Gemeenteblad van Nunspeet
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nunspeet | Gemeenteblad 2025, 330925 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nunspeet | Gemeenteblad 2025, 330925 | beleidsregel |
Beleidsregel beheer digitaal berichtenverkeer Gemeente Nunspeet
De burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;
Overwegende dat het noodzakelijk is beleid te formuleren inzake het bewaren van digitaal berichtenverkeer ingevolge de Wet open overheid en uitspraak van de Raad van State van 20 maart 2019.
Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet Bestuursrecht;
en de Wet open overheid en de Archiefwet 1995.
Vast te stellen de beleidsregel beheer digitaal berichtenverkeer
De gemeente Nunspeet werkt optimaal digitaal. Zo kunnen inwoners 24/7 zaken doen met de gemeente en kunnen medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Communicatie, zowel intern als met inwoners, verloopt grotendeels via digitale kanalen. Ingevolge de Wet open overheid en uitspraak van de Raad van State van 20 maart 2019, alsmede het Informatiebeleidsplan 2024-2028 en Kwaliteitssysteem informatiebeheer, dient beleid vastgesteld te worden voor het beheer van dit digitale berichtenverkeer. Het beleid omtrent bewaring, vernietiging en ontsluiting van digitaal berichtenverkeer omvat 3 categorieën, te weten het e-mailverkeer, het app-verkeer (via WhatsApp en andere berichtenapps), en verkeer via online media (sociale media en webchat).
Digitale veranderingen gaan snel en het is van belang dat hier alert en flexibel op ingespeeld wordt. Mochten ontwikkelingen op wettelijk of juridisch vlak, dan wel op technisch of organisatorisch gebied, nopen tot een aanpassing in de inhoud van de beleidsregel, dan zal hiertoe een gewijzigde versie worden gepubliceerd.
De Woo regelt het recht op informatie van de overheid. De Woo stelt daarbij voorop dat toegang tot publieke informatie een recht is dat in beginsel aan eenieder in gelijke mate toekomt. De Woo heeft als uitgangspunt 'openbaar, tenzij...'. De toegang tot informatie dient in eerste plaats ter bescherming van de democratische recht van de burger en ten tweede brengt het toenemende belang van informatie in het digitale tijdperk met zich mee dat burgers nog beter in staat moeten zijn om controle uit te oefenen op de overheid. Ook digitaal berichtenverkeer valt in beginsel onder het bereik van de Woo.
Op grond van de Archiefwet is de gemeente Nunspeet ervoor verantwoordelijk dat de archiefbescheiden die ze onder zich heeft, in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en bewaard en zorg draagt voor de vernietiging of overbrenging hiervan, in overeenstemming met de wet. Ook digitale berichten zijn in de regel archiefbescheiden en vallen onder de Archiefwet.
In het vierde kwartaal van 2025 worden de BIO2 en Cbw van kracht. Vooruitlopend op deze twee wetten, hanteert de gemeente in deze beleidsregel al de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO2) als basis voor het inrichten en onderhouden van maatregelen voor het waarborgen van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van haar bedrijfsgegevens.
Voor het beheer van het digitaal berichtenverkeer neemt de gemeente Nunspeet de Capstone-methodiek als basis en uitgangspunt. Volgens de Capstone-methodiek wordt e-mailverkeer in mailboxen van als zodanig geïdentificeerde sleutelfunctionarissen automatisch bewaard. Daarnaast wordt e-mail in mailboxen van alle overige medewerkers (niet-sleutelfunctionarissen) enige tijd automatisch bewaard om te kunnen voldoen aan verplichtingen vanuit de Wet open overheid met betrekking tot Woo-verzoeken. Het voordeel van deze methodiek is dat e-mail van niet-sleutelfunctionarissen niet langdurig bewaard hoeft te worden.
De gemeente Nunspeet breidt het toepassingsgebied van de Capstone-methodiek uit naar het overige digitale berichtenverkeer (via berichtenapps en online media). Wat wil zeggen dat de gemeente ook daar het onderscheid tussen wel en niet-sleutelfunctionarissen aanhoudt. Dit zorgt voor een zoveel mogelijk eenduidig kader en proces voor de archivering van het totale digitale berichtenverkeer.
4.2 VNG-Selectielijst en sleutelfunctionarissen
In de VNG Selectielijst e-mailbewaring gemeentelijke en intergemeentelijke organen 2024 worden 4 categorieën e-mailverkeer onderscheiden met de volgende bewaartermijnen, welke de gemeente Nunspeet overneemt:
In de selectielijst e-mailbewaring zijn de volgende voor de gemeente Nunspeet relevant zijnde sleutelfunctionarissen aangemerkt: leden van het college van burgemeester en wethouders; ambtelijk topfuncties, te weten de gemeentesecretaris, algemeen directeur, domeinmanagers; compliancy officers (CISO, FG en concerncontroller) en raadsgriffiers.
Vanaf het moment dat een e-mail verzonden of ontvangen is, geldt de standaard bewaartermijn van de VNG-Selectielijst voor e-mailbewaring. De VNG-Selectielijst en dus de wettelijke grondslag voor Capstone geldt vanaf het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregel. Deze termijnen gelden voor e-mailverkeer in mailboxen en staan dus los van de gehanteerde zaak- of procesgerichte termijnen in het gemeentelijke zaak- en archiefsysteem. Door het e-mailverkeer te ordenen naar mailboxen wordt e-mail integraal gewaardeerd en niet de afzonderlijke berichten of de achterliggende processen. Dit maakt de selectie in praktijk beter uitvoerbaar.
Bovengenoemde bewaartermijnen gelden niet voor privé e-mails en e-mails die niet verbonden zijn aan de uitvoering van een gemeentelijk proces. Deze horen niet in het e-mailarchief thuis en behoren handmatig verwijderd te worden. Voor sleutelfunctionarissen geldt hierbij het proces zoals toegelicht in 5.1.
Artikel 5. Organisatorische aanpak
Het gemeentelijke team Informatie, cluster Proces en Zaken, is belast met het nemen van technische en organisatorische maatregelen om aangemerkt digitaal berichtenverkeer veilig te kunnen bewaren en beheren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van (vertrouwelijke) zaken in het zaak- en archiefsysteem van de gemeente Nunspeet.
De medewerkers Proces en Zaken onderscheiden het digitale berichtenverkeer op basis van de volgende 3 categorieën:
Digitaal berichtenverkeer dat op grond van de Wet open overheid openbaar wordt gemaakt wordt, afhankelijk van de inhoud van het verzoek en inhoud van het berichtenverkeer, geanonimiseerd gepubliceerd.
Hieronder volgt een uiteenzetting op hoofdlijnen van de organisatorische aanpak voor de 3 categorieën digitaal berichtenverkeer. Deze afspraken worden geborgd in het indiensttreding-, doorstroom- en uitdiensttredingproces. Met behulp van het vastgestelde Kwaliteitssysteem informatiebeheer wordt doorlopend de kwaliteit van het informatiebeheer bewaakt en verbetert.
In het Protocol beheer digitaal berichtenverkeer wordt de beschreven aanpak nader uitgewerkt op functie/rol en taak voor zowel het proces voor sleutelfunctionarissen als voor overig personeel.
Archivering, ofwel selectie, vernietiging en bewaring van e-mails van sleutelfunctionarissen wordt alleen uitgevoerd door geautoriseerd personeel, op basis van een wettelijke verplichting. Voor de vernietiging van e-mailverkeer dat niet in het zaaksysteem is opgenomen worden geen vernietigingslijsten gemaakt.
Het uitvoeren van een zoekslag op e-mails van sleutelfunctionarissen wordt eveneens alleen gedaan door geautoriseerde personen, op basis van een wettelijke verplichting. In het Protocol digitaal berichtenverkeer staat vastgelegd welke functionele rollen onder welke voorwaarden mailboxen en/of (vertrouwelijke) zaken in het zaaksysteem kunnen doorzoeken.
Voor WhatsApp (Business) bestaat de mogelijkheid chatgesprekken inclusief eventuele bijlagen te exporteren. Het op te slaan app-verkeer wordt door de medewerker van Proces en Zaken van TXT-formaat naar PDF-A geconverteerd. Daarmee is de integriteit van de inhoud geborgd en worden de bijlagen veiliggesteld. Het bestand kan vervolgens worden opgeslagen in een vertrouwelijke zaak en/of bij de relevante zaak in het zaak- en archiefsysteem.
De publieke sociale media-accounts van de gemeente Nunspeet en van individuele bestuursleden worden doorlopend gearchiveerd via Archiefweb. Voor verkeer via online media bestaat daarnaast de mogelijkheid om aangemerkte chatgesprekken met inwoners te exporteren vanuit de online media beheertool. Het op te slaan berichtenverkeer wordt door de medewerker Communicatie in XLSX-formaat beschikbaar gesteld aan de medewerker Proces en Zaken, die deze naar PDF-A converteert. Daarmee is de integriteit van de inhoud geborgd. Het bestand kan vervolgens veilig worden opgeslagen bij de relevante zaak in het zaak- en archiefsysteem.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet in de vergadering van 15 juli 2025
C.W.J. Blom, burgemeester
Mr. A.Heijkamp, gemeentesecretaris
Instrumenten en diensten rondom chatberichten archiveren, Rijksoverheid.Chatberichten archiveren | Archiveren | Open Overheid.
Handreiking Archivering tekstberichten, zoals SMS- en WhatsAppberichten [Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Den Haag, september 2020].
Uitspraak Raad van State 20 maart 2019, ECLI:NL:RVS:2019:899. . ECLI:NL:RVS:2019:899, Raad van State, 201800258/1/A3
VNG Selectielijst e-mailbewaring gemeentelijke en intergemeentelijke organen 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-330925.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.