Gemeente Emmen – Verkeersbesluit herinrichting kruispunt Van Echtenskanaal NZ/J. Kuntzelstraat te Klazienaveen.

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

Zaaknummer: 215329-2025

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025.

Overwegende:

  • een verkeersbesluit nemen we voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • het verkeersbesluit maken we bekend in het Gemeenteblad (volgens artikel 26 BABW);

  • de gemeente Emmen beheert de wegen waar dit besluit over gaat.

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg.

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.

  • het zoveel mogelijk voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast,

  • hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden.

Is het gewenst om

Het kruispunt Van Echtenskanaal NZ/J. Kuntzelstraat te Klazienaveen her in te richten, waarbij ondermeer een doorsteek voor fietsers wordt gerealiseerd.

Motivering:

De verkeersveiligheid op het kruispunt Van Echtenskanaal NZ en J. Kuntzelstraat dient te worden vergroot. Het kruispunt wordt voorzien van een verhoogd plateau en de zuidelijk aansluiting wordt verandert in een doorsteek voor fietsers tussen de Langestraat en het Van Echtenskanaal NZ. Door het verminderen van het aantal conflictpunten op dit kruispunt gaat de rijsnelheid omlaag en wordt hiermee het risico op een aanrijding verlaagd. Beide wegen zijn gebiedsontsluitingswegen en hiervoor is het beleid dat op een gebiedsontsluitingsweg zo weinig mogelijk zijwegen aansluiten.

Belangenafweging

Het verhoogde plateau op dit kruispunt draagt bij aan het verlagen van de snelheid en is daardoor een verbetering van de verkeersveiligheid. De doorsteek voor fietsers op het middenstuk (tussen het Van Echtenskanaal NZ en de Langestraat) heeft een breedte van ca. 2 meter en wordt ingericht als verplicht fietspad. Het fysiek scheiden van het fietsverkeer van het gemotoriseerde verkeer, op dit gedeelte van het kruispunt, draagt bij aan de veiligheid van de fietser..

Door het nieuwe verplichte fietspad heeft het gemotoriseerde verkeer op het Van Echtenskanaal NZ, J. Kuntzelstraat naar de Langestraat en vice versa te maken met een beperkte omrijafstand voor gemotoriseerd verkeer (ca. 320 m.) via het verderop gelegen kruispunt Van Echtenskanaal NZ/Langestraat. Uit jurisprudentie is gebleken dat de omrijfactor van 1.4 maal de oorspronkelijke afstand nog acceptabel is. Dat is vanzelfsprekend afhankelijk van de herkomst en bestemming.

Het herinrichtingsplan is afgestemd met de Vereniging belangenorganisatie Klazienaveen, de Erkende Overleg Partner voor Klazienaveen. Wij gaan ervan uit dat de verkeersveiligheid verbetert en dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn. De nadelige gevolgen zijn niet onevenredig tot de met dit besluit te dienen belangen.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.

Besluiten

Op het kruispunt Van Echtenskanaal NZ/J. Kuntzelstraat moeten bestuurders op de J. Kuntzelstraat voorrang verlenen aan bestuurders op het Van Echtenskanaal NZ. De fietser op het verplichte fietspad verleent voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg. Deze maatregelen worden uitgevoerd door het plaatsen van de verkeersborden B03, B06 (met haaientanden), G11 en het verwijderen van alle verkeersborden met een rood kruis gemarkeerd op bijgevoegde tekening (verkeersborden als bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990).

Emmen, 29 juli 2025

Burgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte

V. Fennis

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met dhr. B.F. Luinge via telefoonnummer 14 0591.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Emmen

t.a.v. Team Projecten Openbare Ruimte

Postbus 30.001

7800 RA EMMEN

Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via https://gemeente.emmen.nl/bezwaar

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie http://www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

Naar boven