Verkeersbesluit instellen verplichte rijrichtingen kruising Houtplein-Frederikspark-Dreef in Haarlem

Nr. 2025/0551093

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat het Houtplein, het Frederikspark en de Dreef gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat het Houtplein, het Frederikspark en de Dreef in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat het Houtplein, het Frederikspark en de Dreef wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat het Frederikspark en de Dreef gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg prevaleert boven de verblijfsfunctie;

dat het Houtplein gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat het Houtplein, als één van de entrees van de stad, is heringericht om de verblijfskwaliteit, verkeersveiligheid en ruimtelijke uitstraling te verbeteren;

dat reeds in 2023 een verkeersbesluit is genomen voor het gebied waarin het Houtplein ligt, waarin diverse verkeersmaatregelen zijn vastgesteld;

dat het onderhavige verkeersbesluit daarop een logisch vervolg vormt en aanvullende verkeersmaatregelen bevat die nodig zijn voor de verdere herinrichting van het Houtplein en omgeving;

dat de rijbaan van noord naar zuidelijke richting van het Houtplein, tussen Tempelierstraat en het Frederikspark toegestaan was voor al het verkeer;

dat de rijbaan van zuid naar noordelijke richting van het Houtplein, tussen Tempelierstraat en het Frederikspark een lijnbusbaan was;

dat inmiddels ook de rijbaan van noord naar zuidelijke richting van het Houtplein, tussen Tempelierstraat en het Frederikspark een lijnbusbaan is geworden;

dat het gewenst is om de verkeerssituatie te verduidelijken voor het overige verkeer;

dat daartoe verplichte rijrichtingen worden ingesteld die gelden voor het gemotoriseerd verkeer op omliggende wegen, waarbij lijnbussen van deze verplichtingen zijn uitgezonderd;

dat deze verkeersmaatregel wordt genomen om de leefbaarheid in de directe omgeving van het Houtplein te vergroten, conform de doelstellingen van de herinrichting;

dat de maatregel tevens beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren, de handhaafbaarheid van de verkeerssituatie te vergroten en te zorgen voor een duidelijke en herkenbare verkeersstructuur;

dat de verplichte rijrichting, middels bord D6r van bijlage 1 van het RVV 1990, op het Houtplein ter hoogte van de kruising met de Tempelierstraat als middels het genomen verkeersbesluit van 30 juni 2023 met kenmerknummer 2023/0406727 is ingesteld;

dat gelet op artikel 1 van het RVV 1990 onder een lijnbus verstaan wordt een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000;

dat gelet op artikel 81 van het RVV 1990 op een lijnbusbaan of -strook het woord “LIJNBUS” is aangebracht en slechts gebruikt mogen worden door bestuurders van een lijnbus of tram;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de borden D5l/r van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat de politie adviseert om de kenmerken van de lijnbusbaan, zowel naast als op de rijbaan, nog duidelijker naar voren te laten komen. Daarnaast mogen de borden, die geplaatst worden, niet nadelig zijn voor de zichtbaarheid van de bestaande verkeersborden.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het plaatsen van het bord D5-R van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Dreef, ter hoogte van de kruising Houtplein-Frederikpark-Dreef een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord wordt aangegeven in te stellen, waarbij door middel van een onderbord OB104 met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’ de lijnbussen van dit gebod worden uitgezonderd;

- door middel van het plaatsen van het bord D5-L van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Frederikspark, ter hoogte van de kruising Houtplein-Frederikpark-Dreef een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord wordt aangegeven in te stellen, waarbij door middel van een onderbord OB104 met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’ de lijnbussen van dit gebod worden uitgezonderd;

- een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschetsen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld op 22 juli 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Dilshad Jabar

Afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven