op de Woudenbergseweg te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur.

In lijn met het wegprofiel van de gebiedsontsluitingswegen van de provincie Utrecht met een maximumsnelheid van 60 km/uur wordt het wegprofiel van de Woudenbergseweg aangepast. De kantmarkering wordt aangepast in een 3-1 markering. De asmarkering wordt vormgegeven als een dubbele doorgetrokken streep met daartussen een paarse streep.

De snelheidsverlaging van 80 km/uur naar 60 km/uur wordt opgeheven door middel van het verwijderen van verkeersborden A1-60 begin en eind van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Jagersingel en het plaatsen van verkeersborden A1-60 begin en eind van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Woudenbergseweg tussen de komgrens en de beheergrens met de provincie Utrecht.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen, strekken de hiervoor genoemde maatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen. De positieve effecten van het verlagen van de maximumsnelheid en de daarmee gediende belangen worden van groter belang geacht dan de beperking van de vrijheid van het verkeer in de vorm van het met een lagere snelheid gebruik mogen maken van de in dit besluit genoemde wegen en de eventuele nadelige gevolgen daarvan.

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

- door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken markering op de Woudenbergseweg, tussen de aansluiting met de Krakelingweg en de bebouwde komgrens, een verbod in te stellen voor bestuurders om zich links van deze doorgetrokken markering te bevinden;

- door middel van het verwijderen van begin/eind zoneborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 tot het opheffen van een begin en eind 60 km/uur zone op de volgende locaties:

* noordelijke tak van de Jagersingel op het kruispunt Woudenbergseweg - Jagersingel;

* zuidelijke tak van de Jagersingel op het kruispunt Woudenbergseweg - Jagersingel;

- door middel van het verwijderen van verkeersborden A1-60 en A2-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 tot het opheffen van een maximumsnelheid 60 km/uur op de volgende locatie:

* westelijke tak van de Woudenbergseweg op het kruispunt Woudenbergseweg - Krakelingweg;

- door middel van het plaatsen van begin/eind zoneborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 tot het instellen van een begin en eind 60 km/uur zone op de volgende locaties:

* Krakelingweg direct ten noorden van de aansluiting met de Woudenbergseweg;

* Woudenbergseweg ter hoogte van de beheergrens met de provincie

* Woudenbergseweg ter hoogte van de komgrens in oostelijke richting.

Situatieschets

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

teammanager Beheer Openbare Ruimte

Annemarie Wolters

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • 1.

    de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven