Vijfde Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 (2024/2125550)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering, gericht op recycling en materiaalhergebruik van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening gemeente Haarlem 2019;

 

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening gemeente Haarlem 2019;

 

BESLUIT:

Vast te stellen de Vijfde Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019.

Artikel I  

Het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 wordt gewijzigd als volgt:

 

A

Artikel 1, sub d, komt te luiden als volgt:

Rolcontainer-geschikte woning: een perceel met voortuin en/of achtertuin met achterom en daardoor voor de gebruiker van een perceel geschikt om met een inzamelmiddel afvalstoffen aan te bieden.

 

B

Artikel 1, sub f, komt te luiden als volgt:

Inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een rolcontainer of duocontainer. Een duocontainer is een rolcontainer met daarin een tussenschot aangebracht, waardoor twee verschillende afvalstromen gescheiden aangeboden kunnen worden.

 

C

Artikel 4, tweede lid, sub 3, komt te luiden als volgt:

Voor oud papier en karton:

  • a.

    een namens de inzameldienst verstrekte duo-container voor de inzameling van zowel oud papier en karton als PBD voor de gebruikers van een rolcontainer-geschikte woning;

  • b.

    een (ondergrondse) verzamelcontainer voor oud papier en karton.

D

Artikel 4, tweede lid, sub 6, komt te luiden als volgt:

Voor PBD:

  • a.

    Een namens de inzameldienst verstrekte duo container voor de inzameling van zowel oud papier en karton als PBD voor de gebruikers van een rolcontainer-geschikte woning.

  • b.

    Een (ondergrondse) verzamelcontainer voor PBD.

E

Artikel 5 komt te luiden als volgt:

Op grond van artikel 7, eerste lid, van de verordening stelt het college de volgende frequenties vast van huishoudelijke afvalstoffen die bij elk perceel worden ingezameld:

  • a.

    De inzameldienst zamelt huishoudelijk restafval ten minste eenmaal per 2 weken afzonderlijk bij elk perceel in.

  • b.

    De inzameldienst zamelt groente- fruit- en tuinafval ten minste eenmaal per 2 weken afzonderlijk bij elk perceel in.

  • c.

    De inzameldienst zamelt PBD en oud papier en karton ten minste eenmaal per 2 weken afzonderlijk bij elk perceel in.

  • d.

    De inzameldienst zamelt op afspraak grof huishoudelijk afval afzonderlijk bij elk perceel in.

F

Artikel 7, sub c, komt te luiden als volgt:

Grof huishoudelijk afval wordt op afspraak ingezameld en mag uitsluitend vanaf 21:00 uur voorafgaand aan de afgesproken ophaaldag tot 7:30 uur op de afgesproken inzameldag in de openbare ruimte worden aangeboden.

 

G

Artikel 8, vierde lid, sub e, komt te luiden als volgt:

Kleinere stukken grof huishoudelijk afval moeten zoveel mogelijk per afvalstroom in één of meer bundels samengedrukt en -gebonden worden overgedragen of aangeboden waarbij een bundel niet langer mag zijn dan 1,5 m en niet zwaarder dan 25 kilogram. Banken, matrassen, bedden, etc. hoeven niet aan deze lengte- en gewichtsregels te voldoen. Grof huishoudelijk afval dat niet op de juiste wijze is aangeboden, wordt niet door de inzameldienst meegenomen en dient door de aanbieder direct te worden verwijderd.

 

H

Aan artikel 8, vijfde lid, wordt een nieuwe sub toegevoegd, die luidt als volgt:

  • g.

    Met een afvalpas kan jaarlijks maximaal 365 keer in de (ondergrondse) verzamelcontainer restafval worden aangeboden. Indien dit aantal gedurende het jaar wordt overschreden, dient de gebruiker van een perceel zich tot de inzameldienst te wenden om met de afvalpas weer toegang te krijgen tot de ondergrondse verzamelcontainer voor restafval.

I

Artikel 8, zesde lid, komt te luiden als volgt

De inzameldienst die is aangewezen op grond van artikel 3, eerste lid van de verordening en op grond van artikel 2, eerste lid van het Uitvoeringsbesluit is bevoegd om de afvalpassen voor (ondergrondse) inzamelvoorzieningen en de chips/stickers van rolcontainers te koppelen aan adresgegevens en deze tezamen met het aantal klepopeningen van inzamelvoorzieningen te registreren. Deze koppeling van adresgegevens aan inzamelvoorzieningen en gebruik van afvalpassen is noodzakelijk om:

  • a.

    de afvalinzameling uit te kunnen voeren, waaronder adresgebonden inzameling;

  • b.

    toezicht en handhaving mogelijk te maken in geval van overtreding van de regels van de verordening en het Uitvoeringsbesluit die toezien op het gebruik van het inzamelmiddel en/of voorziening en de wijze van aanbieden van afval. Dit betreft onder andere het voorkomen van afvaltoerisme en het dumpen van (bedrijfs)afval;

  • c.

    doelmatig afvalbeheer conform artikel 10.21 t/m 10.29 van de Wet milieubeheer uit te kunnen voeren wat betreft het gescheiden inzamelen van afvalstromen, het waarborgen van de kwaliteit van de afzonderlijke afvalstromen en het monitoren van het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen;

  • d.

    vragen van bewoners te beantwoorden en mededelingen te doen;

  • e.

    de efficiency van de afvalinzameling te verbeteren, waaronder routeoptimalisatie.

J

Artikel 12 komt te luiden als volgt:

Artikel 12. Ter inzameling aanbieden van andere categorieën van afvalstoffen dan huishoudelijke afvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

Het college stelt op grond van artikel 13, eerste lid, van de verordening de volgende regels over het aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan anderen dan de inzameldienst:

  • 1.

    Het bedrijfsafval moet uitsluitend via een inzamelmiddel worden aangeboden aan de inzamelaar. Uitzonderingen zijn papier en karton en grofvuil, die mits gebundeld zonder inzamelmiddel mogen worden aangeboden.

  • 2.

    Het bedrijfsafval mag uitsluitend op de met de inzamelaar contractueel afgesproken dag(en) en tijd(en) op/aan de weg worden aangeboden. Het inzamelmiddel dient na lediging zo snel mogelijk weer op het eigen terrein te worden geplaatst.

K

Bijlage 1. Acceptatiebeleid Milieuplein Haarlem, Artikel 2, behorende bij het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019, komt te luiden als volgt:

 

ARTIKEL 2 - ALGEMEEN

 

2.1 Dit Acceptatiebeleid is van toepassing op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op het Milieuplein in Haarlem.

 

2.2 Uitsluitend aanbieders uit particuliere huishoudens uit de gemeenten Haarlem en Zandvoort en de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude hebben toegang tot het Milieuplein.

 

2.3 Toegang tot het Milieuplein is uitsluitend toegestaan na toestemming van een medewerker van het Milieuplein.

 

2.4 De volgende voertuigen en voertuigcombinaties zijn toegestaan op het Milieuplein: personenauto’s, personenauto’s met aanhanger en bestelbusjes. Niet geaccepteerd worden: tractoren, vrachtwagens (gewicht inclusief laadvermogen groter of gelijk aan 3.500 kg), aanhangers met meer dan één as (gewicht inclusief laadvermogen groter of gelijk aan 3500 kg. rijbewijs b categorie), voertuigen hoger dan 2 meter of (combinaties van) voertuigen langer dan 10 meter. Dit verbod geldt niet voor voertuigen van Spaarnelanden nv, diens opdrachtnemers en gemeentelijke voertuigen.

 

2.4a Tevens van het verbod in artikel 2.4 uitgezonderd zijn aanhangers met dubbele as met een lengte van ten hoogste 4 meter van koppeling tot kentekenplaat en een breedte van ten hoogste 2 meter van spatbord tot spatbord.

 

2.4b Gehuurde bakwagens (rijbewijs B) korter dan 10 meter, met aantoonbaar huishoudelijk afval, worden alleen toegelaten tot het VOST (Vuil Overlaad Station) in de Waarderpolder, gelegen aan de Jan van Krimpenweg 10 in Haarlem, na doorverwijzing door de acceptant van het Milieuplein.

 

2.5 Het door de aanbieder afwijken van dit Acceptatiebeleid is slechts toegestaan voor zover de gemeente Haarlem dit schriftelijk heeft bevestigd en is slechts geldig voor de duur of de hoeveelheid zoals schriftelijk vastgelegd.

 

2.6 Het Milieuplein is van maandag tot en met zaterdag geopend van 8:00 uur tot 15:30 uur en elke laatste zondag van de maand van 10:30 tot 16:30. Het Milieuplein is op andere zondagen en op feestdagen gesloten. Op dinsdag is het milieuplein geopend tot 20:00 uur.

 

2.7 Door het aanbieden van afvalstoffen verklaart de aanbieder in te stemmen met dit Acceptatiebeleid.

 

2.8 Het is de aanbieder verboden te handelen in strijd met het Acceptatiebeleid.

 

2.9 In gevallen waarin het Acceptatiebeleid niet voorziet, beslist de Coördinator Milieuplein van Spaarnelanden nv of diens plaatsvervanger.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Artikel III  

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Vijfde Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 7 januari 2025,

de secretaris,

mr. C.M. Lenstra

de burgemeester

drs. J. Wienen

Naar boven