Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Provincie Overijssel (de provincie) heeft onderzoek laten uitvoeren naar de conditie van de oeverconstructies (boordvoorzieningen) langs het kanaal Almelo – De Haandrik. Uit onderzoek blijkt dat de oeverconstructies langs het kanaal voor grote delen niet meer voldoen aan de normen. De provincie heeft zorgplicht voor de infrastructuur die zij beheert. Gezien de uitkomst van het onderzoek is het noodzakelijk om beheersmaatregelen te treffen. Op 5 december 2024 is door de provincie daarom een verzoek ingediend bij de gemeente Almelo om een parkeerverbod in te stellen langs het kanaal Almelo – De Haandrik / op de Albardastraat in Aadorp.
Wettelijk kader
In het algemeen zijn artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en de Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. In dit geval moet daarnaast op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van
En op grond van artikel 2 van de WVW 1994:
- Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Is het gewenst om
Een parkeerverbod in te stellen op de Albardastraat aan de zijde van het kanaal Almelo – De Haandrik in Aadorp.
Overwegingen
Vanwege de zorgplicht voor de infrastructuur gaat de provincie de komende jaren veel oeverconstructies langs het kanaal aanpakken. Zonder de oeverconstructies te versterken of in het uiterste geval te vervangen kunnen damwanden vervormen met mogelijk bezwijken tot gevolg. De aanpak is urgent. Het voorbereiden van deze werkzaamheden en het verkrijgen van de vergunningen duurt jaren. Doordat de oevers op veel plekken niet voldoen aan de norm moeten er, tot de werkzaamheden zijn afgerond, langs de oevers (beheers)maatregelen genomen worden. Het gewicht van de wegen en het verkeer direct naast de oeverconstructies (vaak damwanden), is het meest bepalend. Als er langere tijd een hoog gewicht op de oevers staat die niet aan de norm voldoet, is dat niet goed voor de stabiliteit van de oever. Dit is reden om een parkeerverbod, als beheersmaatregel, in te stellen aan de kanaalzijde (oevers) van de Albardastraat in Aadorp. Deze maatregel wordt genomen om de oevers niet verder te belasten.
Belangenafweging
Bij een besluit van algemene strekking, zoals dit verkeersbesluit, wegen wij altijd de algemene belangen (in dit geval de verkeersveiligheid) af tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en / of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is de eigenaar van de weg gehoord. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit op 21 januari 2025.