Vught, Instellen 2 parkeervoorzieningen bij laadpaal t.b.v. opladen elektrische voertuigen ter hoogte van Reeburgpad 7

VKB2025-56

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Vught,

Overwegende dat:

Wetgeving:

Van toepassing zijn:

  • .

    De Wegenverkeerswet 1994, hierna te noemen WVW 1994, en

  • .

    Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, hierna te noemen BABW, en

  • .

    De Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb.

Bevoegdheid

  • .

    Overeenkomstig artikel 18 WVW 1994 lid 1 sub d. het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het vaststel­len van ver­keersbe­sluiten in de gemeente Vught,

  • .

    Overeenkomstig de mandaatregeling van de gemeente Vught de beleidsmedewerker verkeer is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Openbaarheid en eigendom

  • .

    De volgende voor het verkeer open­staande weg niet in be­heer is bij het Rijk, een provin­cie of een water­schap:

  • - Reeburgpad 7

  • .

    Gemeente Vught is beheerder van deze weg,

  • .

    Gemeente Vught is eigenaar van deze weg.

Doelstelling van het verkeersbesluit

Overeenkomstig artikel 21 BABW op de bovengenoemde wegen maatregelen worden genomen met als doel:

  • .

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan,

  • .

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer,

  • .

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet Milieubeheer,

Bovengenoemde doelstellingen worden nagestreefd door:

Het reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in Vught aan de

  • - Reeburgpad 7

Overwegingen

  • .

    Dat het nationale Klimaatakkoord als centraal doel heeft om de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49% te verminderen ten opzichte van 1990.

  • .

    Dat onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is, die stelt dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.

  • .

    Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten in deze regio samen de NAL-regio Zuid vormen en gezamenlijk uitvoering geven aan de afspraken over elektrisch vervoer uit het Klimaatakkoord.

  • .

    Dat in dit kader de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Vught een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor de "Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur".

  • .

    Dat via deze provinciale samenwerking de gemeente Vught een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten.

  • .

    Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten zorgen voor de realisatie van laadinfrastructuur in lijn met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

  • .

    Dat een plankaart is opgesteld waarin de locaties zijn bepaald waar op basis van een datagedreven prognose een laadpaal kan worden geplaatst.

  • .

    Dat bij deze prioritering rekening is gehouden met de verbruiksgegevens van reeds bestaande laadlocaties en de verwachte groei van elektrisch vervoer tot 2030.

  • .

    Dat de laadlocaties op straat- en adresniveau zijn vastgesteld op basis van de plaatsingscriteria van de provincie, deelnemende gemeenten en lokale kennis van de gemeente Vught.

  • .

    Dat de gemeente Vught haar plaatsingscriteria heeft vastgelegd in het "Beleidsregels openbare laadpalen elektrisch vervoer gemeente Vught 2024’’

  • .

    Dat de te nemen verkeersmaatregelen vallen onder artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en gericht zijn op het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, en het voorkomen of beperken van overlast, hinder of nadelige milieugevolgen door verkeer.

  • .

    Dat de betreffende weggedeelten onder het beheer van de gemeente Vught vallen, die de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit.

  • .

    Dat elke geplaatste laadpaal tegelijkertijd twee elektrische voertuigen kan opladen

  • .

    Bij de laadpaal reserveren wij twee parkeerplaatsen die uitsluitend te gebruiken zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij de feitelijke uitvoering van het verkeersbesluit wordt in de basis slechts één parkeerplaats vrijgegeven voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • .

    De tweede parkeerplaats kan bij een jaarlijks gebruik van >2000 kWh alsnog worden vrij gegeven voor het opladen van elektrische voertuigen of het tweede parkeervak wordt uiterlijk geëffectueerd bij een verbruik van minimaal 3.500 kWh per laadpaal (met twee laadpunten) of vijf unieke gebruikers per maand op jaarbasis.

  • .

    Dat het aanwijzen van deze parkeerplaatsen bijdraagt aan een doelmatige benutting van de laadinfrastructuur, het faciliteren van de verwachte toename in de vraag naar laadvoorzieningen, en het verminderen van geluidshinder en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

  • .

    De vraag naar laadmogelijkheden, anders dan de eigen laadvoorziening thuis, daarmee ook toeneemt.

  • .

    Dat de gereserveerde parkeerplaatsen openbaar toegankelijk zijn en niet op kenteken worden gereserveerd.

  • .

    Dat een voertuig alleen op deze plaatsen mag parkeren als het daadwerkelijk is aangesloten op de laadpaal (stekker in het oplaadpunt en in het voertuig).

  • .

    Dat er geen aanwijzingen zijn dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat de voorgestelde maatregelen leiden tot onduidelijke verkeerssituaties.

  • .

    Dat met deze aanpak wordt voorzien in de groeiende behoefte aan laadinfrastructuur, wordt bijgedragen aan klimaatdoelstellingen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen de gemeente Vught wordt gewaarborgd.

  • .

    Ondanks een eventuele toename van de parkeerdruk vindt de gemeente het faciliteren van laadvoorzieningen in de openbare ruimte dusdanig belangrijk dat op deze locatie een tweetal parkeerplaatsen worden aangewezen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.

  • .

    Ondanks een eventuele toename van de parkeerdruk worden de weg en de parkeerplaatsen in stand gehouden en blijft de bruikbaarheid ervan daarmee gewaarborgd, zij het door elektrische voertuigen.

Besluiten :

  • .

    Overeenkomstig artikel 15 WVW 1994, en

  • .

    Overeenkomstig de artikelen 12 en 18 BABW,

  • .

    Tot het nemen van de navolgende verkeersmaatregelen:

Het reserveren van 2 parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van een elektrische voertuig middels het bord RVV E08o zoals omschreven in bijlage I bij het RVV 1990 zoals is weergegeven op de bij dit besluit toegevoegde tekening (kenmerk: 2025-56) ter hoogte van de

  • - Reeburgpad 7

Aldus besloten te Vught 14-07-2024

Namens burgemeester en wethouders van Vught,

Beleidsmedewerker verkeer

Mededelingen

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught, Postbus 10100, 5260 GA Vught.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, de gronden van het bezwaar. Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van een spoedeisende zaak, kunt u tegelijkertijd een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij: Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven