Gemeenteblad van Huizen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Huizen | Gemeenteblad 2025, 329948 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Huizen | Gemeenteblad 2025, 329948 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
De raad van de gemeente Huizen;
in vergadering bijeen op 11 juli 2025, welke een voortzetting was van de raadsvergadering van 10 juli 2025;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 juni 2025;
gelet op de artikel 147 en 149 Gemeentewet,
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Belanghebbenden: degenen wiens belang rechtstreeks bij een besluit omgevingsvergunning is betrokken en daarom bezwaar daarop mogen maken, te weten eenieder die woonachtig is binnen een straal van 100 meter vanaf de betreffende boom en/of die zicht heeft op de betreffende boom, of een belangenvereniging met een relevante, specifieke doelstelling;
Beschermd dorpsgezicht: een samenhangende groep van objecten, gebouwen en monumenten met een cultuurhistorische waarde die als zodanig zijn aangeduid in het (tijdelijk) omgevingsplan en die behouden moet blijven. De bescherming is bedoeld om de cultuurhistorische kwaliteiten te behouden bij ruimtelijke ontwikkelingen of (her)inrichting van het gebied;
Beschermwaardige boom: individuele boom die beschermwaardig is vanwege zijn leeftijd of stamdiameter, locatie, of die als gedenkboom is aangeplant en zodanig gemarkeerd is. Ook een boom die is geplant in het kader van herplantplicht na het vellen van een beschermwaardige boom wordt vanaf aanplant beschouwd als beschermwaardige boom;
Bomen Effect Analyse (BEA): een gestandaardiseerde beoordeling door een boomtechnisch deskundige, van de mogelijk nadelige effecten van een ruimtelijke ontwikkeling of (her)inrichting nabij bomen. Hierbij wordt de bestaande situatie van de bomen geanalyseerd en worden alle risico’s voor het te handhaven bomenbestand geïnventariseerd;
Boomtechnisch deskundige: een theoretisch en praktisch deskundige op het gebied van bomen, een gecertificeerd Boomveiligheidscontroleur, Data inspecteur bomen (DIB), European Tree Worker (ETW) of European Tree Technician (ETT). Het is een vakbekwame specialist met minimaal het certificaat Boomveiligheid van Groenkeur of een gelijkwaardige certificering;
Dunnen: het verwijderen van boomvormers uit een houtopstand als onderhoudsmaatregel, ter bevordering van de groei van de overblijvende houtopstand, waarbij geen oppervlakte verloren gaat van de betreffende houtopstand. Dunnen is een beheersmaatregel en wordt niet onder het begrip ‘vellen’ geschaard;
Bomenfonds: gemeentelijk fonds voor de financiële compensatie van bomen die met vergunning voor vellen zijn verwijderd en niet herplant kunnen worden, of onrechtmatig zonder vergunning zijn verwijderd en niet herplant kunnen worden, of onrechtmatig zijn verwijderd (beschadiging van andermans eigendom), en voor gemeentelijke bomen die conform beleid zijn verwijderd en niet herplant kunnen worden;
Nazorg: het periodiek controleren van bomen in de eerste 3 jaar na aanplant op onder meer vochtbehoefte en zuurstofwaarden en eventueel andere essentieel te treffen maatregelen om de boom een gezonde start te geven. Wanneer een boom gedurende een nazorgperiode van 3 jaar niet of niet goed aanslaat, is betreffende plantplichtige verplicht de boom te vervangen voor dezelfde soort en plantmaat en gaat opnieuw een periode van 3 jaar nazorg in;
Vellen: handelingen, zoals rooien, kappen, rigoureus snoeien (meer dan 25 procent van het kroonvolume) bijvoorbeeld voor de eerste keer knotten of kandelaberen of kandelaren van een boom of houtopstand, met inbegrip van verplanten, alsmede het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging van de boom of houtopstand tot gevolg kunnen hebben.
Artikel 3: Toegestane afstand tussen bomen/houtopstanden en de grenzen van naburige erven
De toegestane afstand tot de erfgrens van 2 meter voor bomen en 0,5 meter voor heesters en heggen, als bedoeld in artikel 42, eerste en tweede lid van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, bedraagt in de daartoe op de Groene Kaart aangewezen gebieden in afwijking op de bepaling voor bomen 0,5 meter en voor heesters en heggen nihil.
Bij activiteiten aan of bij beschermwaardige bomen wordt het belang van deze activiteit afgewogen tegen de voor gemeente Huizen belangrijke groene waarden die op de betreffende locatie gelden, zoals vastgelegd in het geldende bomenbeleid en op de plankaart. Een vergunning kan worden geweigerd in het belang van:
Artikel 9: QuickScan en Bomen Effect Analyse bij ruimtelijke ontwikkeling
Indien uit de QuickScan blijkt dat bomen aanwezig zijn én deze redelijkerwijs negatief beïnvloed kunnen worden door de ruimtelijke ontwikkeling en/of werkzaamheden daaromtrent, moet een volledige Bomen Effect Analyse (BEA) worden uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige op basis van zowel het Voorlopig Ontwerp als het Definitief Ontwerp.
De BEA omvat in ieder geval een duidelijke beschrijving van de ruimtelijke ontwikkeling, de aanwezige bomen, de locatie van het project en een reële planning, en wordt opgesteld door of namens dan wel met toestemming van degene die krachtens zakelijk recht of publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de bomen en/of beplanting te beschikken.
Artikel 10: Indienen vergunningaanvraag
De aanvrager levert bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken en documenten:
welke alternatieven voor het behouden van de boom/bomen, in de vorm van boomsparende maatregelen, verplanting, of mitigerende maatregelen, zijn onderzocht en niet houdbaar zijn bevonden;
Een compensatieplan (artikel 12) met een voorstel voor duurzame, kwalitatieve compensatie, conform beleid, van de verloren gaande boom/bomen, door middel van gelijkwaardige herplant en/of financiële compensatie.
In aanvulling op het bepaalde in lid 2 levert de aanvrager aan:
een afschrift van een recente boomveiligheidscontrole van maximaal 3 jaar oud, in opdracht van de aanvrager uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige met minimaal certificaat Boomveiligheid van Groenkeur of gelijkwaardig, als de aanvraag is ingediend voor vellen vanwege sterk teruglopende kwaliteit of conditie, gelet op het belang van het voorkomen van letsel of ernstige schade;
een rapportage van een recente Bomen Effect Analyse (BEA) van maximaal 1 jaar oud, in opdracht van de aanvrager uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige met minimaal het certificaat Boomveiligheid van Groenkeur of gelijkwaardig, als de aanvraag is ingediend voor vellen van een boom in het kader van een ruimtelijke ontwikkeling, wat aantoonbaar niet op een boomsparende manier kan worden uitgevoerd.
Artikel 11: Herplantplicht, instandhoudingsplicht, illegale kap en overige voorschriften
Bij het vellen van een boom of meerdere bomen zonder benodigde vergunning als bedoeld in artikel 7 (verbod op vellen beschermwaardige bomen), legt het college een herplantplicht op waarmee de gevelde boomwaarde wordt gecompenseerd. Hiervoor gelden de richtlijnen uit de actuele versie van het Handboek Bomen van het Norminstituut Bomen.
Indien herplant in natura niet mogelijk is, is een financiële compensatie van de boomwaarde conform onderstaande vervangingsladder verplicht.
In het compensatieplan wordt het volgende bepaald:
Een beheerplan voor de eerste drie jaren, gerekend vanaf de aanplant, waarin onder andere is opgenomen de termijn voor de eerste aanplant, inboetperioden, aanwijzingen voor plantgatvoorbereiding, verzorging- en groeibevorderende maatregelen, welk plantmateriaal, welke soort, de stamomtrek en het aantal;
Als de waarde van de beplanting niet kan worden bepaald door middel van de richtlijnen in het geldende bomenbeleid, of bij onduidelijkheid of onenigheid over de daaruit voortvloeiende waarde, wordt een aanvullende waardebepaling uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige in het bezit van het DIB certificaat, conform de meest recente richtlijnen van Handboek bomen.
Artikel 14: Bestrijding van boomziekten
Indien zich op een terrein één of meer bomen bevinden die naar het oordeel van het college gevaar opleveren van verspreiding van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders, zoals insecten, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het college is aangeschreven, verplicht binnen de bij aanschrijving vast te stellen termijn de boom of houtopstand te vellen.
De gevelde boom of houtopstand dient conform de richtlijnen van de gemeente, direct zodanig te worden behandeld dat verspreiding van de boomziekte wordt voorkomen. Het is verboden gevelde bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren, indien het een boomsoort betreft die een boomziekte of de schadelijke gevolgen daarvan kan verspreiden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-329948.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.