Gemeenteblad van Rijswijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 321449 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 321449 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit tijdelijke afsluiting Lindelaan fase 2– te Rijswijk.
De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:
• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);
• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);
• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
• Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll.
zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;
- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;
- dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk wil waarborgen;
- dat de Lindelaan een weg is in de gemeente Rijswijk;
- dat de Lindelaan een gebiedsontsluitingsweg is met een maximumsnelheid van 50 km/h;
- dat deze weg volledig heringericht wordt;
- dat deze werkzaamheden worden gecombineerd met het vervangen van de riolering;
- dat tijdens fase 1 de Lindelaan is heringericht tussen de Burgemeester Elsenlaan en de Rembrandtkade;
- dat naar verwachting fase 2, tussen de Rembrandtkade en de Haagweg, medio september 2025 van start gaat;
- dat het noodzakelijk is dat de gehele Lindelaan gefaseerd wordt afgesloten voor al het verkeer, uitgezonderd voetgangers die via het trottoir hun bestemming kunnen bereiken;
- dat deze afsluiting noodzakelijk is om de veiligheid van de weggebruikers en de wegwerkers te waarborgen, door hen van elkaar te scheiden tijdens de werkzaamheden;
- dat de belanghebbenden over de herinrichtingsplannen zijn geïnformeerd tijdens een bewonersavond en door middel van een bewonersbrief;
- dat de afsluiting van de Lindelaan langer duurt dan vier maanden, waardoor er een verkeersbesluit genomen moet worden, conform artikel 37 van het BABW;
- dat de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten op de projectlocatie te allen tijde gewaarborgd blijft door de uitvoerend aannemer;
- dat in de normale situatie buslijn 23 van HTM gebruik maakt van de Lindelaan;
- dat deze net als tijdens fase 1 wordt omgeleid via de Burgemeester Elsenlaan, Sir Winston Churchilllaan en Haagweg;
- dat de twee fasen van de herinrichting Lindelaan kort na elkaar worden uitgevoerd, om er onder andere voor te zorgen dat buslijn 23 gedurende één aaneengesloten periode gebruik maakt van de eerdergenoemde route in plaats twee losse periodes;
- dat er diverse klein- en grootschalige omleidingsroutes zijn voor de verschillende typen weggebruikers die in de normale situatie van het afgesloten wegvak gebruik maken;
- dat er met diverse ondernemers en andere belanghebbenden in Oud-Rijswijk afspraken zijn gemaakt over de aan- en afrijroutes van verschillende type transporten, zoals leveringen aan de Albert Heijn in de Kerklaan;
- dat voornamelijk de Willemstraat erg belangrijk is voor leveringen aan winkels en bezoekers van Oud-Rijswijk
- dat daarom het een uitgangspunt is om de Willemstraat gedurende de herinrichting zo lang mogelijk open te houden voor al het verkeer;
- dat het vanwege de aard van de werkzaamheden, naast een heringericht ook rioolvervanging, niet mogelijk is om de Willemstraat gedurende het hele project open te houden;
- dat er voor is gekozen om de Willemsstraat open te houden in de drukke winkelmaanden november en december;
- dat in de ochtend en in de middag een doorsteek over de Lindelaan voor voetgangers wordt gecreëerd ter hoogte van de Prins Mauritsschool, ten behoeve van het brengen en halen van naar schoolgaande kinderen;
- dat met het afsluiten van de Lindelaan regulier verkeer en bouwverkeer niet met elkaar wordt vermengd waarmee de veiligheid op de weg gewaarborgd blijft;
- dat met het instellen van omleidingsroutes, voor de verschillende type verkeersdeelnemers, de vrijheid van verkeer gewaarborgd blijft;
- dat voor de gemeente het belang van de verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het belang om voor het reguliere verkeer gebruik te blijven maken van Lindelaan gedurende de werkzaamheden;
- dat de gemeente hiermee de belangen van verzekering van verkeersveiligheid en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer heeft afgewogen en vaststelt dat geen andere belangen worden geschaad.
tot het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u op de Lindelaan gedurende het project herinrichting Lindelaan, tussen de Rembrandtkade en de Haagweg, door het plaatsen van meerdere maximumsnelheid 30 km/u (A01-30) borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage].
tot het afsluiten van de rijbaan van Lindelaan gedurende het project herinrichting Lindelaan, tussen de Rembrandtkade en de Haagweg, door het plaatsen van meerdere geslotenverklaring voor voertuigen in beide richtingen (C01) borden, ten behoeve van het creëren van werkruimte; conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage].
tot het omdraaien van diverse rijrichtingen gedurende het project herinrichting Lindelaan door het plaatsen van C04 borden (eenrichtingsweg), C02 borden (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord uitgezonderd (brom)fietsers en C03 borden (eenrichtingsweg) met onderbord uitgezonderd (brom)fietsers, ten behoeve van het bereikbaar houden van woningen, de Prins Mauritsschool en winkelgebied Oud-Rijswijk [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage].
tot het gebieden van alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft in de Kerklaan ter hoogte van de Olmstraat gedurende het project herinrichting Lindelaan (fase 2a), door het plaatsen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (D02) bord, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage].
tot het verbieden van alle bestuurders van motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen op de Haagweg vanaf de Geestbrugweg, ten behoeve van het afsluiten van de Lindelaan, gedurende het project herinrichting Lindelaan (fase 2c), door het plaatsen van F01 borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage].
De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.
Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 24-7-2025
Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk
maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;
dinsdag, woensdag en donderdag van 09:00 uur tot 17:00 uur
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk
Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/bezwaarschrift-indienen.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-321449.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.