Gemeenteblad van Hattem
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hattem | Gemeenteblad 2025, 319074 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hattem | Gemeenteblad 2025, 319074 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een 2e gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Hezenbergerweg 52 te Hattem
Het college van burgemeester en wethouders van Hattem;
de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);
de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (hierna: RVV 1990);
de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen Inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).
dat de Hezenbergerweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Hattem;
dat de weg in beheer is bij de gemeente Hattem;
dat de Hezenbergerweg een weg is zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Hattem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Hattem is gemandateerd aan Eenheid Realisatie & Beheer;
de gemeentelijke wegencategorisering van Hattem is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP);
dat de Hezenbergerweg in het GVVP Hattem is gecategoriseerd als erftoegangsweg en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de wegencategorisering van de gemeente Hattem aansluit op de categorisering als bedoeld in het landelijk programma Duurzaam Veilig wegverkeer;
dat in de Integrale Laadvisie van de gemeente Hattem is aangegeven dat de gemeente streeft naar het behalen van klimaatdoelen, waaronder de verduurzaming van het vervoer;
dat elektrisch vervoer bijdraagt aan de verduurzaming van het vervoer;
dat er al jaren een stijging is in de hoeveelheid elektrische voertuigen en de prognose uit de Integrale Laadvisie van gemeente Hattem is dat deze hoeveelheid de komende jaren ook in Hattem blijft toenemen;
dat in het Plaatsingsbeleid Laadpalen van de gemeente Hattem is aangegeven dat er 500 laadpunten nodig zijn in 2025 ten opzichte van de circa 100 laadpalen per 31 januari 2022;
dat de gemeente Hattem op basis van de genoemde Laadvisie en verkeersprognose inzet op duurzaam vervoer door het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s uit te breiden;
dat de laadpalen voor elektrische voertuigen voor de volgende doelgroepen zijn bestemd;
dat een openbaar netwerk van laadpalen ontstaat door het aanwijzen en aanleggen van laadpalen voor elektrische voertuigen in de gemeente Hattem op basis van ingekomen aanvragen en proactieve plaatsing;
dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hattem voor het realiseren van het openbaar netwerk van laadpalen overeenkomsten afsluit met een externe partij die laadpalen realiseert, exploiteert en beheert;
dat op 30 december 2020 een verkeersbesluit is gepubliceerd (“Gemeente Hattem - verkeersbesluit - aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor opladen elektrische voertuigen - Hezenbergerweg, Hattem”) waarin één parkeerplaats is gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Hezenbergerweg, ter hoogte van nummer 52;
dat destijds in het verkeersbesluit is aangegeven dat op dat moment de vraag naar elektrische laadpunten nog beperkt was, waardoor de vraag naar twee gereserveerde plekken er nog niet was;
dat daarom destijds besloten is eerst één parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;
dat in het besluit van 30 december 2020 ook is aangegeven dat het echter voor een optimale benutting van een laadvoorziening gewenst is dat bij een laadpunt twee parkeerplaatsen gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;
dat de gemeente van bewoners te horen heeft gekregen dat er vraag bestaat naar het reserveren van een tweede parkeerplaats;
dat het aantal elektrische voertuigen sinds 2020 in Nederland is toegenomen;
dat daardoor de vraag naar laadpunten ook is toegenomen;
dat gelet op de melding van bewoners er ook op deze locatie vraag is ontstaan naar een tweede gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen;
dat het noodzakelijk is om deze parkeerplek te reserveren, omdat op dit moment slechts op één parkeerplaats alleen elektrische voertuigen mogen laden en op de andere parkeerplek grenzend aan de laadpaal ook fossiele brandstof voertuigen mogen parkeren;
dat de gemeente Hattem middels dit besluit en gelet op de hiervoor genoemde overwegingen het wenselijk acht om een tweede parkeerplaats op deze locatie te reserveren;
dat dit gedaan kan worden door het plaatsen van een onderbord met twee pijlen (pijl schuin naar links en een pijl schuin naar rechts) onder verkeersbord E4 – met onderbord (opladen elektrische voertuigen) – van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat de aangewezen vakken weergegeven worden middels markering;
dat de aangeduide parkeervakken alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de omgeving van betreffende laadpaal voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;
dat het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan met als doel de auto op te laden, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;
dat dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven’;
dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid voor voertuigen die rijden op fossiele brandstof;
dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 is vereist indien:
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de borden E4 – met het betreffende onderbord (opladen elektrische voertuigen) - van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;
dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat gelet op artikel 24 van Besluit Administratieve Bepalingen Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost Nederland, District Noord en Oost Gelderland over de voorgenomen verkeersmaatregelen
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregel.
Het college van burgemeester en wethouders van Hattem besluit:
door middel van het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met pijlen waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is, een tweede parkeerplaats te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen, nabij de volgende locatie:
Hoogachtend,
Namens het college van burgemeester en wethouders van Hattem,
Eenheid Realisatie & Beheer
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal in het gemeenteblad ( www.zoek.officielebekendmakingen.nl ). Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken, op afspraak ter inzage op het Stadhuis, Markt 1 te Hattem.
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Hattem. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.
Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Walburgstraat 2-4, 6811 CD Arnhem, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.
Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Hattem ook digitaal worden ingediend. Ga naar about:blankhttps://www.hattem.nl/Bestuur_en_organisatie/Regelgeving_en_verordeningen/Bezwaar_beroep_en_klachten/Bezwaarschrift_indienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.
Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de Eenheid Realisatie & Beheer van de gemeente Hattem.
E-mail: gemeente@hattem.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-319074.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.