Verkeersbesluit voor het instellen van diverse tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van werkzaamheden aan de Lekdijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen

Nr. 1036090

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede

Gelet op:

  • -

    artikel 15 lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15 lid 2 WVW 1994, maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    de ‘Mandaatregeling Wijk bij Duurstede’, waarbij het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan een teamleider;

  • -

    artikel 2 van de WVW 1994;

  • -

    afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

  • 1.

    dat de in dit verkeersbesluit genoemde wegen wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;

  • 2.

    dat in het kader van het programma ‘Sterke Lekdijk’ het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) werkt aan het versterken van de Lekdijk-Rijndijk tussen Amerongen en Schoonhoven over een lengte van 55 kilometer;

  • 3.

    dat de dijk 900 jaar oud is en een groot deel van Midden- en West-Nederland beschermt tegen hoge waterstanden op de Lek en Nederrijn;

  • 4.

    dat sinds 1 januari 2017 nieuwe veiligheidsnormen gelden voor primaire waterkeringen en HDSR de taak heeft om voor het traject Wijk bij Duurstede de dijk aan de nieuwe norm van de Waterwet te laten voldoen;

  • 5.

    dat het in dit verkeersbesluit bedoelde deelproject van deze dijkversterking tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen ligt, tussen de rand van de kern Amerongen en de Prinses Irenesluizen bij Wijk bij Duurstede, en 11 kilometer aan primaire kering bestrijkt;

  • 6.

    dat dit dijktraject niet voldoet aan de in 2017 aangescherpte veiligheidsnormen voor hoogte, piping, macrostabiliteit, microstabiliteit en de grasbekleding binnenwaarts en buitenwaarts, wat versterking daarom noodzakelijk maakt;

  • 7.

    dat de gemeente zich bewust is van de dringende noodzaak om de dijkversterking op korte termijn uit te voeren;

  • 8.

    dat de gemeente zich realiseert dat deze werkzaamheden gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid;

  • 9.

    dat op en nabij de Lekdijk-Rijndijk vanaf september 2025 tot december 2027, gefaseerde ingrijpende werkzaamheden gaan plaatsvinden;

  • 10.

    dat in deze periode weggebruikers -anders dan het noodzakelijke bouwverkeer- geen gebruik kunnen maken van de Lekdijk-Rijndijk;

  • 11.

    dat het mobiliteitsadviesbureau XTNT en het projectteam als vervolg op de in 2023 gevoerde gesprekken in samenwerking met de partners Gemeente Utrechtse Heuvelrug, Gemeente Wijk bij Duurstede en Provincie Utrecht meerdere bijeenkomsten heeft georganiseerd, waarbij de kaders zijn vastgesteld voor een goede en veilige uitvoering van het project op het gebied van de verkeersafwikkeling;

  • 12.

    dat tijdens deze bijeenkomsten meerdere verkeersscenario’s zijn overwogen en afgewogen;

  • 13.

    dat na de derde bijeenkomst de kaders ook zijn getoetst in het regio-overleg van gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat, waarna het eindproduct van dit kaderstellende proces door XTNT in een rapport is vastgelegd;

  • 14.

    dat het in dat rapport beschreven scenario ‘Binnengebied autoluw, gemotoriseerd verkeer via de N-wegen’ het meest positieve scenario is op het gebied van verkeersveiligheid, voorkoming van sluipverkeer in het binnengebied en ook voor langzaam verkeer gunstig is;

  • 15.

    het eindproduct van dit proces een plan is om tijdens de werkzaamheden eventuele overlast, schade en verkeersonveiligheid van doorgaand verkeer en sluipverkeer te beperken;

  • 16.

    dat dit scenario voorziet in het nemen van verkeersmaatregelen in het belang van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid;

  • 17.

    dat gemotoriseerd verkeer in dit scenario wel relatief ver moet omrijden en de druk op de omliggende N-wegen groeit, maar verdedigbaar is door het scheiden van deze groepen weggebruikers omdat langzaam verkeer daarentegen juist directe en veilige routes krijgt;

  • 18.

    dat deze N-wegen dit extra gemotoriseerd verkeer kunnen verwerken;

  • 19.

    dat, om deze werkzaamheden te kunnen uitvoeren, (tijdelijke) voorzieningen moeten worden gerealiseerd, zoals onder meer een tijdelijke bouwweg en fysieke maatregelen ter ondersteuning van wegafzettingen;

  • 20.

    dat grote delen van de dijk niet goed bereikbaar zijn voor werkverkeer en er weinig mogelijkheden zijn om het overige verkeer op de dijk om te leiden;

  • 21.

    dat de infrastructuur in en rondom Amerongen niet geschikt is voor vele en grote transporten gezien de smalle wegen en de dichte bebouwing;

  • 22.

    dat het daarnaast noodzakelijk is dit verkeer zo veel mogelijk te weren uit het centrum van Wijk bij Duurstede en Amerongen;

  • 23.

    dat voor werkverkeer ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden aan de Lekdijk een speciale bouwroute wordt aangewezen;

  • 24.

    dat gedurende een periode van enkele jaren op meerdere momenten overleggen zijn geweest met, en informatie beschikbaar is gesteld aan bewoners, vertegenwoordigers van belangengroepen, wegbeheerders en andere belanghebbenden en dat dit bij de vaststelling van dit verkeersbesluit nogmaals zal gebeuren;

  • 25.

    dat tussen donderdag 3 april 2025 en donderdag 15 mei 2025 het ontwerp-verkeersbesluit ter inzage heeft gelegen;

  • 26.

    dat in deze periode iedereen een zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit kon indienen;

  • 27.

    dat het HDSR op 26 maart en 7 april 2025 ook informatiebijeenkomsten heeft georganiseerd over de verkeersmaatregelen die onderdeel zijn van het ontwerp-verkeersbesluit;

  • 28.

    dat voor deze bijeenkomsten de dijkbewoners van het traject Wijk bij Duurstede-Amerongen waren uitgenodigd alsmede de bewoners van het buitengebied tussen Wijk bij Duurstede, Amerongen, Doorn en Leersum;

  • 29.

    dat op 30 april tevens een bijeenkomst plaatsvond voor ouders van fietsende schoolkinderen die langs de dijk wonen;

  • 30.

    dat tijdens die bijeenkomst is gesproken over mogelijke oplossingen voor deze schoolgaande fietsers en andere fietsers die langs de dijk wonen;

  • 31.

    dat naar aanleiding van de presentatie en publicatie van dit ontwerp-verkeersbesluit zienswijzen zijn ingediend;

  • 32.

    dat de zienswijzen zijn gebundeld en gecategoriseerd in een nota waarop is gereageerd door middel van een nota;

  • 33.

    dat het ontwerp-verkeersbesluit is aangepast conform de nota zienswijze en opmerkingen en suggesties die ingebracht zijn tijdens de informatiebijeenkomsten van 26 maart en 7 april 2025 en de bijeenkomst over fietsen op de dijk van 30 april 2025;

  • 34.

    dat voorgestelde flankerende maatregelen in de vorm van bijvoorbeeld een uitbreiding van (fysieke) afsluitingen en een pendeldienst voor fietsers samen met hun fietsen zijn overgenomen en worden uitgevoerd;

  • 35.

    dat daarnaast de verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Utrecht en de verschillende hulpdiensten;

  • 36.

    dat bij de uitvoering van de werkzaamheden gestreefd wordt naar het werken op afzonderlijke wegvakken zodat de bereikbaarheid voor hulpdiensten en aanwonenden zoveel mogelijk is gegarandeerd;

  • 37.

    dat ondanks dat de werkzaamheden in werkvakken worden uitgevoerd toch het gehele traject Lekdijk-Rijndijk gedurende de werkzaamheden gesloten wordt verklaard voor bestuurders en voetgangers;

  • 38.

    dat hulpdiensten, indien nodig, wel gebruik kunnen blijven maken van dit traject;

  • 39.

    dat er echter momenten zijn waarop dit traject fysiek niet te gebruiken is door hulpdiensten in verband met plaatsing van bijvoorbeeld damwanden;

  • 40.

    dat de momenten waarop sprake is van een dergelijke fysieke afsluiting voor hulpdiensten, dit ten minste twee weken van te voren kenbaar gemaakt wordt bij de verschillende hulpdiensten;

  • 41.

    dat in het voorliggend verkeersbesluit de voor dat doel besluitplichtige, tijdelijk aan te brengen of te plaatsen verkeerstekens en fysieke maatregelen op het traject Lekdijk-Rijndijk en omliggende wegen worden beschreven;

  • 42.

    dat getracht wordt om de bereikbaarheid van aanliggende of nabijgelegen percelen (o.a. woningen en bedrijven) zo goed mogelijk te faciliteren;

  • 43.

    dat deze maatregelen tevens leiden tot het waarborgen van de veiligheid van wegwerkers;

  • 44.

    dat door de grenzen van de werkvakken op de juiste wijze af te zetten men enerzijds binnen het werkvak veilig aan de slag kan en anderzijds de verkeersdeelnemers buiten het werkvak op een veilige wijze aan het verkeer kunnen blijven deelnemen;

  • 45.

    dat een planning (onder voorbehoud van onvoorziene zaken zoals weersomstandigheden) is opgesteld voor het uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij ten behoeve van de tijdelijke verkeersmaatregelen de onderstaande verkeersborden, zo nodig ondersteund met hekwerken en fysieke maatregelen in de vorm van slagbomen, worden geplaatst;

  • 46.

    dat aanvullend door middel van de Bouwapp en in de omgeving geplaatste borden en tekstkarren, weggebruikers en andere belanghebbenden worden geïnformeerd over de werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen;

  • 47.

    dat bij onvoorziene omstandigheden tijdens de uitvoering van de maatregelen daar waar nodig passende oplossingen worden gezocht;

  • 48.

    dat separaat aan dit verkeersbesluit ook door de gemeente Utrechtse Heuvelrug een verkeersbesluit voor tijdelijke verkeersmaatregelen wordt genomen in het kader van dit project;

  • 49.

    dat de verkeersmaatregelen ten behoeve van de werkzaamheden aan de Lekdijk, zowel in de gemeente Wijk bij Duurstede als in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, tegelijkertijd van kracht zullen zijn;

  • 50.

    dat naar aanleiding van vorenstaande overwegingen wij op de navolgende wegen verkeersmaatregelen nemen:

  • 51.

    Wijkerweg wegvak tussen Landscheidingsweg en pand .nr. 37/001:

  • -

    door middel van het ten noorden van het kruispunt met de Landscheidingsweg plaatsen van een fysieke afscheiding in de vorm van een slagboom het gebruik van de Wijkerweg te beperken gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7 en 19 uur, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders;

  • 52.

    Amerongerwetering wegvak tussen Langbroekerdijk B en Gooyerdijk;

  • -

    door middel van het ten noorden van het kruispunt met de Langbroekerdijk plaatsen van een fysieke afscheiding in de vorm van een slagboom het gebruik van de Amerongerwetering te beperken gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7 en 19 uur, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders;

  • 53.

    Nieuweweg wegvak tussen Nachtegaal en Landscheidingsweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • 54.

    Langbroekerdijk A wegvak tussen de Kerkeland en Bovenwijkerweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • 55.

    Rijndijk van Aalswaard tot aan de gemeentegrens:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord A1-30 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen,

  • -

    door middel van het plaatsen van borden C1 en C16 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voetgangers;

  • 56.

    Rijndijk van Aalswaard tot Havenweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord A1-30 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen,

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C1 en bord C16 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, en voor voetgangers;

  • 57.

    Vrouwenpoortpad tussen Dijksingel en Havenweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C14 en bord C16 op het onverplicht fietspad een geslotenverklaring in te stellen voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor, en voor voetgangers;

  • 58.

    Lekdijk-Oost en Dijkstraat van Havenweg tot N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost):

  • -

    door middel van het plaatsen van bord A1-30 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen,

  • -

    aan de zijde van de N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost) door middel van het plaatsen van bord C1 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, waarop middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor werkverkeer,

  • -

    aan de zijde van de Havenweg door middel van het plaatsen van bord C1 en bord C16 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, en voor voetgangers;

  • 59.

    N229 (Lekdijk-Oost/Molenvliet) van Veerweg tot Romeinenbaan:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord A1-30 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen,

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C1, bord C14 en bord C16 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor en voor voetgangers;

  • 60.

    Lekdijk-Oost ter hoogte van de Romeinenbaan:

  • -

    aan de zijde van de Romeinenbaan door middel van het plaatsen van bord C15 een geslotenverklaring in te stellen voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • 61.

    Amerongerwetering wegvak tussen Langbroekerdijk B en Gooyerdijk:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders;

  • 62.

    Gooyerdijk wegvak tussen Bovenwijkerweg en Zandweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders;

  • 63.

    Gooyerdijk wegvak tussen Doornseweg en Bovenwijkerweg:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • 64.

    Gooyerdijk wegvak tussen Zandweg en Amerongerwetering:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • 65.

    Wijkerweg wegvak tussen Landscheidingsweg en pand .nr. 37/001:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders;

  • 66.

    Bovenwijkerweg wegvak tussen Langbroekerdijk B en Gooyerdijk:

  • -

    door middel van het plaatsen van borden C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • 67.

    Euvenpad tussen Middelweg-Oost en Lekdijk-Oost:

  • -

    door middel van het plaatsen van bord C1 en bord C16 een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voor voetgangers;

  • 68.

    Groenewoudseweg ten oosten van de N229:

  • -

    door middel van het plaatsen van een onderbord onder verkeersbord C7 een uitzondering op de geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen voor bouwverkeer ten behoeve van de werkzaamheden aan de Lekdijk;

  • 69.

    dat alle hierboven genoemde verkeersborden borden zijn zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 70.

    dat deze borden worden geplaatst in het belang van de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor (vracht)auto’s, zoals bijvoorbeeld de zogeheten milieuzones;

  • 71.

    dat deze geslotenverklaringen op nader aan te wijzen plaatsen ondersteund worden met een fysieke maatregel in de vorm van bijvoorbeeld een slagboom;

  • 72.

    dat op de locaties waar deze fysieke maatregelen worden geplaatst, maatregelen getroffen worden zodat hulpdiensten en ontheffinghouders minimale hinder hebben van deze fysieke afsluitingen;

  • 73.

    dat bij onvoorziene omstandigheden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden en het van kracht zijn van de in dit besluit genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen, daar waar nodig passende oplossingen worden gezocht;

  • 74.

    dat de verschillende betrokken wegbeheerders bij het project Versterkte Lekdijk, waaronder de gemeente Wijk bij Duurstede, gezamenlijk met nood- en hulpdiensten, na een periode van ongeveer drie maanden, de in te stellen verkeersmaatregelen evalueren en waar nodig aanpassen of aanscherpen;

Belangenafweging

  • 75.

    dat bij de totstandkoming van dit verkeersbesluit de uniforme algemene voorbereidingsprocedure, zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), is gevolgd;

  • 76.

    dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en voorts het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • 77.

    dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij realisatie van deze verkeersmaatregelen;

  • 78.

    dat het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • 79.

    dat de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

  • 80.

    dat het in het geding zijn van het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer gedurende deze werkzaamheden aan de Lekdijk-Rijndijk ondergeschikt wordt geacht ten opzichte van de belangen die met dit verkeersbesluit worden gediend, omdat zonder het treffen van de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid ten tijde van deze werkzaamheden aan de Lekdijk-Rijndijk niet kan worden gegarandeerd;

  • 81.

    dat, om de bereikbaarheid tijdens deze werkzaamheden op het traject Lekdijk-Rijndijk voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten te waarborgen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 87 van het RVV 1990 door het bevoegd gezag onder voorwaarden ontheffingen worden verleend en dat voor het proces van aanvragen en verlenen een leidraad/richtlijn is opgesteld;

  • 82.

    dat hieronder mede wordt begrepen de ontheffingverlening voor het bedienen van slagbomen en/of fysieke afsluitingen;

  • 83.

    dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen of plaatsen van de hier genoemde verkeersborden van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

  • 84.

    dat gelet op artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 voor het plaatsen van slagbomen een verkeersbesluit is vereist;

Overleg

  • 85.

    gelet op de artikelen 23 en 25 van het BABW als gevolg van de maatregelen genoemd in voorliggend besluit overleg is gevoerd met de relevante eigenaren van wegen en de bevoegde gezagen van wegen;

  • 86.

    gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

  • 87.

    de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;

besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede besluit om:

  • I

    door middel van het plaatsen van bord A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op:

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot aan de gemeentegrens,

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot Havenweg,

    • -

      Lekdijk-Oost en Dijkstraat, van Havenweg tot N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost), waarop aan de zijde van de N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost) middels een onderbord ‘uitgezonderd werkverkeer’ een uitzondering wordt gemaakt voor werkverkeer,

    • -

      N229 (Lekdijk-Oost/Molenvliet) van Veerweg tot Romeinenbaan,

  • II

    door middel van het plaatsen van bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in beide richting voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op:

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot aan de gemeentegrens,

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot Havenweg,

    • -

      Lekdijk-Oost en Dijkstraat, van Havenweg tot N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost),

    • -

      N229 (Lekdijk-Oost/Molenvliet), van Veerweg tot Romeinenbaan,

    • -

      Euvenpad, tussen Middelweg-Oost en Lekdijk-Oost;

  • III

    door middel van het plaatsen van bord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen op:

    • -

      Nieuweweg, wegvak tussen Nachtegaal en Landscheidingsweg waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer,

    • -

      Nieuweweg, wegvak tussen Nachtegaal en Landscheidingsweg waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer,

    • -

      Gooyerdijk, wegvak tussen Doornseweg en Bovenwijkerweg waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

    • -

      Gooyerdijk, wegvak tussen Zandweg en Amerongerwetering waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

    • -

      Langbroekerdijk A, wegvak tussen Kerkeland te Langbroek en Bovenwijkerweg waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

    • -

      Bovenwijkerweg, wegvak tussen Langbroekerdijk B en Gooyerdijk waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord ‘ma t/m vr 7-9 h en 16-19 h’ de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-9 en 16-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

  • IV

    door middel van het plaatsen van bord C12 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen waarop door middel van het plaatsen van een onderbord de geslotenverklaring slechts geldt gedurende de periode van maandag t/m vrijdag tussen 7-19 uur en middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor ontheffinghouders, ondersteund met een fysieke afsluiting als bedoeld in artikel 15 lid 2 WVW 1994, in te stellen op:

    • -

      Wijkerweg, wegvak tussen Landscheidingsweg en pand .nr. 37/001,

    • -

      Gooyerdijk, wegvak tussen Bovenwijkerweg en Zandweg en

    • -

      Amerongerwetering, wegvak tussen Langbroekerdijk B en Gooyerdijk;

  • V

    door middel van het plaatsen van bord C14 van bijlage 1 van het RVV 1990 en geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor in te stellen op:

    • -

      het Vrouwenpoortpad, tussen Dijksingel en Havenweg,

    • -

      N229 (Lekdijk-Oost/Molenvliet), van Veerweg tot Romeinenbaan;

  • VI

    door middel van het plaatsen van bord C16 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op:

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot aan de gemeentegrens,

    • -

      Rijndijk, van Aalswaard tot Havenweg,

    • -

      Vrouwenpoortpad, tussen Dijksingel en Havenweg,

    • -

      Lekdijk-Oost en Dijkstraat, van Havenweg tot N229 (Veerweg/Lekdijk-Oost),

    • -

      N229 (Lekdijk-Oost/Molenvliet), van Veerweg tot Romeinenbaan,

    • -

      Euvenpad tussen Zuidwijk en Lekdijk-Oost;

  • VII

    door middel van het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd bouwverkeer werkzaamheden Lekdijk’ onder bord C7 van bijlage 1 van het RVV 1990, een uitzondering in te stellen op de geslotenverklaring voor vrachtauto’s op de Groenewoudseweg ten oosten van de N229;

  • VIII

    de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaren tijdens de voorgenomen werkzaamheden vanaf september 2025 tot februari 2027 of zoveel korter als mogelijk, dan wel zoveel langer als noodzakelijk is.

Situatieschetsen:

  • overzicht A:

  • overzicht B:

  • overzicht D:

Wijk bij Duurstede, 15 juli 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

namens deze,

Dhr. S. van Loon

Beroepsclausule

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van bekendmaking, een gemotiveerd beroepschrift indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U dient er rekening mee te houden dat u bij de rechtbank griffierecht verschuldigd bent.

Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Het maken van beroep schort de werking van het besluit niet op. Om opschorting te bereiken, kunt u gelijktijdig met het indienen van het beroepschrift een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) vragen bij de Voorzieningenrechter. De schorsing moet wel spoedeisend zijn. Het verzoekschrift moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u de website

www.rijksoverheid.nl raadplegen, waar onder de kop ‘onderwerpen’, ‘Overheid en democratie’, ‘Bezwaar en beroep’.

Meer informatie

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het gemeenteblad en op de website van de gemeente. Het verkeersbesluit, inclusief tekening, ligt vanaf de publicatiedatum gedurende acht weken ter inzage in het gemeentehuis.

Naar boven