Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 326785 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 326785 | ander besluit van algemene strekking |
Komgrenzenbesluit Bebouwde kom Schiphol Zuid
Gemeente Haarlemmermeer / Schiphol, uitbreiden grens bebouwde kom Schiphol Zuid
In het gebied tussen de A4 en de Aalsmeerderweg ligt het bedrijventerrein Schiphol Zuid. Schiphol Zuid is een gebied waarin vrachtvervoerders/afhandelaren en bedrijven in de logistieke dienstverlening gevestigd zijn. In de huidige situatie liggen de Toekanweg, Flamingoweg, Valkweg, Maraboeweg, Pelikaanweg en Uiverweg van het bedrijventerrein Schiphol Zuid, buiten de bebouwde kom met status ETW type ll met een maximum snelheid van 60 km/hzone. Volgens de richtlijnen van het CROW vallen deze wegen niet onder de status ETW buiten bebouwde kom maar onder de status GOW buiten bebouwde kom. Gezien de ontwikkelingen die in dit gebied plaatsvinden heeft Schiphol de wens uitgesproken om dit gebied aan te merken als zijnde GOW binnen de bouwde kom. Door de wegen van Schiphol Zuid binnen de bebouwde kom aan te wijzen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximum 50 km/h. Het aanwijzen van het bedrijven terrein Schiphol Zuid als zijnde GOW binnen de bebouwde met een maximum snelheid van 50 km/h bevordert de verkeersveiligheid en zorgt ervoor dat het voor de weggebruiker duidelijk is waar de bebouwde komgrens begint en eindigt. Schiphol voldoet, na de aanpassing, aan de richtlijnen van het CROW Wegenverkeerswet/RVV en het B.A.G.
Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 8 september 2022 (raadsvoorstel 2022.0001535) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is voor de bevoegdheid tot het wijzigen van de bebouwde komgrens ingevolge de Wegenverkeerswet een mandaat verleend aan de directeur met B&O (Beheer & Onderhoud) in zijn portefeuille.
Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom bij de gemeente Haarlemmermeer.
Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.
Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde kom:
De ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen:
Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.
Wanneer een nieuwe weg wordt aangelegd, dan dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd.
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.
In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:
“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”
Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:
De bebouwde komgrens wordt geplaatst vanaf de Rijkerstreek op de Flamingoweg, de Valkweg, de Toekanweg en de Uiverweg. De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990. Deze borden worden langs de rijbaan aangebracht. Dit betreft een uitbreiding van de bebouwde komgrens zoals aangegeven op tekening SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0003.
Door het verplaatsen van de grens van de bebouwde kom wordt het verkeersgedrag aangepast aan de omstandigheden binnen de bebouwde kom. Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en op grond van de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de locatie van de komgrens duidelijk is en door een weggebruiker wordt herkend. De nieuwe locatie van de bebouwde komgrens is gekozen op grond van de uitvoeringsvoorschriften van het RVV 1990, de BABW en de CROW-richtlijnen.
Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft. Bovendien zijn de maatregelen afgestemd met de omgeving. De maatregelen zijn getroffen in overleg met de Koninklijke Marechaussee, die belast is met de politiediensten op luchthavens waarin de door de Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering (artikel 24 onder b van de BABW) alsmede de Politie Noord-Holland, Brandweer en Connexxion vertegenwoordigd zijn.
Op 04-03-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.
Belangen (toekomstige) werknemers en bezoekers
Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van de huidige en de toekomstige werknemers en bezoekers niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.
Belangen gemotoriseerd verkeer
De belangen van gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad, omdat deze weggebruikers ook zijn gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid door de eenduidig aangegeven komgrens.
De belangen van het openbaar vervoer worden niet geschaad door het uitbreiden van de grens van de bebouwde kom.
Belangen nood- en hulpdiensten
De belangen van de nood- en hulpdiensten worden niet geschaad door het uitbreiden van de grens van de bebouwde kom.
Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van langzaam verkeer niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.
De aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid en is hiermee in het algemeen belang.
Alle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van de huidige en toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers, maar ook van langzaam verkeer. Geen van de belangen wordt onevenredig geschaad.
Het besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch Gemeenteblad.
In overeenstemming met de tekening met het nummer SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0003 dat een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:
De bebouwde komgrens wordt geplaatst vanaf de Rijkerstreek op de Flamingoweg, de Valkweg, de Toekanweg en de Uiverweg. De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990. Deze borden worden langs de rijbaan aangebracht zoals aangegeven op tekening SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-KOMGRENS-0003. Dit betreft een uitbreiding van de bebouwde komgrens.
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,
Namens hen,
drs. R.A.J.H. van Daal
directeur
Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-326785.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.