Verkeersbesluit voor het transformeren van de nieuw te realiseren rijstrook tot busbaan aan Mierloseweg te Geldrop

Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo,

Gelet op

  • artikel 2, lid 2 sub a en artikel 2, lid 3 sub a van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW1994) kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels respectievelijk strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;

  • artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

Overwegende dat

  • op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg leiden of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatregister 2024 (publicatie 4 april 2024) is gemandateerd aan de teammanager Realisatie.

  • de betreffende locaties wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de wegenverkeerswet 1994, in beheer en eigendom is bij de gemeente Geldrop-Mierlo;

  • de gemeente als wegbeheerder een verantwoordelijkheid heeft in het faciliteren van een goed openbaar vervoer (ov) waarbij een betrouwbare dienstregeling kan worden gereden;

  • de Regioraad van het SRE op 25 februari 2010 het rapport ‘HOV-netwerk in de regio Zuidoost-Brabant’ heeft vastgesteld waarin de doorstroomas Eindhoven-Geldrop-Mierlo-Someren-Asten is opgenomen (de huidige buslijn 320);

  • een doorstroomas een belangrijk onderdeel is van het regionale daily urban system waar een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer essentieel is om een mobiliteitstransitie naar meer duurzame mobiliteit mogelijk te maken;

  • de Mierloseweg te Geldrop een belangrijk onderdeel is van deze doorstroomas waarop de buslijnen 24 en 320 steeds meer vertraging oplopen als gevolg van de (groeiende) wachtrijlengte voor het geregelde kruispunt Mierloseweg/Spoelstraat/Dwarsstraat;

  • deze vertraging verder zal toenemen als gevolg van de lokale en regionale woningbouwopgave waardoor het rijden van een betrouwbare dienstregeling verder onder druk komt te staan;

  • de raad van de gemeente Geldrop-Mierlo op 10 december 2018 heeft ingestemd met de Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030 waarin een integraal maatregelenpakket is opgenomen ter verbetering van het daily urban system;

  • in de Regionale Bereikbaarheidsagenda de realisatie van een busbaan op de Mierloseweg (wegvak Grote Bosweg-Spoelstraat) is opgenomen ten einde verliestijden in de dienstregeling zoveel mogelijk weg te nemen;

  • de raad van de gemeente Geldrop-Mierlo de Regionale Mobiliteitsvisie heeft vastgesteld (1 juli 2024) waarin een mobiliteitstransitie naar meer duurzame vervoerswijzen wordt bevestigd en een schaalsprong voor het OV is voorzien;

  • de raad van de gemeente Geldrop-Mierlo de Lokale Bereikbaarheidsagenda heeft vastgesteld (28 oktober 2024) waarin stimulering van meer duurzame mobiliteit is voorzien volgens het STOMP-principe1;

  • door de aanleg van een busbaan de doorstroming van het openbaar vervoer verbetert zodat de concurrentiepositie van het ov ten opzichte van het autoverkeer gunstiger wordt en vermijdbare autokilometers verminderen;

  • de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Mierloseweg/Spoelstraat/Dwarsstraat wordt aangepast zodanig dat de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft;

  • de busbaan exclusief toegankelijk is voor lijnbussen en daarmee overige voertuigen zoals touringcars, taxibussen en taxi’s geen gebruik maken van deze busbaan;

  • een stiller wegdek wordt toegepast op de busbaan en de rijstroken voor het autoverkeer;

  • uit akoestisch onderzoek van RoyalHaskoningDHV (4 december 2024) blijkt dat bij de woningen welke langs de aan te leggen busbaan zijn gelegen, sprake is van een afname van het geluidniveau van ca 1 dB ten opzichte van de huidige situatie en daarmee wordt voldaan aan de wettelijke regelgeving;

  • deze maatregelen worden genomen uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de gemeente Geldrop-Mierlo met belanghebbenden heeft gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;

  • niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan;

  • over deze maatregelen overleg is gepleegd met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden:

  • het belang van de gemeente Geldrop-Mierlo, als wegbeheerder, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie en bescherming van het milieu aldaar;

  • het belang van een betrouwbaar openbaar vervoer tegenover het belang van de overige verkeersdeelnemers;

  • het belang van omwonenden dat een wijziging aan de weg niet leidt tot een hoger geluidniveau dan vanuit landelijke regelgeving is toegestaan;

  • het voorlopig ontwerp heeft ter inzage gelegen voor zienswijzen. De daaruit gekomen opmerkingen hebben niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp voor de aan te leggen busbaan. Deze hebben wel geleid tot een aanvulling op de te nemen maatregelen om overlast voor omwonenden te voorkomen. Het volgende is meegenomen in de afweging:

    • o

      Door het wegnemen van de snelheidsremmende buiging in de rijbaan (‘chicane’) veronderstelt een deel van de bewoners dat iets harder gereden wordt met als gevolg mogelijk een lichte toename van geluidshinder. Suggesties vanuit deze bewoners om een drempel of plateau aan te leggen zijn niet overgenomen omdat dergelijke verkeersmaatregelen niet passen bij de functie van de weg en tot een onveilige verkeerssituatie kan leiden. De suggestie om Zeer Stil Asfalt (ZSA) toe te passen is evenmin overgenomen omdat uit het akoestisch onderzoek blijkt dat met de toepassing van een stiller wegdek SMA NL G8+ (SteenMastiekAsfalt) eveneens wordt voldaan aan de huidige regelgeving in deze én deze geluidreductie langer in de tijd behouden blijft;

    • o

      de verkeersregelinstalatie (VRI) wordt zodanig afgesteld dat te hard rijden van motorvoertuigen wordt ontmoedigd waarbij voor de gehele dag een wachtstand rood wordt ingevoerd;

    • o

      verkeersdeelnemers in beide rijrichtingen extra worden geattendeerd op de maximum toegestane snelheid door middel van het plaatsen van een lichtbalk ‘U rijdt te snel’;

    • o

      De verkeersveiligheid is gewaarborgd door een weginrichting behorend bij een maximum snelheid van 50 km/uur

men, gelet op het voorgaande, het volgende besluit:

  • het transformeren van de nieuw te realiseren rijstrook van de Mierloseweg tot busbaan door het plaatsen van verkeersborden F13 (rijbaan of strook bussen) en markering “lijnbus” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals is aangegeven op de aan dit besluit gehechte tekening:

Bijlagen:

  • 1.

    Kaartbijlage VKB2025-04, verkeersbesluit busbaan Mierloseweg;

  • 2.

    Inspraaknotitie Aanleg busbaan Mierloseweg, d.d. 28 februari 2025;

  • 3.

    Akoestisch onderzoek RHDHV, d.d. 4 december 2024;

  • 4.

    Raadsbesluit Lokale Bereikbaarheidsagenda, d.d. 28 oktober 2024;

  • 5.

    Raadsbesluit Regionale Mobiliteitsvisie, d.d. 1 juli 2024;

  • 6.

    Raadsbesluit Samenwerkingsovereenkomst Regionale Bereikbaarheidsagenda, d.d. 10 december 2018;

  • 7.

    Raadsbesluit Regionale Bereikbaarheidsagenda, d.d. 31 oktober 2016;

  • 8.

    Raadsbesluit Bereikbaarheidsagenda, d.d. 27 september 2016.

Geldrop-Mierlo, 24 juli 2025

namens burgemeester en wethouders,

Jacco Peter Hooiveld

Teammanager Realisatie

Op donderdag 24 juli 2025 wordt dit besluit bekendgemaakt in het Gemeenteblad. Een kennisgeving van dit besluit wordt op donderdag 24 juli 2025 gepubliceerd op de gemeentelijke website www.geldrop-mierlo.nl. Het besluit met tekening ligt vanaf donderdag 24 juli 2025 gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis, De Meent 2 in Geldrop.

Bent u het niet eens met ons besluit?

Bezwaar

Mocht u het niet eens zijn met deze beslissing dan kunt u ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van verzending van dit besluit bezwaar bij ons aantekenen. Het bezwaarschrift bevat ten minste uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift heeft geschreven, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Daarnaast dient het bezwaarschrift door u te zijn ondertekend. Uw bezwaarschrift kunt u per post aan het college burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo richten. Het postadres is postbus 10101, 5660 GA Geldrop. U kunt er ook voor kiezen om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via https://www.geldrop-mierlo.nl/bezwaar-maken/. Hiervoor moet u beschikken over een elektronische handtekening

Naar boven