Verkeersbesluit voor het nemen van diverse verkeersmaatregelen aan Batavierlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,

Gelet op

  •  Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) op grond waarvan burgemeester en wethouders bevoegd zijn tot het nemen van ver­keersbe­sluiten in de gemeente Zuidplas.

  • Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd, en;

  • Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Strekkende tot

Het overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg(en) maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

     het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Met inachtneming van

  •  de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW)

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

  • de Omgevingswet (Ow);

  • het Mandaat- en delegatiebesluitbesluit van de gemeente Zuidplas dat onze bevoegdheid om dit besluit te nemen aan ondergetekende mandateert.

Overwegende dat

  •  de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Zuidplas zijn;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom van de kern Nieuwerkerk aan den IJssel liggen;

  • het in dit verkeersbesluit gaat over de Batavierlaan, vanaf de bocht met de Europalaan tot en met de rotonde met de Kerklaan;

  •  de Batavierlaan een gebiedsontsluitingsweg is waarop een maximumsnelheid geldt van 50 km/h;

Algemeen

  •  de Batavierlaan toe is aan groot onderhoud om de weg in de toekomst veilig en berijdbaar te houden;

  • dat bij groot onderhoud het tevens het moment is om te bekijken of de weg voldoet aan de geldende richtlijnen voor onder andere de verkeersveiligheid;

  • in het voortraject met diverse (verkeers)experts is gesproken over mogelijke aanpassingen aan de Batavierlaan;

  • hieruit naar voren is gekomen dat het gewenst is om een fietspad in twee richtingen te realiseren aan de zijde van de flats, tussen de Singel en de Spoorlaan;

  • de fietsbrug bij de Wilg wordt verwijderd en het bestaande fietspad aansluit op het vernieuwde fietspad in twee richtingen;

  • de in-/uitritconstructies opnieuw worden vormgegeven zodat er een eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • het vervolg van het verkeersbesluit zo is opgebouwd dat de verkeersbesluitplichtige elementen worden benoemd vanaf de rotonde met de Kerklaan in de richting van de Spoorlaan;

Kruising Batavierlaan / Parkeerterrein bibliotheek

  •  dat de in-/uitritconstructie van het parkeerterrein op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en aan beide zijden van de in-/uitrit de correcte in-/uitritblokken worden geplaatst;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

Kruising Batavierlaan / Rietveen

  •  bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, de Rietveen alleen in mogen rijden;

  • dat de in-/uitritconstructie van de Rietveen op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en aan beide zijden van de in-/uitrit de correcte in-/uitritblokken worden geplaatst;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • in de Rietveen het huidige verkeersbord met ‘30’ wordt vervangen door de verkeersborden met ‘begin zone 30’ en ‘einde zone 30’;

  • de overige wegen rondom de Batavierlaan al binnen een 30 km-zone vallen en hierdoor de eenduidigheid wordt vergroot;

  •  direct na de kruising van de Batavierlaan met de Rietveen in de huidige en toekomstige situatie een as-verspringing plaatsvindt op de Batavierlaan;

  • deze as-verspringing in de huidige situatie niet duidelijk is aangegeven;

  • dit in de nieuwe situatie te verduidelijken worden er borden geplaatst die aangeven dat je het verkeersbord via de rechterzijde dient te passeren;

  • deze verkeersmaatregel een verkeersremmend effect heeft;

Kruising Batavierlaan / Ingenieur Lelystraat

  •  dat de in-/uitritconstructie van de Ingenieur Lelystraat op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden en de verkeersborden die de voorrang aanduiden worden verwijderd en een in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

Kruising Batavierlaan / Rietveen

  •  bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, de Rietveen alleen mogen uitrijden;

  • dat de in-/uitritconstructie van de Rietveen op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en aan beide zijden van de in-/uitrit de correcte in-/uitritblokken worden geplaatst;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • op deze locatie, in de huidige situatie, de bebording ontbreekt die aangeeft dat bestuurders een 30 km/u zone in- en uitrijden;

  • in de toekomstige situatie de bebording wordt geplaatst zodat de zone sluitend is;

     

  • direct na de kruising van de Batavierlaan met de Rietveen in de huidige situatie een voetgangersoversteekplaats (hierna: v.o.p.) is gesitueerd;

  • deze v.o.p. in de toekomstige situatie komt te vervallen;

  • de v.o.p. alleen nut heeft als er voldoende voetgangers gebruik van maken en ook alleen op die locatie oversteken;

  • in de praktijk blijkt dat voetgangers oversteken op de locatie die hen op dat moment het beste uitkomt waardoor een v.o.p. op de plek overbodig is;

  • bestuurders minder bedachtzaam zijn op overstekers op willekeurige plekken als er een v.o.p. in het zicht is;

  • dit leidt tot verkeersonveilige situaties;

Kruising Batavierlaan / Bospolderstraat

  •  de Bospolderstraat correct is uitgevoerd middels een in-/uitritconstructie waardoor het verkeersbord op de Batavierlaan, welke aangeeft dat bestuurders een voorrangskruising naderen, overbodig is en dus in de toekomstige situatie verwijderd kan worden;

Kruising Batavierlaan / Bosveen

  •  bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, de Bosveen alleen in mogen rijden;

  • dat de in-/uitritconstructie van de Rietveen op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en aan beide zijden van de in-/uitrit de correcte in-/uitritblokken worden geplaatst;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • in de Bosveen het huidige verkeersbord met ‘30’ wordt vervangen door de verkeersborden met begin zone 30 en einde zone 30;

  • de overige wegen rondom de Batavierlaan al binnen een 30 km-zone vallen en hierdoor de eenduidigheid wordt vergroot;

  •  direct na de kruising van de Batavierlaan met de Bosveen in de huidige en toekomstige situatie een as-verspringing plaatsvindt op de Batavierlaan;

  • deze as-verspringing in de huidige situatie niet duidelijk is aangegeven;

  • dit in de nieuwe situatie te verduidelijken worden er borden geplaatst die aangeven dat je het verkeersbord via de rechterzijde dient te passeren;

  • deze verkeersmaatregel een verkeersremmend effect heeft;

Kruising Batavierlaan / Bosveen

  •  bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, de Rietveen alleen uit mogen rijden;

  • dat de in-/uitritconstructie van de Bosveen op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en aan beide zijden van de in-/uitrit de correcte in-/uitritblokken worden geplaatst;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • op deze locatie, in de huidige situatie, de bebording ontbreekt die aangeeft dat bestuurders een 30 km/u-zone in- en uitrijden;

  • in de toekomstige situatie de bebording wordt geplaatst zodat de zone sluitend is;

Kruising Batavierlaan / Singel

  •  dat de in-/uitritconstructie van de Singel op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en een correcte in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • het fietspad in twee richtingen ter hoogte van de Singel ophoudt en fietser verplicht zijn om linksaf te slaan de Singel in;

  • net voor de kruising van de Batavierlaan met de Singel in de huidige situatie een v.o.p. is gesitueerd;

  • deze v.o.p. in de toekomstige situatie komt te vervallen;

  • de v.o.p. alleen nut heeft als er voldoende voetgangers gebruik van maken en ook alleen op die locatie oversteken;

  • in de praktijk blijkt dat voetgangers oversteken op de locatie die hen op dat moment het beste uitkomt waardoor een v.o.p. op de plek overbodig is;

  • bestuurders minder bedachtzaam zijn op overstekers op willekeurige plekken als er een v.o.p. in het zicht is;

  • dit leidt tot verkeersonveilige situaties;

  • er tevens een fietsoversteek, in de huidige situatie, is gerealiseerd;

  • de fietsbrug komt te vervallen in de toekomstige situatie en de oversteek voorfietsers verderop in de Batavierlaan komt te liggen;

  • de fietsoversteek nabij de Singel kan komen te vervallen;

Kruising Batavierlaan / J.A. Beyerinkstraat

  •  dat verkeer komende uit de J.A. Beyerinkstraat in de huidige situatie voorrang moet verlenen aan bestuurders rijdend op de Batavierlaan;

  • dat nu is geregeld middels haaientanden;

  • in de toekomstige situatie een eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat door alle zijwegen op de Batavierlaan hetzelfde uit te voeren;

  • de aansluiting van de J.A. Beyerinkstraat op de Batavierlaan in de toekomstige situatie wordt uitgevoerd middels een in/uitritconstructie;

  • met de realisatie van een in-/uitritconstructie de haaientanden verdwijnen;

  • de aansluiting van de J.A. Beyerinkstraat op de Batavierlaan wordt versmald waardoor de middengeleider inclusief bebording overbodig zijn en dus worden verwijderd;

  • de v.o.p. op de J.A. Beyerinkstraat wordt opgeheven in de toekomstige situatie;

  • voetgangers die oversteken hebben middels nieuw te realiseren in-/uitritconstructie voorrang op het overige verkeer, hier door is de v.o.p. overbodig geworden;

  •  direct na de kruising van de Batavierlaan met de J.A. Beyerinkstraat, in de huidige situatie, een v.o.p. is gesitueerd;

  • deze v.o.p. in de toekomstige situatie enkele meters wordt verplaatst;

  • op de huidige locatie van de v.o.p. een oversteek wordt gesitueerd voor fietsers in twee richtingen;

  • fietsers voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de Batavierlaan;

  • ter plaatse van de fietsoversteek en de v.o.p. de weg wordt uitgebogen zodat de snelheid van het verkeer op de Batavierlaan omlaag gaat en zowel de fietsers als voetgangers gefaseerd kunnen oversteken;

  • dit ten gunste is van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers;

Kruising Batavierlaan / de Esdoorn

  •  dat de in-/uitritconstructie van de Esdoorn op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en een correcte in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

Kruising Batavierlaan / Schubertstraat

  •  dat de in-/uitritconstructie van de Schubertstraat op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en een correcte in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • dat in de huidige situatie alleen fietsers zijn uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer in de Schubertstraat;

  • dit niet eenduidig en in een lijn is met de overige straten waar ook bromfietsers zijn uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer;

  • om deze redenen ook de bromfietsers wordt uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer in de Schubertstraat;

  • bromfietsers worden uitgezonderd in de Schubertstraat, dient ook het snelheidsregime aan te worden geduid door middel van de verkeersborden ‘begin en einde zone 30’;

  • bij ontbreken van deze verkeersborden de zone niet sluitend is en bromfietsers hier 45 km/u mogen rijden, wat niet wenselijk en verkeersonveilig is;

     

  • direct na de kruising van de Batavierlaan met de Schubertstraat in de huidige situatie een v.o.p. is gesitueerd;

  • deze v.o.p. in de toekomstige situatie komt te vervallen;

  • de v.o.p. alleen nut heeft als er voldoende voetgangers gebruik van maken en ook alleen op die locatie oversteken;

  • in de praktijk blijkt dat voetgangers oversteken op de locatie die hen op dat moment het beste uitkomt waardoor een v.o.p. op de plek overbodig is;

  • bestuurders minder bedachtzaam zijn op overstekers op willekeurige plekken als er een v.o.p. in het zicht is;

  • dit leidt tot verkeersonveilige situaties;

Batavierlaan nabij de Wagnerstraat

  •  ter hoogte van de Wagnerstraat een oversteek wordt gerealiseerd voor fietsers;

  • fietsers voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de Batavierlaan;

  • ter plaatse van de fietsoversteek de weg wordt uitgebogen zodat de snelheid van het verkeer op de Batavierlaan omlaag gaat en de fietsers gefaseerd kan oversteken;

  • dit ten gunste is van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers;

Batavierlaan nabij de Mendelssohnstraat

  •  bij de bushalte op de Batavierlaan, nabij de Mendelssohnstraat in de huidige en toekomstige situatie een as-verspringing plaatsvindt;

  • deze as-verspringing in de huidige situatie niet duidelijk is aangegeven;

  • dit in de nieuwe situatie te verduidelijken worden er borden geplaatst die aangeven dat je het verkeersbord via de rechterzijde dient te passeren;

  • deze verkeersmaatregel een verkeersremmend effect heeft;

Kruising Batavierlaan / Sweelinckstraat

  •  dat de in-/uitritconstructie van de Sweelinckstraat op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en een correcte in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • dat in de huidige situatie geen uitzondering is voor bromfietsers en fietsers op het eenrichtingsverkeer in de Sweelinckstraat;

  • dit niet eenduidig en in een lijn is met de overige straten waar ook fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer;

  • om deze redenen ook de fietsers en bromfietsers wordt uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer in de Sweelinckstraat;

  • bromfietsers worden uitgezonderd in de Sweelinckstraat, dient ook het snelheidsregime aan te worden geduid door middel van de verkeersborden ‘begin en einde zone 30’;

  • bij ontbreken van deze verkeersborden de zone niet sluitend is en bromfietsers hier 45 km/u mogen rijden, wat niet wenselijk en verkeersonveilig is;

  • ter hoogte van de Sweelinckstraat een oversteek wordt gerealiseerd voor fietsers;

  • fietsers voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de Batavierlaan;

  • ter plaatse van de fietsoversteek de weg wordt uitgebogen zodat de snelheid van het verkeer op de Batavierlaan omlaag gaat en de fietsers gefaseerd kan oversteken;

  • dit ten gunste is van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers;

  •  direct na de kruising van de Batavierlaan met de Sweelinckstraat in de huidige situatie een v.o.p. is gesitueerd;

  • deze v.o.p. in de toekomstige situatie komt te vervallen;

  • de v.o.p. alleen nut heeft als er voldoende voetgangers gebruik van maken en ook alleen op die locatie oversteken;

  • in de praktijk blijkt dat voetgangers oversteken op de locatie die hen op dat moment het beste uitkomt waardoor een v.o.p. op de plek overbodig is;

  • bestuurders minder bedachtzaam zijn op overstekers op willekeurige plekken als er een v.o.p. in het zicht is;

  • dit leidt tot verkeersonveilige situaties;

Kruising Batavierlaan / Spoorlaan

  • dat de in-/uitritconstructie van de Spoorlaan op de Batavierlaan niet correct is vormgegeven;

  • in de nieuwe situatie de haaientanden worden verwijderd en een correcte in-/uitritconstructie wordt aangelegd;

  • hierdoor een correct, eenduidig en verkeersveilig beeld ontstaat;

  • de verkeersborden op de Batavierlaan nabij de kruising met de Spoorlaan, die aangeven dat bestuurders een voorrangskruising naderen, overbodig zijn vanwege de nieuwe inrichting van de aansluiting van de Spoorlaan op de Batavierlaan;

Algemeen

  •  met deze verkeersmaatregelen wordt gezorgd voor het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • met deze verkeersmaatregelen de wegen zoveel mogelijk in stand worden gehouden en de bruikbaarheid en de vrijheid wordt gewaarborgd;

  • het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen te blijven;

  • bij het voorbereiden van dit besluit is een integrale belangenafweging gemaakt op basis van de verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid, inpasbaarheid, uniformiteit en het beheren van de openbare ruimte;

  • er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

Mede gelet op

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

Algemeen

  • 1.

    tot het aanwijzen van een verplicht fietspad, bereden in een richting, aan weerszijden van de Batavierlaan vanaf de rotonde Kerklaan tot aan de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van verkeersborden G11 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; 

  • 2.

    tot het aanwijzen van een verplicht fietspad, bereden in een richting, aan de noordzijde van de Batavierlaan vanaf de J.A. Beyerinkstraat tot aan de Spoorlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van verkeersborden G11 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 3.

    tot het aanwijzen van een verplicht fietspad, bereden in twee richtingen, aan de zuidzijde van de Batavierlaan vanaf de J.A. Beyerinkstraat tot aan de Spoorlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van verkeersborden G11 met onderborden OB505 en OB502 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Parkeerterrein bibliotheek

  • 4.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met het Parkeerterrein van de bibliotheek te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 5.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met het parkeerterrein van de bibliotheek te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

Kruising Batavierlaan / Rietveen

  • 6.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 7.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 8.

    tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u op de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het vervangen van het verkeersbord A0130 en het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 9.

    tot het instellen van een as-verspringing met een gebod voor alle bestuurders om het voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft direct na de kruising van de Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Ingenieur Lelystraat

  • 10.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Ingenieur Lelystraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de voorrangsbebording B06 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 11.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Ingenieur Lelystraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

Kruising Batavierlaan / Rietveen

  • 12.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 13.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 14.

    tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u op de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 15.

    tot het intrekken van de v.o.p. direct na kruising Batavierlaan met de Rietveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de bebording L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van belijning conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

Kruising Batavierlaan / Bospolderstraat

  • 16.

    tot het intrekken van een aankondiging van een ‘voorrangskruispunt’ op de Batavierlaan nabij de kruising met de Bospolderstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van verkeersbord B05 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Bosveen

  • 17.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 18.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 19.

    tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u op de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het vervangen van het verkeersbord A0130 en het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 20.

    tot het instellen van een as-verspringing met een gebod voor alle bestuurders om het voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft direct na de kruising van de Batavierlaan met de Bosveen, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Bosveen

  • 21.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 22.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 23.

    tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u op de Bosveen te Nieuwerkerk aan den IJssel, het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Singel

  • 24.

    tot het intrekken van de v.o.p. direct voor kruising Batavierlaan met de Singel te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de bebording L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van belijning conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 25.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Singel Lelystraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de voorrangsbebording B06 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 26.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Singel te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 27.

    tot het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting vanaf het fietspad richting de Singel, door het plaatsen van verkeersborden D05l conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 28.

    tot het instellen van een uitzondering voor het eenrichtingsverkeer voor fietsers én bromfietsers op de Singel te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het vervangen van het onderbord OB53 door OB54 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / J.A. Beyerinkstraat

  • 29.

    tot het intrekken van de v.o.p. direct op de kruising Batavierlaan met de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de bebording L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van belijning conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 30.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 31.

    tot het intrekken van het gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de kruising Batavierlaan met de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 32.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 33.

    tot het instellen van een gecombineerde oversteek voor fietsers en voetgangers op de Batavierlaan direct na de kruising met de J.A. Beyerinkstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van de verkeersborden B06, D02 en L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van de markeringen in de vorm van haaientanden en belijning voor de v.o.p. conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

Kruising Batavierlaan / de Esdoorn

  • 34.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Esdoorn te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 35.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Esdoorn te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

Kruising Batavierlaan / Schubertstraat

  • 36.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Schubertstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 37.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Schubertstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 38.

    tot het intrekken van de v.o.p. direct op na kruising Batavierlaan met de Schubertstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de bebording L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van belijning conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

Batavierlaan nabij de Wagnerstraat

  • 39.

    tot het instellen van een met voorrang geregelde fietsoversteek op de Batavierlaan nabij de Wagnerstraat, door het plaatsen van de bebording B06 en D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

Batavierlaan nabij de Mendelssohnstraat

  • 40.

    tot het instellen van een as-verspringing met een gebod voor alle bestuurders om het voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de Batavierlaan nabij de bushalte bij de Mendelssohnstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Sweelinckstraat

  • 41.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Sweelinckstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 42.

    tot het intrekken van de v.o.p. direct na kruising Batavierlaan met de Sweelinckstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de bebording L02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van belijning conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 43.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Sweelinckstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 44.

    tot het instellen van een zonale maximumsnelheid van 30 km/u op de Sweelinckstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 45.

    tot het instellen van een met voorrang geregelde fietsoversteek op de kruising Batavierlaan met de Sweelinckstraat, door het plaatsen van de bebording B06 en D02 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 46.

    tot het instellen van een uitzondering voor het eenrichtingsverkeer voor fietsers én bromfietsers op de Sweelinckstraat te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het plaatsen van het onderbord OB54 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Kruising Batavierlaan / Spoorlaan

  • 47.

    tot het intrekken van een aankondiging van een ‘voorrangskruispunt’ op de Batavierlaan nabij de kruising met de Spoorlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van verkeersbord B04 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 48.

    tot het intrekken van de voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Spoorlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het verwijderen van de voorrangsbebording B06 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en door het verwijderen van de markering in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 49.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Batavierlaan met de Spoorlaan te Nieuwerkerk aan den IJssel, door het realiseren van een in-/uitritconstructie;

  • 50.

    tot het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting vanaf het fietspad richting de Singel, door het plaatsen van verkeersborden D07 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 51.

    de verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd op de bijgevoegde tekeningen met kenmerk 0469747.100-BB-3-0001 en 0469747.100-BB-3-0002 d.d. 12-05-2025.

Aldus besloten te Nieuwerkerk aan den IJssel, 17-7-2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,

D. Rutten

Verkeerskundige van het cluster Beheer Openbare Ruimte

Rechtsbescherming

Openbare bekendmaking van dit besluit zal in het gemeenteblad geschieden. U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen acht weken na bekendmaking van dit besluit digitaal of schríftelijk bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas. Digitaal bezwaar aantekenen doet u via de website van de gemeente, www.zuidplas.nl. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Schriftelijk bezwaar kunt u sturen naar college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas, Postbus 100, 2910 AC NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL. Houdt u er wel rekening mee dat uw bezwaarschrift gemotiveerd en een schriftelijk bezwaar door u ondertekend moet zijn?

Voorlopige voorziening

Hebt u een bezwaarschrift ingediend en meent u dat de betrokken belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing hierop niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter, Postbus 20302, 2500 EH 's-Gravenhage. Hiervoor moet u griffierecht betalen, waarover u bericht krijgt van de griffier.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank 's-Gravenhage. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrechtspraak voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening.

 

Naar boven