Verzamelverkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen juli 2025

(Verkeersbesluit gemeente Eijsden-Margraten)

 

Ons kenmerk: Z/25/274205

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten

Aanleiding

De gemeenteraad heeft in februari 2023 het Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur gemeente Eijsden-Margraten vastgesteld. Voor de plaatsing van laadpalen werd een concessie afgesloten waarbinnen twee keer per jaar nieuwe palen geplaatst worden op locaties waar nog geen laadpunt in de buurt is of locaties waar de bestaande laadpunten in de omgeving zo veel worden gebruikt dat toevoeging van een extra laadpaal gewenst is. Voor de plaatsingsperiode in het najaar van 2025 zijn vijf locaties geselecteerd. Bij deze nieuwe laadpalen is het nodig parkeerplaatsen aan te wijzen die alleen gebruikt mogen worden voor het opladen van elektrische voertuigen.

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Eijsden-Margraten voor wegen die niet onder het beheer van het Rijk, de provincie of het waterschap vallen.

Op grond van de Mandaat- en machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten 2017 is de bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Openbare Ruimte.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

Dit besluit wordt genomen, mede gelet op:

  • 1.

    de WVW1994;

  • 2.

    het BABW;

  • 3.

    de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • 4.

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);

  • 5.

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • 6.

    het Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur gemeente Eijsden-Margraten

Doelstellingen van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW moet een verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen vermeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW1994 met het verkeersbesluit worden beoogd. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Overwegingen

Overwegende dat:

  • -

    dit verkeersbesluit gaat over de Bredeweg in Banholt, Breusterweiden in Eijsden, de Hedelfinger in Eijsden, de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland (Eijsden) en De Wyjert in Gronsveld;

  • -

    deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Eijsden-Margraten zijn;

  • -

    het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland in 2030 met 49% ten opzichte van 1990 is;

  • -

    als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • -

    de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met een collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • -

    de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met een exploitant van elektrische laadpalen;

  • -

    die concessiehouder twee keer per jaar locaties aandraagt voor nieuwe laadpalen waar nog geen laadpunt in de buurt is of locaties waar de bestaande laadpunten in de omgeving zo veel worden gebruikt dat toevoeging van een extra laadpaal gewenst is;

  • -

    de concessiehouder hierbij kiest uit een lijst van locaties die vooraf door de gemeente gecontroleerd is op technische geschiktheid en getoetst is aan het plaatsingsbeleid;

  • -

    bij de plaatsing van een elektrische laadpaal in principe ook twee parkeerplaatsen aangewezen worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • -

    voor de tweede plaatsingsperiode van 2025 door de concessiehouder vijf nieuwe laadpalen voorgesteld worden;

  • -

    het gaat om een paal op het parkeerterrein naast de begraafplaats aan de Bredeweg in Banholt, een op een parkeerstrook in de Breusterweiden in Eijsden ter hoogte van de kruising met Achter de Lang Haag, een op een parkeerstrook in de Hedelfinger in Eijsden ter hoogte van de kruising met de Brederode, een op een parkeerstrook in de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland ter hoogte van de kruising met Het Paradijs en een op een parkeerstrook in De Wyjert in Gronsveld ter hoogte van de kruising met de Prins Willem Alexanderstraat;

  • -

    voor al deze vijf locaties geldt dat bestaande laadpunten in de omgeving zo goed gebruikt worden dat toevoeging van een extra laadpaal gewenst is;

  • -

    de locaties van 1 mei tot en met 15 juni via een digitaal platform ter inzage hebben gelegen en inwoners op deze locaties konden reageren;

  • -

    wat betreft de voorgestelde laadpaal op het parkeerterrein aan de Bredeweg in Banholt vijf personen gereageerd hebben;

  • -

    één van deze reacties positief is en in de andere vier reacties gevraagd wordt om laadpalen te plaatsen in andere dorpen in de gemeente;

  • -

    in de genoemde dorpen al laadpalen aanwezig zijn en plaatsing van extra palen in andere kernen niet tegemoetkomt aan de laadbehoefte in Banholt;

  • -

    de voorgestelde laadpaal aan de Bredeweg in Banholt daarom geplaatst zal worden;

  • -

    wat betreft de voorgestelde laadpaal aan de Breusterweiden in Eijsden vijf personen gereageerd hebben;

  • -

    in drie reacties gevraagd wordt om palen op andere locaties en één persoon aangeeft dat het beter zou zijn om mensen die elektrisch rijden op eigen terrein te laten laden;

  • -

    plaatsing op andere locaties niet tegemoetkomt aan de laadbehoefte in de omgeving van de Breusterweiden en opladen op eigen terrein niet voor iedereen mogelijk is;

  • -

    de voorgestelde laadpaal aan de Breusterweiden in Eijsden daarom geplaatst zal worden;

  • -

    wat betreft de voorgestelde laadpaal aan de Hedelfinger in Eijsden elf personen gereageerd hebben;

  • -

    in zes reacties aangegeven wordt dat de parkeerdruk op deze locatie zo hoog is dat het niet wenselijk is om hier een laadpaal te plaatsen, in vier reacties gevraagd wordt om palen op andere locaties en één persoon aangeeft dat het beter zou zijn om mensen die elektrisch rijden op eigen terrein te laten laden;

  • -

    plaatsing op andere locaties niet tegemoetkomt aan de laadbehoefte in de omgeving van de Hedelfinger en opladen op eigen terrein niet voor iedereen mogelijk is;

  • -

    uit een parkeerdrukmeting blijkt dat de gemiddelde parkeerdruk in de avonduren in de omgeving van de voorgestelde laadpaal in de Hedelfinger 71 procent is;

  • -

    het met een parkeerdruk van 71 procent voor alle omwonenden mogelijk moet zijn om een parkeerplek te vinden op loopafstand van hun woning;

  • -

    om tegemoet te komen aan de reacties over parkeerdruk er bij deze laadpaal in de eerste instantie maar één parkeervak aangewezen zal worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • -

    een tweede parkeervak kan worden aangewezen indien in de toekomst blijkt dat de paal veel wordt gebruikt en beide parkeervakken hiertoe onderdeel uitmaken van dit verkeersbesluit;

  • -

    wat betreft de voorgestelde laadpaal aan de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland vier personen gereageerd hebben;

  • -

    één reactie positief is, in twee reacties gevraagd wordt om palen op andere locaties en één persoon aangeeft dat het beter zou zijn om mensen die elektrisch rijden op eigen terrein te laten laden;

  • -

    plaatsing op andere locaties niet tegemoetkomt aan de laadbehoefte in de omgeving van de Pastoor Rosierstraat en opladen op eigen terrein niet voor iedereen mogelijk is;

  • -

    de voorgestelde laadpaal in de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland daarom geplaatst zal worden;

  • -

    wat betreft de voorgestelde laadpaal in De Wyjert in Gronsveld niemand gereageerd heeft;

  • -

    de voorgestelde laadpaal in De Wyjert in Gronsveld daarom geplaatst zal worden.

Het is daarom gewenst om twee parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op het parkeerterrein naast de begraafplaats aan de Bredeweg in Banholt, op de parkeerstrook in de Breusterweiden in Eijsden ter hoogte van de kruising met Achter de Lang Haag, op de parkeerstrook in de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland ter hoogte van de kruising met Het Paradijs en op de parkeerstrook in De Wyjert in Gronsveld ter hoogte van de kruising met de Prins Willem Alexanderstraat en voorlopig één parkeerplaats aan te wijzen op de parkeerstrook in de Hedelfinger in Eijsden ter hoogte van de kruising met de Brederode.

Op grond van artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid. De politie heeft op 14 juli 2025 schriftelijk kenbaar gemaakt dat dit besluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is.

BESLUIT

In overeenstemming met de tekeningen in bijlage 1, die onderdeel uitmaakt van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    In de Bredeweg in Banholt, op het parkeerterrein bij de begraafplaats, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 2.

    In de Breusterweiden in Eijsden, op de parkeerstrook bij de kruising met Achter de Lang Haag, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 3.

    In de Hedelfinger in Eijsden, op de parkeerstrook bij de kruising met de Brederode, wordt één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met één pijl. Wanneer de laadpaal op deze locatie veel gebruikt wordt, wordt een tweede parkeervak aangewezen en wordt het onderbord vervangen door een type OB504 met twee pijlen.

  • 4.

    In de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland (Eijsden), op de parkeerstrook bij de kruising met Het Paradijs, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 5.

    In De Wyjert in Gronsveld, op de parkeerstrook bij de kruising met de Prins Willem Alexanderstraat, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

Bijlage 1

  • 1.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Bredeweg te Banholt op het parkeerterrein bij de begraafplaats.

  • 2.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in Breusterweiden te Eijsden ter hoogte van de kruising met Achter de Lang Haag.

  • 3.

    Locatie eerste en tweede parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen in de Hedelfinger te Eijsden ter hoogte van de kruising met de Brederode.

  • 4.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Pastoor Rosierstraat te Oost-Maarland (Eijsden) ter hoogte van de kruising met Het Paradijs.

  • 5.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in De Wyjert te Gronsveld ter hoogte van de kruising met de Prins Willem Alexanderstraat.

Eijsden-Margraten, 15 juli 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

Namens dezen,

T.H.P. Ruijters

Afdelingshoofd Openbare Ruimte

Mededelingen

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van publicatie) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Sector Bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ Roermond verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Naar boven