Verplaatsen bushalte Jan van Houtkade

(Verkeersbesluit ter wijziging van het “Verkeersbesluit verplaatsen bushalte Jan van

Houtkade” van 29 oktober 2024,  bekendgemaakt op 1 november 2024 in Gemeenteblad 2024 nr. 460125)

Situatietekening: Bushalte Jan van Houtkade 02-06-2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Overwegende dat

Gelet op hoofdstuk II van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens,

de Jan van Houtkade langs de zuidrand van de Leidse binnenstad ligt, aan het water de Zoeterwoudsesingel;

het voor bestuurders eenrichtingverkeer is vanaf de Jan van Houtbrug over de Jan van Houtkade naar de Koepoortsbrug;

de Koepoortsbrug de binnenstad met het gebied ten zuiden van de singel verbindt;

de wegen in de omgeving, behalve het zuidelijkste deel van de Korevaarstraat, de Jan van Houtbrug en Lammenschansweg in de Mobiliteitsnota Leiden 2020-2030 ‘Leiden Duurzaam Bereikbaar’ als verblijfsgebied zijn gecategoriseerd;

wij de Jan van Houtkade gaan herinrichten;

op 18 december 2023 wij door middel van een verkeersbesluit hebben besloten:

- de Jan van Houtkade, tot aan de bushalte, in het kader van een herinrichting van de Jan van Houtkade en de Koepoortsbrug aan te wijzen als onderdeel van de aanliggende 30 km/h-zone;

- fietsers en bromfietsers toe te staan de Jan van Houtkade in beide richtingen te berijden, en

- dat bestuurders komende vanuit de Jan van Houtkade die de kruising Doezastraat-Jan van Houtkade-Koepoortsbrug-Boisotkade oprijden voorrang moeten verlenen door het plaatsen van bord B06 van het RVV 1990;

in genoemd besluit van 18 december 2023 niet is beslist over de huidige bushalte aan de Jan van Houtkade, nabij de Doezastraat;

wij daartoe dit verkeersbesluit nemen;

de huidige bushalte bestaat uit haltebord L03 als bedoeld in het RVV 1990 en een wit-zwarte blokmarkering;

de kant van de weg, aan de woningzijde ter hoogte van de bushalte variërend tussen de 2 en 3 meter meer naar het noorden komt te liggen;

de locatie van het haltebord bij de herinrichting met ongeveer 1,5 meter wordt verplaatst, richting de Doezastraat ter hoogte van huisnummer 1;

de bushalte, net als in de bestaande situatie met haltebord en wit-zwarte blokmarkering wordt aangegeven, maar dat deze wit-zwarte blokmarkering 4 meter meer de Jan van Houtkade in komt te liggen en een lengte krijgt van 12 meter;

dat door deze verplaatsing de bus niet meer direct voor de voetgangersoversteekplaats (hierna: vop) moet stoppen maar op 5 meter zoals ook in het RVV 1990 bij vop’s is voorgeschreven;

dat een geleidelijn voor mensen met een visuele beperking vanaf de looplijn Douzastraat – vop – Koepoortsbrug naar de bushalte worden aangebracht en dat deze lijn vanwege veiligheid enkel bij de in- en uitstaplocatie direct langs de rijbaan en de wit-zwarte blokmarkering komt te liggen;

de bushalte niet enkel een functie vervult voor de direct omwonenden maar ook voor de ruimere omgeving, voor de bezoekers van de winkels in de Douzastraat;

het daarom wenselijk is in de nieuwe inrichting de bushalte dicht bij de Douzastraat te realiseren;

de Jan van Houtkade gelegen is binnen de bebouwde kom van Leiden;

de verkeersmaatregelen ten aanzien van de verplaatsing van het haltebord en wit-zwarte blokmarkering genomen worden met als doel het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, als bedoeld in artikel 2 van de WVW 1994;

overleg is gepleegd met (gemachtigde van de) de korpschef van de politie, die een positief advies heeft gegeven over de genoemde verkeersmaatregelen;

de verplaatsing van het haltebord met ongeveer 1,5 meter richting de Doezastraat zowel visueel als ruimtelijk gezien niet van (betekeniswaardige) invloed is op de woonsfeer in de omgeving, aangezien het gaat om een smalle, metalen paal met daaraan bevestigd een plat bord;

ditzelfde geldt voor de aan te brengen wit-zwarte blokmarkering die 4 meter meer de Jan van Houtkade in is voorzien, aangezien dit gaat om tegels die in de weginrichting worden aangebracht;

hiermee een zorgvuldige afweging tussen de belangen van omwonenden aan de Jan van Houtkade en het algemeen belang heeft plaatsgevonden;

de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

BESLUIT

 

  • 1.

    Het opheffen van de huidige bushalte aan de Jan van Houtkade door het verwijderen van bord L03 als bedoeld in het RVV 1990 en het verwijderen van de wit-zwarte blokmarkering;

  • 2.

    Het instellen van een bushalte die bestemd is voor het in- en uitstappen van busreizigers op de Jan van Houtkade door het plaatsen van bord L03b als bedoeld in het RVV 1990 ter hoogte van huisnummer 1 en het aanbrengen van wit-zwarte blokmarkering over een lengte van 12 meter, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening “Bushalte Jan van Houtkade 02-06-2025”.

Leiden, 1 juli 2025

Burgemeester en wethouders van Leiden,

Namens deze,

I. Ishaak

de waarnemend secretaris

P.J. Heijkoop de Burgemeester

Mededelingen

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden die tijdig bezwaar hebben gemaakt tegen het “Verkeersbesluit verplaatsen bushalte Jan van Houtkade”, bekendgemaakt op 1 november 2024 in Gemeenteblad 2024 nr. 460125, kunnen binnen zes weken na datum van deze publicatie (tot en met 8 september 2025) beroep instellen tegen dit besluit bij de rechtbank

Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302,2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven