Gemeenteblad van Ede
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 326472 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 326472 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit GOW-30 km/h Molenstraat en Edeseweg, Bennekom
Dit betreft een herpublicatie /herziening van het Verkeersbesluit GOW - 30 km/h Molenstraat, Bennekom - Gemeente Ede, gepubliceerd in Gemeenteblad 2025, 264407 op 18 juni 2025. Dit vanwege het gegeven dat het originele besluit niet volledig dekkend was met de voorgenomen verkeersmaatregelen .
Registratienummer 20250717800731
Het college van burgemeester wethouders van Ede;
De Molenstraat en Edeseweg in Bennekom voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn;
de hierboven genoemde wegen wegen zijn zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;
deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Ede.
Het verkeer in Bennekom steeds drukker wordt waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk staan;
op verzoek van de regering, in overleg met gemeenten en SWOV door het kenniscentrum CROW een afwegingskader 30 km/u is ontwikkeld, waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom als leidend principe gehanteerd wordt, met de mogelijkheid om op doorgaande wegen hiervan af te wijken, als dat veilig kan;
het Rijk hiervoor, samen met de decentrale overheden, naast de zogenaamde 30 km/u erftoegangswegen (ETW) in woonwijken, een nieuw wegtype heeft geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna: GOW30);
met dit wegtype het (juridisch) mogelijk is om ook 30 km/u in te voeren op de drukkere gebiedsontsluitingswegen, met zowel een verblijfs- en verkeersfunctie, zodat ook daar de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.
gemeente Ede sinds de vaststelling van de Koersnota Mobiliteit 2023, samen met belanghebbenden, gewerkt heeft aan het in kaart brengen van verschillende gebiedsontsluitingswegen (in de Koersnota GOW-B genoemd) met betrekking tot de in de toekomst gewenste inrichting en maximale snelheid op deze wegen;
dit in verband met de landelijke richtlijn en het beleidsuitgangspunt uit de Koersnota Mobiliteit 2023 dat de combinatie van fietsers en gemotoriseerd verkeer op wegen met een maximale snelheid van 50 km/h niet langer wenselijk is;
dit geleid heeft tot een onderzoeksuitkomst waarbij verschillende gebiedsontsluitingswegen onderverdeeld worden in een nieuwe categorie, GOW 30 km/h, en dus in de toekomst een lagere maximale snelheid van 30 km/h zullen krijgen;
veel van deze wegen pas in snelheid teruggebracht kunnen worden bij een nieuwe inrichting, aansluitend op een maximale snelheid van 30 km/h, maar enkele wegen, waaronder het 50 km/h gedeelte van de Molenstraat in Bennekom, nu al dusdanig ingericht zijn dat een aanwijzing als GOW-B 30 km/h-weg als geloofwaardig wordt geacht;
de gemeenteraad, met vaststelling van de perspectiefnota op 11 juli 2024 (zaaknummer: 450687) middelen beschikbaar heeft gesteld voor de komende jaren, ten behoeve van onder andere het terugbrengen van de maximale snelheid van deze laatste wegen naar 30 km/h, door middel van bebording en waar nodig quick wins;
gemeente Ede, ten behoeve van het onderscheid tussen 30 km/h erftoegangswegen en 30 km/h gebiedsontsluitingswegen, welke van een hogere orde zijn, GOW 30 km/h-wegen aanmerkt met een wegvaksnelheid.
de gemeente Ede recent, op de kruising van de Molenstraat met de Edeseweg en Strooijweg, een fietsrotonde heeft gerealiseerd;
dit een relatief nieuwe verkeersoplossing is, welke op weggebruikers als onbekend over kan komen en enige gewenning vereist;
een lagere aanrijdsnelheid richting de fietsrotonde helpt bij het verkrijgen van overzicht op de verkeerssituatie en fieters die op deze fietsrotonde voorrang hebben ten opzichte van het autoverkeer;
de gemeente daarom voornemens is de snelheid op het zuidelijkste 50 km/h-gedeelte van de Edeseweg, tussen huisnummer 36 en het kruispunt met de Molenstraat en Strooijweg, samen met de verlaging van de snelheid op de Molenstraat, te verlagen naar 30 km/h.
voor de Molenstraat en het gedeelte van de Edeseweg te noorden van de Molenstraat geen sprake is van fysieke wijzigingen aan de weg;
het wegdektype niet wijzigt en geen sprake is van toepassing van akoestisch ongunstige verharding;
tevens een verlaging van de maximumsnelheid wordt doorgevoerd , hetgeen leidt tot een verwachte afname van de geluidsbelasting;
ook de verkeersintensiteit naar verwachting zal afnemen;
daarmee geen toename van de geluidsbelasting optreedt en een akoestische beoordeling dus niet noodzakelijk is.
de Molenstraat in Bennekom op dit moment geen fietsvoorzieningen kent, alhoewel deze wel beschikt over fietssuggestiestroken;
deze fietssuggestiestroken geen wettelijke status kennen en daardoor niet bijdragen aan het comfort en de bescherming van fietsers;
het passend is om op een GOW-30 km/h weg, zoals de Molenstraat wordt, autoverkeer en fietsverkeer te mengen, mits voorzien van de juiste fietsvoorzieningen;
het hierboven benoemde afwegingskader opgevolgd is met een ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30,’ waarin kortweg uitgangspunten staan ten aanzien van hoe een GOW30 km/h weg ingericht zou kunnen/moeten zijn;
er sprake is van voorlopige inrichtingskenmerken, omdat definitieve inrichtingskenmerken pas opgesteld kunnen worden wanneer ervaring opgedaan is met dit nieuwe wegtype;
de handreiking spreekt over het toepassen van fietsstroken, in plaats van fietssuggestiestroken, welke nu aanwezig zijn, op GOW 30 km/h-wegen;
fietsstroken fietsers wel comfort en bescherming bieden, vanwege het gegeven dat op fietsstroken niet geparkeerd/stil gestaan mag worden, waardoor het voor fietsers niet langer noodzakelijk is uit te wijken voor geparkeerde/stil staande motorvoertuigen;
dit de verkeersveiligheid vergroot en bijdraagt aan de gemeentelijke beleidsdoelen waarin de fietser steeds meer op één wordt gezet;
het vervangen van de huidige fietssuggestiestroken op de Molenstraat door fietsstroken wel betekent dat automobilisten niet langer mogen parkeren/stilstaan op de Molenstraat;
de Molenstraat voor een groot gedeelte voorzien is van parkeerplaatsen langs de weg (aan één zijde van de weg), waar dit mogelijk blijft;
daarnaast gebruik gemaakt kan worden van parkeerplaatsen op het eigen terrein en/of zijstraten.
om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of beperken, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.
Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.
Mede gelet op het bepaalde in:
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
Het bepaalde in de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Overeenkomstig bijgevoegde tekening de volgende verkeersmaatregelen te treffen
de maximale snelheid op het 50 km/h-gedeelte van de Molenstraat, Bennekom, tussen de Edeseweg en de Commandeursweg en de Edeseweg tussen de kruising met de Molenstraat en huisnummer 36 terug te brengen naar 30 km/h door middel van het plaatsen van de borden A01-030 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
Bent u het niet eens met dit besluit?
Neem dan eerst contact met ons op voor een gesprek of uitleg. Dat kan door te bellen naar telefoonnummer 14 0318. U kunt daarna bezwaar maken. Doe dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit (herziene) besluit.
U kunt op twee manieren bezwaar maken.
Vul digitaal het formulier ‘bezwaarschrift indienen’ in op www.ede.nl/bezwaarmaken.
Of stuur ons een brief. Noem in uw brief:
uw naam, adres en telefoonnummer;
de datum waarop u uw brief schrijft;
tegen welk besluit u bezwaar maakt. Noem daarvoor ons kenmerk of besluitnummer en de datum van het besluit. U kunt ook een kopie van dit besluit meesturen;
de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit;
Het besluit blijft geldig totdat uw bezwaar is behandeld. Kunt u niet wachten op de uitkomst van de bezwaarprocedure en is er sprake van spoed? Dan kunt u, nadat u bezwaar heeft gemaakt, de Rechtbank Gelderland vragen om een voorlopige voorziening. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-326472.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.