Verkeersbesluit spoorfietspad

Zaak nr. 5576018

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegende:

dat het vrijliggende pad tussen de Anklaarseweg en de gemeentegrens van Epe in beheer is bij de gemeente Apeldoorn;

dat bovengenoemde weg, een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;

dat dit vrijliggende pad aangewezen is als onverplicht fietspad met borden G13. De status van de route blijft met dit besluit ongewijzigd;

dat dit een fietsroute betreft over het voormalige spoortracé tussen Apeldoorn en Vaassen, de zogenaamde Baronnenroute;

dat de gemeente de fietsroute wil verbeteren en veiliger wil maken;

dat het fietspad wordt verbreed en met name de kruispunten op deze route veiliger ingericht worden;

dat de fietser voorrang krijgt op deze gehele route, daarmee wordt eenduidigheid voor de fietser gecreëerd;

dat om op alle kruispunten een veilige oversteek te kunnen realiseren een aantal aanvullende maatregelen nodig zijn:

 

  • 1.

    Op alle kruispunten met de Baronnenroute, buiten de bebouwde kom, wordt de snelheid op de kruisende wegen verlaagd van 60 km/uur naar 30 km/uur. Ondersteund door snelheidsremmende maatregelen waardoor een inrichting passend bij de maximum snelheden ontstaat. De snelheidsverlaging wordt toegepast op de volgende wegen: Plasweideweg, Wenumsedwarsweg, Marleweg, Ramsbrugweg en de Groeneveltweg. De snelheidsverlaging is beperkt in lengte, en alleen ter hoogte van het kruispunt met het fietspad.

  • 2.

    Ter hoogte van de Papegaaiweg wordt de ligging van de hoofdrijbaan aangepast zodat het fietspad haaks gekruist wordt. Deze maatregel wordt genomen om het zicht op het fietspad te vergroten. Ondanks de uitbuiging van de Papegaaiweg is het zicht op het fietspad nog niet optimaal. Om de veiligheid te waarborgen wordt daarom de voorrang geregeld met een stopkruising. Middels borden B7 wordt het gemotoriseerde verkeer tot stoppen gedwongen en voorrang te verlenen aan de kruisende fietsers.

  • 3.

    Ter hoogte van de Astaweg is een uitbuiging van de hoofdrijbaan niet mogelijk. Om de oversteek wel veilig te houden voor fietsers is een afsluiting van de Astaweg voor gemotoriseerd verkeer gewenst. Deze maatregel is mogelijk aangezien de Astaweg geen belangrijk onderdeel in het wegennetwerk vormt. Er zijn voldoende alternatieven aanwezig en de omrijd-afstanden zijn beperkt. De afsluiting wordt uitgevoerd met een verzinkbare paal.

  • 4.

    Om ongewenst verkeer te voorkomen, als gevolg van de afsluiting van de Astaweg, wordt de onverharde weg tussen de Oude Zwolseweg en de Papegaaiweg (tussen huisnummer 107 en 111) ook afgesloten. Door het plaatsen van een hek op de weg wordt hier het doorgaande gemotoriseerd verkeer onmogelijk maakt.

dat deze maatregelen worden genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat omwonenden van de Astaweg zich zorgen maken over extra verkeer op omliggende wegen, meer geluid en de bereikbaarheid van autobedrijf Hennekes voor vrachtwagens. De gemeente is hierover in gesprek gegaan met het autobedrijf en is een oplossing overeengekomen: een op afstand bedienbare afsluiting. Op deze wijze is het mogelijk om een afsluiting voor al het verkeer te realiseren en tegelijkertijd het vrachtverkeer vanaf dit bedrijf via de Astaweg weer naar de Papegaaiweg af te wikkelen zodat er niet gekeerd hoeft te worden op de Oude Zwolseweg;

dat het verbeteren van de fietsroute bijdraagt aan de mobiliteitsdoelstellingen van Apeldoorn, om fietsgebruik te stimuleren. Conform het beleid uit de verkeersvisie 2016-2030. Zowel het verbreden van het pad als het in de voorrang zetten van de fietsers draagt bij aan een verbeterde (regionale) fietsroute;

dat de gemeente Epe voor haal deel vergelijkbare maatregelen treft om de gehele fietsroute (Apeldoorn-Vaassen) te verbeteren. Met de aanpak van de gehele route de fietsverbinding een volwaardiger alternatief vormt voor de verbinding met de auto;

dat deze maatregel wordt genomen om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade voor omwonenden te beperken en de leefbaarheid te verbeteren;

dat gelet op artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat gelet op artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 er een verkeersbesluit dient te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 de maatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

Dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het verbeteren van de fietsroute, het aanpassen van de voorrangssituaties als ook ten aanzien van de aanvullende maatregelen die nodig zijn voor een veilige oversteek. Maar bezwaren heeft op de handhaafbaarheid van het onverplichte fietspad, doordat handhaving zeer beperkt zal plaats vinden, terwijl de vormgeving van het pad wellicht ook een stimulans voor gebruik door bromfietsers / scooters / snorfietsers en speedpedelecs kan betekenen.

Dat vanuit het college is overwogen om naar aanleiding van het gedeeltelijk negatieve politie advies, de status van het fietspad aan te passen naar verplicht fietspad of (brom)fietspad. Zodat er minder beroep op handhaving nodig zou zijn. Maar heeft besloten daar op dit moment geen vervolg aan te geven. Ontwikkelingen in de toekomst kunnen altijd aanleiding zijn om dit te heroverwegen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders besluiten:

 

  • 1.

    de voorrang op het onverplichte fietspad tussen de Anklaarseweg en de gemeentegrens Epe te regelen dusdanig dat het fietsverkeer op het fietspad voorrang heeft op het verkeer op de kruisende wegen;

     

    * op het kruispunt van het spoorfietspad met de Papegaaiweg door het plaatsen van de borden B7 (stopbord) met onderborden OB503OB02 en het aanbrengen van een stopstreep.

    • *

      op alle andere kruispunten van het spoorfietspad door het plaatsen van de borden B6 (verleen voorrang) met onderborden OB503OB02 en het aanbrengen van haaientanden.

    • *

      op alle kruispunten worden de bestaande voorrangsborden B6 en haaientanden verwijderd.

 

  • 2.

    de snelheid op de Plasweideweg, Wenumsedwarsweg, Marleweg, Ramsbrugweg en de Groeneveltweg te verlagen van 60 km/uur naar 30 km/uur ter hoogte van de kruisingen met het spoorfietspad. Door het plaatsen van de borden A1 op de kruisende wegen;

  • 3.

    het afsluiten voor gemotoriseerd verkeer van de Astaweg ter hoogte van het spoorfietspad. Door het plaatsen van een fysieke afsluiting middels een paaltje.

  • *

    Tevens door het verwijderen van de vooraankondiging van de tonnage- en breedtebeperking op het kruispunt Astaweg/ Papegaaiweg. Welke van kracht zijn op de Oude Zwolseweg ter hoogte van de watermolen.

  • 4.

    de noordzijde van de onverharde weg gelegen tussen Papegaaiweg 107-111 en de Oude Zwolseweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Door het plaatsen van een fysieke afsluitingen middels een hek.

Alle in dit besluit genoemde borden zijn conform Bijlage I van het RVV 1990.

17 januari 2025

namens de burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

 

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

 

Bezwaarclausule:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bezwaar maken tegen dit besluit. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking te versturen naar de gemeente Apeldoorn, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op Externe link: www.apeldoorn.nl (digitaal loket).

 

Bijlage:

Situatieschetsen

Naar boven